- 20 mei 2022
- Door Jade Lambrecht
geliefd vLEESRESTAURANT OMGETOVERD TOT KOFFIESALON EN CHOCOLATERIE
Wie de Lange Dreef richting Rijmenam afrijdt, botst ter hoogte van het mooi aangelegde Stationsplein op De Bombardon, een zaak die ooit furore maakte als vleesrestaurant en die nu klanten weet te bekoren met chocolade, koffie en artisanale producten. Met het nieuwe concept kreeg het oude stationsgebouw van het dorp de gouden medaille voor Best Shop Design op de Belgium Chocolate Awards. “We hebben de renovatie volledig zelf in handen genomen, van het ontwerp tot de uitvoering”, vertelt zaakvoerder Edouard Gauthier.
VAN CAFÉ NAAR RESTAURANT
Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar De Bombardon maakt opnieuw deel uit van het Rijmenamse straatbeeld. Het geliefde vleesrestaurant sloot in 2018 de deuren, de zaak werd overgelaten, maar uitbaters Edouard Gauthier en Marjolein Van Overbeke kwamen – met een beetje geluk – terug op hun beslissing. “We namen Bombardon in 2006 over, toen de locatie nog dienst deed als café”, start Edouard het interviewgedeelte over de historie van de zaak. Door de combinatie van gezinsuitbreiding en het rookverbod veranderde het koppel echter gauw van koers; het café werd omgetoverd tot brasserie.

Walhalla voor vleesliefhebbers
Edouard en Marjolein baatten vijftien jaar een geliefd vleesrestaurant uit, een walhalla voor elke vleesliefhebber. “Bij het binnenkomen werden klanten verwelkomd door een uitgebreid assortiment gerijpt vlees in de speciale rijpingskast. Van West-Vlaams rood en Hereford, tot Blonde D’aquitaine, Black Angus en Rubia Gallega; stuk voor stuk de beste kwaliteit”, gaat Edouard verder. “Het werk achter de houtvuren combineerde ik bovendien met het maken van chocolade, net zoals mijn vader.”
Gelukkig toeval
Na vijftien jaar merkte het duo dat de energie steeds meer opbrandde en ze besloten een punt te zetten achter hun succesvol avontuur in het restaurant. “De zaak werd verkocht, alles leek in kannen en kruiken, maar op het laatste moment liet de overnemer het alsnog afweten en daar zijn we uiteindelijk zeer blij mee.” Ze wisselden het geweer van schouder en bouwden de zaak om tot chocoladewinkel en -atelier - gedoopt als Gauthier -, koffiebranderij en salon.
“De etalage werd gemaakt op een oude industriële kar, gebruikt voor het lossen van boten en treinen”
NIEUWE WINKEL BARST VAN AUTHENTICITEIT

“We hebben alles zelf gedaan”
Wie de deur van de vernieuwde Bombardon opent, waant zich in een authentiek pand boordevol charme. “Je moet weten dat we alles zelf in handen hebben genomen. Van het uitbreken tot het uitwerken van een nieuw concept en het uitvoeren van de werken”, gaat Edouard trots verder. De zaak kreeg een complete make-over, waarbij het authentieke karakter van het historisch pand niet verloren mocht gaan.
“We zochten een mooie compromis tussen oud en nieuw, met een ambachtelijke, industriële toets. In het midden van onze salon pronkt bijvoorbeeld een klassieke ronde zetel in Belle-époque stijl, de vloer is marmer Belgisch rood uit een groeve die momenteel reeds gesloten is, aan de muur hangt een oude spaarkas en de etalage werd gemaakt op een oude industriële kar dat jaren gebruikt werd voor het lossen van boten en treinen.”
Chocolade en koffie perfecte combinatie
Edouard leerde de kneepjes uit de chocoladesector van kinds af aan bij zijn vader, die reeds decennialang als chocolatier actief is. “De combinatie van koffie en chocolade is een schot in de roos. Terwijl klanten genieten van een zwart kopje goud maak ik in mijn atelier huisgemaakte chocolade, pralines, koekjes, nougat en andere zoetigheden. We hebben veel klanten die voor een tasje koffie komen en vertrekken met een doosje pralines of omgekeerd. Bovendien is het atelier volledig open, dus klanten kunnen op elk moment een blik achter de schermen werpen.”

BELGIUM CHOCOLATE AWARD VOELT ALS ERKENNING
Edouard is de bescheidenheid zelve, die normaal graag op de achtergrond blijft. De Belgium Chocolate Awards zorgden er dan ook voor dat hij grenzen verlegde. “Normaal doe ik niet mee aan wedstrijden, maar omdat ik zelf zo blij ben met het resultaat van de winkel wou ik toch mijn kans wagen. De hoofdprijs is een leuke erkenning dat ik niet de enige ben die de winkel apprecieert. Plaatselijke kranten hebben het nieuws opgevangen en meer klanten komen nu ook een kijkje brengen. En wat de toekomst zal brengen? We blijven timmeren aan het traject dat we nu bewandelen, dat maakt van mij een tevreden man.”