88,9% IS OPTIMISTISCH OVER VERWACHTE VALENTIJNVERKOOP
ONTDEK ALLE RESULTATEN VAN UNIEK ONDERZOEK OVER VALENTIJN
Zeg het gewoon met chocolade; een zegswijze die wel vaker door de ateliers van chocolatiers galmt. En zeker tijdens valentijn, want wie valentijn hoort, denkt onherroepelijk aan deze lekkernij. Deze romantische periode is wellicht dan ook een van de belangrijkste periodes in het jaar voor elke chocolatier. In dit uniek onderzoek vanuit Chocolaterie polsten we naar hoe het aanbod eruitziet, wanneer men begint te produceren en hoe ze de verkoop dit jaar inschatten. Kom hier alles te weten!
hoe ziet uw AANBOD eruit?
Klassieke pralines domineren in het aanbod
Nu de valentijnperiode in rasse schreden nadert, is het een goed moment om te achterhalen wat chocolatiers allemaal in de aanbieding hebben. Klassieke pralines (77,4%) laten tijdens deze romantische periode alle andere creaties op zeer overtuigende wijze achter zich. Op de tweede en derde plaats bieden chocolatiers respectievelijk holgoed (38,7%) en patisserie aan (31%) en ze spelen graag in op het samenstellen van een valentijnspakket (30,3%).
Producten met groeipotentieel
Opvallend is dat de top 3 van het aanbod perfect samenvalt met de producten waarin de chocolatiers het grootste groeipotentieel zien. De klassieke pralines (74,2%) pronken al jaar en dag met de titel van geliefkoosde favoriet en de komende jaren lijken ze die troon niet af te geven. Vermoedelijk kunnen chocolatiers hier wellicht hun creativiteit het gemakkelijkste laten zegevieren. De top drie wordt verder aangevuld met holgoed (38,7%) en patisserie (22,6%).
74,2% gelooft het sterkst in de groeikansen van klassieke pralines
START PRODUCTIE EN VERKOOP
januari is belangrijkste productiemaand
De grote meerderheid van respondenten (70%) start in januari, ruim op tijd om het aanbod samen te stellen en de creativiteit los te laten. 36,7% speelt korter op de bal en start met de productie in februari. Een beduidend kleiner deel van de respondenten begint in het najaar, vanaf september tot en met november. Dit zullen wellicht de meer industriële chocolatiers zijn die op grote schaal produceren en dus meer tijd nodig hebben.
Februari is dé verkoopsmaand
De vroege vogels zijn er in januari al bij met de verkoop van valentijncreaties (46,7%), al is februari voor de meeste chocolatiers (73,3%) de maand om hun producten op de tortelduifjes los te laten. Een vijfde duidde zowel januari als februari aan, vermoedelijk omdat dit elk jaar licht kan wijzigen.

trendy creaties zijn booming business
Laten we eerlijk zijn. Valentijn is doorspekt van de clichés dus het is niet meteen de gemakkelijkste feestdag om origineel uit de hoek te komen. Door de opkomst van sociale media worden heel wat geschenken en creaties gedeeld. Er is dus een flinke dosis creativiteit nodig om vandaag verrassend uit de hoek te komen als chocolatier. 69% van de respondenten probeert dit te doen door te werken met een trendy stijl, terwijl 31% het geloof in de klassieke creaties niet verliest. Misschien biedt u een combinatie aan en is dat de oplossing?
welke verkoopsverwachting heeft u?
verwachte verkoop 2022
Bij het polsen naar de verkoopsverwachting voor 2022 in vergelijking met vorig jaar zijn de chocolatiers overtuigend positief. Amper 11,1% vreest voor dalende cijfers, 40,7% verwacht eerder een status quo en 48,1% ziet de toekomst rooskleurig. We hoeven de verklaring niet ver te zoeken. In februari 2021 stond de wereld nog steeds stil; COVID-19 had de bovenhand. Belgen werkten vaker van thuis en stelden onnodige winkelbezoekjes uit. Chocolatiers hadden hier ook onder te lijden. Maar er is licht aan het einde van de tunnel en 2022 belooft voor een ommekeer te zorgen.







