innoveren is een zaak van durven, doen en bijsturen

Dirk De Jongh

De wereld is constant in verandering en dat aan een continu hoog tempo. De laatste jaren is het belang van innovatie dan ook enorm gegroeid en is het zelfs een noodzaak geworden, maar hoe begin je daar nu aan? Dirk De Jongh, lector innovatie in de opleiding Idea- en innovationmanagement aan de Erasmushogeschool in Brussel, geeft het advies om groot te denken, maar om klein te starten.

DE INNOVATIEtrechter

Dirk De Jongh legt uit welke stappen je moet doorlopen om tot een goede innovatie te komen. Hij gebruikt daarbij een hulpmiddel, namelijk de innovatietrechter. "De start van het innovatieproces is vaak ook het leukste en spannendste deel. Daarin ga je brainstormen, trends onderzoeken en out of the box denken. Uit al die ideeën selecteer je er een aantal om verder uit te werken." De Jongh geeft als tip mee om enkel de concepten te selecteren die strategisch goed passen bij het bedrijf en ook bij de toekomstvisie. 

Pas daarna begint het moeilijke deel en volgens velen ook het minst leuke deel. In deze stap moet je financiële keuzes maken en berekeningen doen. Dit is ook het moment waarop de meeste innovaties falen. Om een innovatie te doen slagen, moet je ze eerst succesvol kunnen implementeren. 

Innovatiekoker
In de innovatiekoker doorloop je verschillende stappen

“IS INNOVATIE MOEILIJK?”

Innovatie is niet eenvoudig en dat vooral omdat alles constant in beweging is. Je moet continu aanpassen, bijsturen en over alles up-to-date blijven. Volgens De Jongh zijn het ook vooral kleine bedrijven die moeilijkheden ondervinden en dat op verschillende vlakken. “In vergelijking met grote bedrijven, hebben zij minder middelen die ze kunnen inzetten. Dat zowel op het vlak van personeel, dat bijvoorbeeld grafisch iets kan uitwerken, als op het vlak van financiële middelen. Innovaties kunnen voor meer winst zorgen, maar daarvoor moet je eerst investeren. Bij kleinere bedrijven is hier minder mogelijkheid toe omdat de financiële kost vaak groot is en wordt er uiteindelijk afgehaakt."

Toch zijn er cijfers die bewijzen dat investeren in innoveren echt de moeite loont. Het merendeel van de bedrijven dat investeert in innovatie groeit met 62,2% in de volgende vijf jaar. Bedrijven die dat niet doen groeien slechts 20,7% binnen dezelfde tijdspanne. Desalniettemin wordt nog steeds zeer weinig geïnvesteerd. Slechts 44% van de bedrijven spendeert amper 2 à 5% van het operationeel budget aan innovaties. 

Vaak wordt ook de vraag gesteld wie de kar moet trekken als het om innovaties gaat. Over het algemeen wordt aangenomen dat de CEO hierbij een leidinggevende functie vervult. Toch kan de CEO dit niet alleen en is het van groot belang dat deze persoon ondersteund wordt door verschillende werknemers in het bedrijf. 

Om een innovatie te doen slagen, moet je ze succesvol kunnen implementeren

CREATIVITEIT VERSTOORD DOOR ROUTINES

Het creatieve proces start in ons brein. Onze hersenen maken continu verbindingen. Die verbindingen zorgen ervoor dat we routinematige taken kunnen uitvoeren, zoals bijvoorbeeld onze veters strikken of een glas water vastnemen, opheffen en verplaatsen. Diezelfde routine zorgt er echter ook voor dat we minder creatief zijn. "Er wordt niet meer out of the box gedacht, we houden vast aan wat we al kennen en weten", zegt De Jongh. 

Als we die verbindingen kunnen doorbreken, kunnen we onze creativiteit de vrije loop laten. Zo komen we op nieuwe ideeën die tot nieuwe innovaties kunnen leiden. 

tips bij de Ontwikkeling van innovaties 

Wanneer je niet weet waar te starten, is het een goed idee om de markbehoeften te bestuderen. Vanuit die behoefte kan je nieuwe ideeën en concepten creëren. 

Je kan ook werken met een DESTEP-analyse. Hiermee kan de macro-omgeving van jouw bedrijf in kaart worden gebracht. Op deze factoren heb je zelf geen invloed, maar ze kunnen wel kansen of bedreigingen bieden voor jouw organisatie. Er worden zes factoren onderscheiden: 

  1. Demografisch
  2. Economisch 
  3. Sociaal/cultureel
  4. Technologisch
  5. Ecologisch 
  6. Politiek 

Wanneer je denkt een goed concept te hebben gevonden, kan je ze aan drie snelle vragen onderwerpen: hoe relevant is het, hoe uniek is het en hoe groot is de doelgroep die je ermee kan bereiken?  Vergeet ook niet een heel duidelijke waardepropositie daaraan te koppelen. Omschrijf daarbij wat je doet, voor wie je het doet en welk voordeel daaraan verbonden is. 

De Jongh benadrukt dat je helemaal niet groot moet beginnen om te innoveren. De kracht zit het groot denken en geleidelijk aan alles op te bouwen en niet angstig te zijn om bij te sturen waar nodig. 

WAT ZIJN INNOVATIES?

Innovaties hoeven niet enkel producten te zijn, al is dat bij veel bedrijven vaak de eerste keuze. Volgens de internal value chain van Porter kan je op verschillende manieren innoveren:

  • Infrastructuur
  • Human Resources Management
  • Technologische ontwikkeling
  • Inkoop
  • Inkomende Logistiek
  • Operations
  • Uitgaande Logistiek
  • Marketing & Sales
  • Service
Internal Value Chain Porter
Internal Value Chain van Porter

Wat te onthouden

Samengevat kunnen we stellen dat innoveren vooral een zaak is van durven, doen en bijsturen. Wat we vooral moeten onthouden is dat innovaties niet gigantisch groot hoeven te zijn, maar dat je klein moet beginnen en bijsturen wanneer zaken toch niet lopen zoals initieel verwacht. Zorg voor een mooie aansluiting met jouw bedrijfsidentiteit en neem iedereen mee in het verhaal. 

Meer weten over

BELGIUM CHOCOLATE AWARDS

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Chocolaterie 

Chocolaterie maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.