PRALINES MET EEN HEILZAME WERKING
We worden vrolijk van chocolade, dat weten we allemaal. Maar wist u ook dat chocolade gecombineerd kan worden met essentiële oliën als therapeutische behandeling? Met een achtergrond als ingenieur en arts besloot Katarina Verhaegen een viertal jaar geleden Chocolat Essentiel boven het doopvont te houden. Sindsdien is de ambitieuze vrouw dagelijks in de weer om wellbeingchocolaatjes te creëren, stuk voor stuk handgemaakt op basis van 100% pure cacao, acaciahoning en essentiële olie.
THE STORY BEHIND CHOCOLAT ESSENTIEL
Drie biologische ingrediënten
“Het verhaal van Chocolat Essentiel begon een paar jaar geleden, toen een voorgeschreven aromatherapie voor mijn dochter mij uitdaagde om de dagelijkse inname aangenamer en eenvoudiger te maken. Dankzij een avondcursus chocoladebewerking in Syntra en een opleiding aan de Chocolate Academy van Callebaut werd de wondere wereld van chocolade mij iets minder vreemd. Toen mij werd verteld dat je suiker in pralines kunt vervangen door honing, heb ik de handen uit de mouwen gestoken en ondertussen beschik ik over het patent voor de combinatie praline en essentiële olie”, vertelt Katarina.
“Elke praline bestaat uit 8 cacaobonen, 1 druppel essentiële olie en een koffielepel Acaciahoning – wat overeenstemt met het levenswerk van 1 bij. In de 19e eeuw werd cacao officieel als geneesmiddel erkend en de eerste Belgische praline werd uitgevonden door een apotheker, dus daar wou ik iets mee doen. Mede dankzij de steun van VLAIO – zowel budgettair als bij het uitbouwen van een netwerk – kon ik voorwaartse sprongen maken.”
biologisch en duurzaam
“De eerste pralines maakte ik met zelfgemaakte honing, aangezien ik ook imker ben, maar daar ik het biologische verhaal in alle aspecten wou doortrekken, zijn we overgeschakeld naar biologische honing", gaat Katarina verder. “Daarnaast draag ik het duurzaamheidsaspect hoog in het vaandel, wat duidelijk merkbaar is in het productieproces. Alle machines zijn gekocht uit faillissementen en het ‘in-house’ chocoladelabo, gevestigd in het familieatelier, wordt volledig aangedreven door een eigen gerestaureerde watermolen. Bovendien zijn de verpakkingen gemaakt uit afval van cacaoschelpen, wat ze volledig composteerbaar, recycleerbaar of herbruikbaar maakt. Hoewel het biologische en duurzame aspect geen evidentie is, wil ik dit in de ganse lijn doortrekken.”
Het chocoladelabo wordt aangedreven door een eigen gerestaureerde watermolen
Eigen onderzoek ter ondersteuning
“Als Chocolat Essentiel is het niet alleen belangrijk om te verkopen, we zetten ook sterk in op ons eigen onderzoeksprogramma. Wat we nu op de markt brengen, is door de Europese markt goedgekeurd. Dus als een praline rijk is aan ijzer, kunnen we stellen dat dit het cognitief systeem ondersteunt. We willen nu nog een stap verder gaan door ons eigen onderzoek op te zetten en nieuwe inzichten te verwerven. Dit doen we onder meer samen met professor Walter Luyten, voormalig manager van Janssen Farmaceutica en huidig voorzitter van de raad van bestuur. Dankzij eigen klinische studies willen we bewijzen dat cacao in combinatie met essentiële oliën écht goed is voor de gezondheid.”
ESSENTIËLE OLIE ALS BASIS
Single en mixed flavours
“We bieden 6 basispralines aan die gebaseerd zijn op één soort essentiële olie: mandarijn, jasmijn, gember, pepermunt, grove den of citroen. Deze olie zorgt enerzijds voor de typerende smaak en anderzijds voor het gezondheidsaspect”, vertelt Katarina. “De smaken zijn apart verkrijgbaar, maar we hebben ook themadozen waarin alle pralines eenzelfde gezondheidsvoordeel ambiëren. Zo bieden we vier verschillende themaboxen aan: breath om het immuunsysteem te boosten met gember, pepermunt en den, peace om de spijsvertering te harmoniseren met gember en pepermunt, happy om een instant geluksgevoel te bekomen met mandarijn, den en jasmijn en ten slotte love met gember en jasmijn om te delen met je geliefde.”
Uiteenlopende verkooppunten
“De doelgroep kunnen we verdelen over 3 luiken. Apotheken vormen een eerste verkooppunt. Momenteel is Chocolat Essentiel beschikbaar in 140 fysieke apotheken, maar dankzij een goed online netwerk zijn we binnen de 2u verkrijgbaar in 85% van alle apotheken in Vlaanderen, wat overeenstemt met 4.000 locaties”, aldus Katarina. “Daarnaast vormen wellnesscentra een geschikte verkooplocatie, aangezien zij als geen ander het belang van essentiële olie erkennen. Ten slotte proberen we ook geleidelijk onze plaats te veroveren in de voedingswereld, al is dit niet evident in tijden van COVID-19. Consumenten grijpen naar het gekende, maar als het belang van het gezondheidsaspect in dezelfde lijn blijft evolueren, dan zullen we onze achterstand gauw kunnen wegwerken."




