ChocoladePremium

88,9% IS OPTIMISTISCH OVER VERWACHTE VALENTIJNVERKOOP

ONTDEK ALLE RESULTATEN VAN UNIEK ONDERZOEK OVER VALENTIJN

Zeg het gewoon met chocolade; een zegswijze die wel vaker door de ateliers van chocolatiers galmt. En zeker tijdens valentijn, want wie valentijn hoort, denkt onherroepelijk aan deze lekkernij. Deze romantische periode is wellicht dan ook een van de belangrijkste periodes in het jaar voor elke chocolatier. In dit uniek onderzoek vanuit Chocolaterie polsten we naar hoe het aanbod eruitziet, wanneer men begint te produceren en hoe ze de verkoop dit jaar inschatten. Kom hier alles te weten!

valentijn love verkoop

hoe ziet uw AANBOD eruit?

Klassieke pralines domineren in het aanbod

valentijn pralines aanbod

Nu de valentijnperiode in rasse schreden nadert, is het een goed moment om te achterhalen wat chocolatiers allemaal in de aanbieding hebben. Klassieke pralines (77,4%) laten tijdens deze romantische periode alle andere creaties op zeer overtuigende wijze achter zich. Op de tweede en derde plaats bieden chocolatiers respectievelijk holgoed (38,7%) en patisserie aan (31%) en ze spelen graag in op het samenstellen van een valentijnspakket (30,3%). 

Producten met groeipotentieel

valentijn groeipotentieel

Opvallend is dat de top 3 van het aanbod perfect samenvalt met de producten waarin de chocolatiers het grootste groeipotentieel zien. De klassieke pralines (74,2%) pronken al jaar en dag met de titel van geliefkoosde favoriet en de komende jaren lijken ze die troon niet af te geven. Vermoedelijk kunnen chocolatiers hier wellicht hun creativiteit het gemakkelijkste laten zegevieren. De top drie wordt verder aangevuld met holgoed (38,7%) en patisserie (22,6%). 

74,2% gelooft het sterkst in de groeikansen van klassieke pralines

valentijn pralines

START PRODUCTIE EN VERKOOP

januari is belangrijkste productiemaand

valentijn januari

De grote meerderheid van respondenten (70%) start in januari, ruim op tijd om het aanbod samen te stellen en de creativiteit los te laten. 36,7% speelt korter op de bal en start met de productie in februari. Een beduidend kleiner deel van de respondenten begint in het najaar, vanaf september tot en met november. Dit zullen wellicht de meer industriële chocolatiers zijn die op grote schaal produceren en dus meer tijd nodig hebben. 

Februari is dé verkoopsmaand

valentijn februari

De vroege vogels zijn er in januari al bij met de verkoop van valentijncreaties (46,7%), al is februari voor de meeste chocolatiers (73,3%) de maand om hun producten op de tortelduifjes los te laten. Een vijfde duidde zowel januari als februari aan, vermoedelijk omdat dit elk jaar licht kan wijzigen. 

valentijn doosje

trendy creaties zijn booming business

valentijn trendy of klassiek

Laten we eerlijk zijn. Valentijn is doorspekt van de clichés dus het is niet meteen de gemakkelijkste feestdag om origineel uit de hoek te komen. Door de opkomst van sociale media worden heel wat geschenken en creaties gedeeld. Er is dus een flinke dosis creativiteit nodig om vandaag verrassend uit de hoek te komen als chocolatier. 69% van de respondenten probeert dit te doen door te werken met een trendy stijl, terwijl 31% het geloof in de klassieke creaties niet verliest. Misschien biedt u een combinatie aan en is dat de oplossing?

welke verkoopsverwachting heeft u?

verwachte verkoop 2022

valentijn verwachting verkoop

Bij het polsen naar de verkoopsverwachting voor 2022 in vergelijking met vorig jaar zijn de chocolatiers overtuigend positief. Amper 11,1% vreest voor dalende cijfers, 40,7% verwacht eerder een status quo en 48,1% ziet de toekomst rooskleurig. We hoeven de verklaring niet ver te zoeken. In februari 2021 stond de wereld nog steeds stil; COVID-19 had de bovenhand. Belgen werkten vaker van thuis en stelden onnodige winkelbezoekjes uit. Chocolatiers hadden hier ook onder te lijden. Maar er is licht aan het einde van de tunnel en 2022 belooft voor een ommekeer te zorgen.

valentijn pralines

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jade Lambrecht15 september 2021

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Liefde en chocolade: Valentijn door de ogen van Belgische chocolatiers

Valentijnsdag staat bekend als de dag van de liefde. Bestaat er een betere manier om die te vieren dan met chocolade? Voor Belgische chocolatiers is Valentijn een unieke kans om hun creativiteit en vakmanschap te tonen. Van het klassieke hartje tot verrassende smaken en luxueuze verpakkingen ... het aanbod is net zo divers als de liefde zelf. Negen deelnemers van de Belgium Chocolate Awards 2024 vertellen wat Valentijn voor hen betekent, welke trends zij in de sector zien, en geven tips om andere chocolatiers te inspireren.

Chocolaterie Leveranciersgids

Chocolaterie Leveranciersgids

Brugse gevestigde waarde zoekt overnemer

Binnen de Brugse stadspoorten heeft Chocolaterie Spegelaere al 70 jaar zijn atelier en winkel. De tweede generatie is nu klaar om de zaak over te laten. "Ik werk tot op vandaag met hart en ziel in mijn chocolaterie maar ook ik kijk uit naar mijn verdiende rust. Een overnemer kan een bloeiende zaak kant-en-klaar overnemen en er zijn eigen touch aan geven." Wij spraken met Jan Spegelaere die samen met vrouw Isabelle al jaren de zaak van zijn vader voortzet.

Chocolatier met prijswinnend degustatiesalon

David Van Acker en Pieter de Volder van ZUUT zijn geen onbekenden voor vakblad Chocolaterie. In 2023 wonen ze met hun eigen interieurcreaties nog de toenmalige Best Shop Design-categorie van de Belgium Chocolate Awards. Tijdens een bezoek aan hun fantasierijke winkel in Leuven spraken we over de geschiedenis van ZUUT en wat de toekomst brengt.

Print Magazine

Recente Editie
29 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine