ChocoladePremium

Met Pasen is er inspiratie te over

sfeerfoto pasen

De chocoladesector kent zijn traditionele piekperiodes, en ook qua inspiratie is de paasperiode steevast een voltreffer. Holle chocoladefiguren in melk én de chocolade-eitjes blijven de toppers in het paasassortiment, maar ook chocolademacarons en -cupcakes winnen aan terrein. Het rijtje van vullingensmaken wordt in 2024 nog langer, terwijl de gezondheidstrend zich ook in het paasassortiment doet gelden.

nestjes Carline
Designers, zoals hier Carline Belgian Royal Chocolates, bedenken elk jaar weer kunstwerkjes

Innovatie belangrijk

Wie ‘Pasen’ zegt, denkt in de eerste plaats aan holle chocoladefiguurtjes. Niet alleen is dat zo bij kinderen, ook volwassenen willen rond de paasperiode chocolade in ‘paasvormen’. De klassiekers als geribbelde paaseieren, paaseieren met schildpadmotief, het lachhaasje, kipjes, eendjes, konijnen en klokjes vinden hun weg naar alle doelgroepen. Kleine gevulde eitjes zijn al ver voor Pasen een succes.

origamihaas Chocolate World
'origami'-haas van Chocolate World
babyhaasje chocolaterie Ickx
babyhaasje van Chocolaterie Ickx
Mommy cluck van Libeert
Mommy Cluck en haar little chickies van Libeert
1/3

Innovatie is belangrijk in de seizoensbusiness, niet alleen qua smaak maar ook op het gebied van vormen. Onze respondenten voorspellen dat dit de komende jaren almaar belangrijker wordt. Het schattige 3D-schaapje van chocolaterie Ickx bestond al, maar in 2024 komt er een babyhaasje bij. Chocolate World ontwierp onder andere eitjes met een prachtige structuur en hazen in 'origami'-stijl. Libeert doet telkens weer zijn best om figuurtjes te bedenken waarmee je kinderen kan verrassen. Naast bijvoorbeeld de dinosaurussen Deli Dino en zijn vrienden, zijn er nu ook Mommy Cluck en haar Little chickies, met stukjes brownie en karamel in hun buikjes.

Creatief met holle figuren

Om holle figuren te maken, kunnen chocolatiers manuele mouleermachines gebruiken. Of ze kunnen hun creativiteit botvieren met een zwiermolen van Prefamac Chocolate Machines. Met speciale vormen met metaal-bevestiging onderaan kunnen de vormen aan de magneten van de zwiermolen bevestigd worden. Ze kunnen met kleur spelen door enkele zwiermolens te combineren per kleur van chocolade. Met multifunctionele magnetische klemmen kunnen standaard kadervormen in een oogopslag veranderen naar een zwiervorm.

magnetische klemmen
 Magnetische klemmen van Chocolate World veranderen standaard kadervormen in een zwiervorm

Macarons en cupcakes

Het grootste aandeel van de klassieke paasfiguurtjes gaat naar gezinnen met kinderen tot 12 jaar. Ook de door volwassenen gegeerde chocoladeartikelen worden gebracht in een paasvorm. Zo zijn er de witte chocolademacarons ‘konijn’ en ‘kuiken’ van Chocolaterie Ickx met een vulling van vanillecrème en koekjeskruim. Ook hun pralines krijgen een 'paastouch': in de vorm van een narcis of (nieuw voor 2024) een schattig schaapje. Ook hun chocolade-cupcakes krijgen een paasjasje. Een recente toevoeging aan dat assortiment is het 'vogelnestje' met bovenop een eitje.

chocolade-cupcakes vogelnestje
'vogelnestje' van Chocolaterie Ickx

waaier aan vullingen

Jaar na jaar zien we dat de melkvariant met Pasen de voorkeur geniet. En dat al zeker voor wat de klassieke figuurtjes betreft. Wat betreft de vullingen in kleine eitjes zijn praliné, vanille, karamel, aardbei, en pistache erg populair. De koffiesmaken zoals latte macchiato en dulce de leche zijn eveneens populair. Nieuw zijn de smaken red velvet en banoffee (banaan en karamel). De dessertvullingen speculaas, nougat, tiramisu, crème brûlée en cuberdon zijn blijvers.

foto vullingen Libeert
Een waaier aan vullingen is tegenwoordig verkrijgbaar (Libeert) 

De vullingen komen niet alleen voor in een omhulsel van melkchocolade, maar soms ook van pure of witte chocolade. Tot die laatste categorie behoren onder andere het nieuwe witte paaseitje van Libeert met amandel-/praliné-vulling en de recent gelanceerde witte chocoladefiguren met cookies- en creaminclusies.

Een andere nieuwigheid zijn moelleux eitjes. Zoals het dessert met de lopende chocolade, bestaan er nu eitjes met lopende vullingen. Chocolaterie Ickx heeft frambozenjam in het 'raspberry cheesecake'-eitje, een heerlijke advocaatvulling en een 'dame blanche'-eitje (witte chocolade met vanillecrème, en chocoladesaus als vloeibare vulling).

Cacao nibs

Cacao nibs zijn geroosterde en gepelde cacaobonen, kleine stukjes onbewerkte (dus gezonde) chocolade in hun puurste vorm. Het zijn gedroogde en gefermenteerde stukjes cacaobonen met een diepe chocoladesmaak, een beetje bitter en nootachtig. De textuur van rauwe cacao nibs lijkt op die van geroosterde koffiebonen. Cacao nibs zijn rijk aan antioxidanten, eiwitten, vezels, ijzer, calcium, magnesium enz.

prefamac prafanibis
Prefamac Prefanibis

Bedrijven ontwerpen toestellen om met die cacao nibs aan de slag te gaan. Zo is er de grinder Prefanibis waarmee 100% direct bruikbare chocolade wordt geproduceerd. De machine doet zowel het pre-raffineren, het raffineren (het volledig vloeibaar maken), als het concheren (met temperatuur het juiste resultaat bereiken). Iedere poedersmaak verdwijnt.

Trend naar gezond

Ook een vegan alternatief zit in het paaschocolade-aanbod: fondantsoorten met suikervullingen van fruit of een praliné waarbij de melk uit het recept wordt gehaald. Verder valt het woord ‘alcoholvrij’ steeds meer in de chocoladesector. De vraag naar minder suiker in het algemeen, blijft zeer sterk aanhouden. Fondantchocolade die een hoog cacaogehalte heeft, biedt hierop een antwoord. Palmolievrije chocolade? Ook dat willen moderne consumenten.

De vraag naar minder suiker in het algemeen,
blijft zeer sterk aanhouden

panner Prefamac
In de trommel van de panner komen de vruchten of bonen en tijdens het ronddraaien wordt langzaam chocolade toegevoegd (Prefamac Chocolate Machines)

Een nieuwe trend die perfect aansluit bij gezondere keuzes en soms zelfs een klassiek paasproduct vervangt, zijn noten, gedroogde vruchten en koffiebonen met een dun laagje chocolade. Hiervoor kunt u de ‘panner’ inschakelen. De vruchten of bonen worden in de trommel gedaan en tijdens het ronddraaien wordt er langzaam chocolade toegevoegd. Het is niet nodig om de chocolade te temperen (smelten en op de juiste temperatuur brengen), aangezien de panner dat voor u doet. U kunt een normale soeplepel gebruiken of de automatische sprayer, dit is heel eenvoudig. Op die manier krijgt u elk uur een nieuwe batch.

Behoefte aan kleur

Na de donkere wintermaanden en met het aanbreken van de lente heeft iedereen gewoon behoefte aan kleur. Dat weerspiegelt zich in het chocoladeassortiment van Pasen. Paaseieren zijn niet per se 'monochroom': ze worden gedecoreerd met gekleurde lijntjes of gemarmerd. Meteen handig om ze uit elkaar te houden. Het spreekt voor zich dat de pralines, die in paastinten zijn omgetoverd, en ambachtelijk gemaakte eitjes qua decoratie uitblinken. Ze worden 'geflambeerd' of krijgen spatjes. Chocoladeproducten in uitgesproken kleuren, zoals goud en blauw, kunnen soms argwaan bij de consument wekken vanwege te veel kleurstoffen en 'E-nummers'. Met Pasen wordt dat echter vaak door de vingers gezien.

Duurzame verpakkingen

Chocoladeproducenten die vooral leveren aan groothandels gebruiken bulkdozen. De grote eieren en de paaspralines gaan naar de consument in een ballotin of ‘window box’. Die wordt dan vaak nog versierd met paasdecoratie. Verder zijn kraftdoosjes in trek om mooie paasfiguurtjes in te verpakken. Kleine eitjes worden meestal nog individueel verpakt in folie met felle kleuren. Sowieso vermijden fabrikanten zo veel mogelijk plastic.

Omdat de smaak en houdbaarheid van chocolade belangrijke punten zijn, werken producenten vaak met geflowpackte folies (een flexibele verpakkingsvorm) of met hersluitbare foliezakken. Die bestaan vaak uit 100% monomaterialen waardoor de verpakkingen 100% recycleerbaar zijn. Eetbare verpakkingen voor chocolade zien we niet in de Belgische etalages.

Met dank aan Chocolaterie Carline Belgian Royal Chocolates, Chocolaterie Ickx, Chocolate World, Libeert en Prefamac Chocolate Machines

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Charlotte De Noose20 december 2023

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Inspelen op de trends van Pasen 2025

Pasen is voor chocolatiers één van de belangrijkste momenten in het jaar. Het feest van lente en vernieuwing brengt niet alleen vreugde, maar ook een unieke kans om uw creativiteit als vakman te tonen én uw klanten te verrassen. Maar hoe kan een professionele chocolatier nu precies zijn/haar winkel en assortiment optimaal voorbereiden op Pasen – mét aandacht voor de laatste trends en concrete suggesties voor onweerstaanbare creaties?

Winnaars Beste Praline Belgium Chocolate Awards 2025

Bij de uitreiking van de Belgium Chocolate Awards 2025 tijdens beurs Artisan (Kortrijk) was de verrassing groot toen zowel de winnaar van de praline professioneel als die van de praline student uit de Sint Jozef Geel-school bleken te komen. Voor leraar Christof Lauwers en student Gil Hey was die verrassing leuk, maar niet geheel onverwacht.

Hoe origineel uitpakken met chocolade tijdens Pasen?

Nu de feestdagen achter de rug zijn, kunnen we beginnen uitkijken naar Pasen. Als chocolatier is het niet altijd gemakkelijk om te wedijveren met de supermarkten. Maar hoe onderscheidt u zich het best van de concurrentie? Creatief zijn is de boodschap. Ook al blijven de traditionele paashazen en -eieren in trek, de strakke designs en kunstige creaties maken een enorme opmars. Bovendien wordt er meer en meer geëxperimenteerd met opgevulde paaseitjes en beperkt men zich niet langer tot de veilige smaken zoals praliné. Daarnaast biedt de kwaliteit van ambachtelijk bereide chocolade een meerwaarde aan de klanten.

Pasen

Als chocolatier is het niet altijd gemakkelijk om te wedijveren met de supermarkten. Maar hoe onderscheidt u zich het best van de concurrentie? Creatief zijn is de boodschap.

Print Magazine

Recente Editie
29 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine