Marktinzichten voor de zoete producten
Innova-lezing op jaarvergadering Choprabisco

Customer Success Manager Sifra Eigenraam (Innova Market Insights)
Na het overlopen van de administratieve, statutaire procedures en de resultaten, was er op de jaarvergadering van Choprabisco midden juni 2024 ook tijd voor een lezing van Innova Market Insights. Customer Success Manager, Sifra Eigenraam, nam de aanwezige Choprabisco-leden mee op reis door de wereld van chocolade, suikerwerk en koeken.
Onzekerheid en duurzaamheid beïnvloeden levensstijl
Bezorgdheden
De sector van Choprabisco staat natuurlijk niet op zichzelf en ondervindt dan ook de grote trends die wereldwijd gaande zijn.
Bij 3 van de 4 consumenten heerst er ongerustheid over de levenskostencrisis; hun persoonlijke financiën behoren dan ook tot de topprioriteiten. Met de wereldwijde inflatie die naar verwachting doorzet in 2024, blijft de focus op kosten en 'waar voor je geld'.
Daarnaast is een duurzame toekomst ook een belangrijk item. Vandaag de dag geraken duurzaamheid en gezondheid steeds meer in elkaar verstrengeld. Denk maar aan de extreme weersgebeurtenissen en de veranderende weerpatronen die de voedselsystemen bedreigen en een risico vormen voor de voedselveiligheid en de voeding.
Levensstijl wijzigen
3 van de 5 consumenten in Europa geven aan hun levensstijl te wijzigen omwille van bovenstaande bekommernissen. Dat uit zich in gezonder leven (investeren in gezondheid en welzijn) maar ook bewuster leven door actie te ondernemen ten voordele van het milieu en de sociale situatie. Meer flexibele levensstijlen en nieuwe manieren om te socializen en te entertainen (met een centrale rol binnenshuis) zorgen voor veranderende gelegenheden. Ook de aard van zichzelf belonen en verwennen verandert. Consumenten verkiezen om alledaagse geluksmomentjes te beleven en opteren daarbij voor kleinere consumpties boven grotere items, events of ervaringen.
Impact op verkoopsdrijfveren
Klimaatverandering tergt cacaoproductie
De gezondheid van de planeet (klimaatverandering, ontbossing ...) is hét wereldwijde probleem nummer 1, waarover 37% van de Europese consumenten bezorgd is.
Overstromingen in de belangrijkste cacaoproducerende regio's en de impact van El Niño (droogte in West-Afrika) zorgen voor minder cacaoproductie en een toenemende grondstofprijs. Bovendien zal de EU DR (Deforestation Regulation) naar verwachting de prijs van suikergoed ook opdrijven, terwijl die categorie ook al geteisterd wordt door de hoge suikerprijzen. 67% van de Europese consumenten heeft die prijsstijgingen gevoeld bij het aankopen van voeding en drank in het laatste jaar.
Prijzen afwegen tegen klantvoorkeuren
Met een mix van verschillende strategieën proberen producenten toch de prijstolerantielimieten voor chocolade te overstijgen. Daarbij speelt storytelling een essentiële rol. Zo kiezen sommige bedrijven voor transparantie over de prijsstijging. Anderen bieden dan weer goedkopere opties aan, maar met verlaagde kwaliteit of kwantiteit van chocolade. Shrinkflation (zelfde prijs, kleiner volume) slaat ook hier toe. Daarnaast verkennen diverse firma's ook de alternatieven voor cacao, of ze voegen extra voedingswaarde toe aan een bestaand product. Ook worden er 'premium' versies aangeboden voor eenmalige impulsaankopen.
Er zijn ook meer constructieve ingrepen, zoals het creëren van klimaatbestendige gewassen, het inzetten op duurzame praktijken zoals regeneratieve landbouw, en technologiegedreven, innovatieve landbouwmethoden of het upcyclen van cacao-afval.
Waaier aan genietmomentjes
Genieten & ontspannen
Producten als chocolade, suikerwaren en koekjes bieden consumenten een mogelijkheid om even te genieten en te ontspannen. Chocolade is daarbij de absolute favoriet, gevolgd door 'taart, gebak en zoetwaren' en 'desserts en ijs'. Zoete koeken vallen net naast het podium.
Consumenten gaan zoeken naar gezondere varianten
voor hun zoete zondes
Consumenten gaan wel bewust op zoek naar gezondere varianten voor hun (zoete) zondes. Ze doen dat het meest voor 'taart, gebak en zoetwaren', maar ook voor brood(producten) en chocolade. Ook hier staan de zoete koeken op plaats 4.
De invloeden bij het kopen van chocolade en zoete koeken zijn grotendeels hetzelfde, maar er zijn verschillen per categorie in de mate van belangrijkheid. De Europese consument let bij het kopen van chocolade vooral op de natuurlijkheid, terwijl het vermijden van palmolie het belangrijkste lijkt bij het kopen van koekjes.
Dagelijkse traktatie
'Zichzelf iets gunnen' blijft de belangrijkste reden voor een dagelijks verwenmomentje, dat gevoelens van geluk en plezier met zich meebrengt. Naast de verwennerij die de consument zichzelf gunt, spelen ook andere belangrijke factoren een rol bij een dagelijkse traktatie: 'zoet', 'gezond', 'fun' en 'rustgevend'. 14% van de Europese consumenten geeft aan dat het genot van een zoete zonde hun belangrijkste bron van plezier en beloning is.
De smakelijke variëteiten en lekkere texturen verbeteren die genotervaring. Bij de Europese chocoladelanceringen spannen hazelnoten en bloedsinaasappel de kroon, liefst nog met een crispy of fluwelen textuur. Bij de koeken zijn melkchocolade en cookies & cream populair, met opnieuw de crunchy textuur maar ook de gladde textuur valt in de smaak.
Het beste van beide werelden
Ook gezondheidsmerken maken hun intrede in sector met troostend snoepgoed met toegevoegde voordelen. Denk maar aan bv. vezels van chicorijwortels die het suikergebruik doen verlagen. Dit is het gevolg van de helft van het Europese consumentenpubliek dat aangeeft op het vlak van verwennerij compromissen te willen sluiten ten voordele van gezondere voeding. De consument wil het beste van twee werelden met zoete verwennerij die ook gezondheidsvoordelen biedt. 1 op 3 benoemt de reductie van ongezonde ingrediënten of het gebruik van natuurlijke/minder artificiële ingrediënten als dé manier om producten in deze categorie gezonder te maken.
De snelst groeiende gezondheidsclaims bij chocolade en (zoete) koeken zijn een gunstige invloed op het darmstelsel en gebruik van Omega 3. Ook de toevoeging van calcium of ijzer zijn sterke gezondheidsclaims. Bij suikerwaren zijn de gezondheid van de huid en het brein belangrijke claims, maar ook orale gezondheid (bv. lolly's die goed zijn voor de tanden) en de immuniteit (bv. keelpastilles die ook de immuniteit bevorderen) worden aangehaald.
Op zoek naar een gezonder dieet, proberen consumenten hun zoete behoeftes te bevredigen. Suikerwaren worden vooral beschouwd als een traktatie, dus in die categorie is de beschikbaarheid van voedingsrijkere keuzes dé heilige graal, mits ze niet inboeten op smaak en genot. Innovatieve bedrijven richten zich vooral op suikerreductie, maar ook het verhogen van de voedingswaarde (via vitaminen, mineralen versterking, pre- en probiotica) staat op de agenda.
Duurzame oplossingen
Innovatieve landbouwpraktijk
Steeds meer gelanceerde producten focussen op nieuwe landbouwpraktijken voor natuurbescherming. 'Nurturing nature' is dan ook dé leuze voor 2024. Dat wordt onderstreept door de +57% gemiddelde jaarlijkse groei van gelanceerde producten met cacao-ingrediënten en een claim die gerelateerd is aan regeneratieve landbouw.
Consumenten beschouwen 'dat het beter is voor de planeet' als het belangrijkste argument om producten uit innovatieve landbouw te kopen. Daarnaast speelt ook de drang naar meer natuurlijke/organische producten en de reductie van gezondheidsrisico's een rol.
Mensenrechten & natuur
De helft van de consumenten schenkt aandacht aan de natuurbeschermingsbeweringen op verpakkingen. Zij plaatsen ook duurzame verpakking bovenaan de musts voor merken en bedrijven, gevolgd door natuurbescherming en het reduceren van CO2 en beter waste management.
Het toegenomen bewustzijn over 'nurturing nature' wordt door bedrijven heel duidelijk geadverteerd op hun verpakking. De claims rond ethiek en milieu liggen sinds 2021 steeds hoger. Zeker in de chocoladesector is dit een steeds belangrijker wordende focus.
Alternatieven voor cacao
Er is veel potentieel voor bestaande of nieuwe ingrediënten die een alternatief kunnen zijn voor cacao. Zo zijn er al bedrijven die gebruik maken van bv. haver of johannesbrood om middels een proces van fermentatie, roosteren en mixen cacaovrije chocolade te maken, mét de smaak van conventionele chocolade. Belangrijk daarbij is om meteen die alternatieve grondstoffen ook lokaal te sourcen. 56% van de consumenten let namelijk op de labels die lokale (Europese) sourcing tonen.
Ook de plantaardige of vegan producten zijn in opmars. In deze sector kennen deze alternatieven een jaarlijkse gemiddelde groei van 20%.
Cacao uit het labo
1 op de 8 Europese consumenten heeft een heel positieve perceptie van celgebaseerde ingrediënten (die geproduceerd worden met celcultuurtechnologie in laboratoria). Dit soort ingrediënten is klimaatvriendelijker en vermijdt ontbossing.
Conclusie
Uit de impact van globale problemen op de aankoopdrijfveren van consumenten spruit de opportuniteit om verder te kijken dan cacao. De snel stijgende prijzen van cacao nopen producenten om meer duurzame opties aan te bieden tegen een meer faire prijs.
Door de verschillende verwenmomenten opent de sterke interesse in gezondheid en genot deuren voor innovaties die de ideale mix vormen.
Op het vlak van duurzaamheid is de vraag sterker dan ooit. Nieuwe mogelijkheden duiken op om cacao-alternatieven te verkrijgen met nieuwe landbouwtechnieken. Deze nieuwe landbouwpraktijk vindt traag maar zeker zijn weg naar de markt om zo oplossingen te bieden voor de onzekerheid rond cacao.
CHOPRABISCO
Choprabisco is de Belgische sectorfederatie voor bedrijven die chocolade, pralines, koekjes en confiserie in België produceren en/of op de markt brengen. Het ledenbestand telt 170 kleine, middelgrote en grote bedrijven, variërend van eenmanszaken en familiebedrijven tot internationale ondernemingen. De leden vertegenwoordigen samen zo’n 90% van de sectoromzet, goed voor 7,7 miljard euro in België en 14.200 jobs. Dat is 14% van de werkgelegenheid in de Belgische voedingsindustrie.
Choprabisco behartigt de belangen van haar leden bij overheden en andere maatschappelijke stakeholders voor een goede wet- en regelgeving en zoekt verduidelijkingen over de implementatie hiervan. Hiervoor hebben ze regelmatig contact met o.a. de Federale Overheidsdiensten Economie, Volksgezondheid & Leefmilieu, Buitenlandse Zaken, de ministeriële kabinetten en de regionale exportagentschappen (FIT, AWEX, hub.brussels).
De jaarvergadering 2024 van Choprabisco vond plaats in Melle op 17 juni 2024. Na de algemene vergadering en de marktinzichten konden de leden nog tafelen en netwerken. Hieronder het fotoverslag van die avond.












