Klassiekers blijven koploper in het valentijnsassortiment

transparante verpakking zorgt voor een informatieve waarde

Valentijn

Leman Cake Decorations

 

Zeg het gewoon met chocolade; een zegswijze die wel vaker door de ateliers van chocolatiers galmt. En zeker tijdens valentijn, want wie valentijn hoort, denkt onherroepelijk aan deze lekkernij. Zorg daarom voor een uitstekend valentijnsassortiment, met de nodige aandacht aan de klassieke vormen en kleuren, maar probeer in de mate van het mogelijke ook creatief uit de hoek te komen. Wil je de klant echt overtuigen om zijn liefdevol cadeautje in jouw chocolaterie te kopen? Voorzie dan ook een verpakking die visueel past bij de creaties.

Traditionele koplopers

Hartjes in de hoofdrol

Internationaal staat het hart symbool voor liefde en romantiek; niet verwonderlijk dus dat dit ook in chocolade dé koploper blijft voor valentijn. De grote troef ligt in de vele afgeleide vormen: 2D, 3D, als praline of lolly, met kleur of in pure chocoladetinten of gecombineerd met een persoonlijke liefdesquote. Zelfs een klein detail, zoals een chocoladehartje als decoratie bij marsepein, volstaat om het romantische gevoel aan te wakkeren. De hartvormige chocolaatjes zijn dus nog steeds leuk, maar kleine extraatjes zoals een afwerking met glinsterend poeder geven een extra touch.

Vervolledig met andere vormen

Choc-ickx
Choc-ickx

Uiteraard duiken ook andere creaties op die die de harten van zoetekauwen doen smelten. Zo zijn lippen aan een sterke opmars bezig, niet alleen in chocolade, ook als marsepeindecoratie. Vormen zoals rozen, beertjes, vrouwenschoenen, diamanten en allerlei bloemen maken het assortiment af.

Wil je daarnaast echt volledig inspelen op de behoeften van de klant? Sta dan ook open voor persoonlijke creaties. Simpelweg een naam of korte spreuk doen de waarde van een praline of andere creatie meteen stijgen. Klanten zijn namelijk geneigd meer te betalen als ze het gevoel hebben dat de creatie gepersonaliseerd is. Als je nog een stap verder wilt gaan, kan je dit ook doortrekken in de verpakking en opteren voor bijvoorbeeld gepersonaliseerde stickers of lintjes.

Carline Flanders Chocolate
Carline Flanders Chocolates

Valentijnskleuren

Het valentijnskleur bij uitstek blijft rood en dat zal wellicht niet snel veranderen. Maar ook andere kleuren aanbieden is een goed idee. Zo zijn wit, roze, champagnekleur en goud goede alternatieven. Of hou het sober en werk slechts met één kleurrijk detail.

Laten we eerlijk zijn: valentijn is doorspekt met clichés, waardoor het niet meteen een gemakkelijke feestdag is om origineel uit de hoek te komen. Door te spelen met kleur kan je echter een eigen creatieve invulling geven aan jouw assortiment.

stijlvolle verpakkingen

Het zal niet menig man verbazen dat de Instagramwaarde van een product steeds belangrijker wordt. Klanten verwachten iets uniek, iets bijzonders, iets ‘instagrammable’, om het in moderne termen te verwoorden. Dat geldt ook voor de verpakking, want visueel moet het geheel kloppen. Daarbij heeft de verpakking ook een informatieve functie, waardoor consumenten steeds vaker opteren voor transparantie. De traditionele ballotin met extra luxeopmaak raakt uit de mode en wordt steeds minder verkocht. Opteer in plaats daarvan voor een sobere, klassieke, plastiek verpakking, afgewerkt met een fleurig lintje of strik in teken van valentijn. Kiest je klant voor een gevarieerd aanbod aan pralines? Presenteer dit dan in een mooie, luxueuze hartendoos.

Andere gelegenheden

‘Liefde is geen feestdag’ wordt wel eens gezegd, waardoor veel besproken ideeën gemakkelijk toepasbaar zijn op andere dagen. Op Moederdag geven we ook nog steeds graag hartjes, schoenen, roosjes of andere lieve figuren. Ook voor Vaderdag, bruidstaarten en verjaardagen kunnen de typische vormen voor valentijn bovengehaald worden. Door ook op deze gelegenheden de creaties te personaliseren, heb je een multi-inzetbaar product dat een heel jaar lang verkoopt.

Callebaut
Callebaut

Hoe belangrijk is de etalage?

Veel chocolatiers zien jaarlijks de omzet gestaag stijgen tijdens de valentijnperiode. Voor de ene chocolatier speelt een mooie ingerichte etalage daarbij een grotere rol dan bij de andere. “Onze etalage is cruciaal, een echte trekker. We triggeren passanten met nieuwe items en dit wekt curiositeit op, waardoor velen even binnen komen kijken.

Wij zorgen steeds dat dit ruim op voorhand in orde is, want zo spreken we de windowshoppers aan en creëren we een gewenst boomerangeffect”, aldus Nick Wauters van Chocolatier Wauters. Een ander verhaal horen we bij Ivan Stuyven van Chocolade Atelier Stuyven: “De etalage speelt bij ons geen grote rol, grotendeels doordat ik niet in het stad zit. Mijn klanten komen bewust naar hier omdat ze het kennen, niet omdat ze te voet toevallig voorbij de winkel passeren en aangetrokken zijn door de etalage”, aldus Ivan Stuyven. 

Chocolatiers aan het woord

Chocolatier Wauters

wouters

Nick Wauters: “Ons assortiment voor valentijn wordt gekenmerkt door twee trends: enerzijds behouden we het traditionele met chocolade hartjes en marsepeinen rozen. Anderzijds bieden we ook steeds vaker bedrukte pralines en teksttabletjes aan. Combinatie van moderne met klassieke creaties dus. Al blijft ons bestverkochte product wel de hartjes. Door de vele prijsvariaties en het traditionele karakter kan dit iedereen bekoren. “Tijdens valentijn – en tevens alle andere feestdagen – is een mooie gedecoreerde etalage zeer cruciaal voor ons. Nieuwe creaties triggeren passanten en zorgen dat ze al snel even binnen komen piepen. Zo probeer ik een drietal weken voor valentijn de etalage in te richten. Als een grote bestelling of drukke periode mij belemmert om dit tijdig te doen, merken wij een opvallende daling in verkoop. Frappant, dat is zeker. “Mijn creativiteit baseer ik op alles wat ik zie. Cartoon- en stripfiguren zijn vaak een goede inspiratiebron, ook voor valentijn. Denk maar aan 2 Angry Bird-figuren die elkaars hand vasthouden”, zo stelt Nick Wauters.

Chocolade Atelier Stuyven

Stuyven

Ivan Stuyven: “Tijdens valentijn is rood bij ons letterlijk de rode draad in het verhaal. In onze creaties weliswaar, want zelfs een minuscuul rood detail kan al voor de juiste sfeer zorgen. Het zijn de kleinigheden die we linken aan valentijn.”

“Wat verpakkingen betreft, zullen we het rode achterwege laten. We zitten niet in een stadscentrum, maar op de buiten en hier willen mensen zien wat ze kopen. Gesloten verpakkingen met print worden dus nog amper verkocht, wij opteren voor de mooie plastiekverpakking waardoor de klant meteen weet wij hij koopt. Ons meest verkochte product blijven pralines, een combinatie van verschillende soorten als mooi geheel.”

“In eerste instantie was ik niet van plan om mee te gaan in het verhaal van persoonlijke creaties. Maar de vraag om een eigen print op een praline te maken bleef stijgen, waardoor ik er niet langer aan kon weerstaan. Nu kunnen wij met gemak kleine hoeveelheden personaliseren, het voordeel van een klein bedrijfje te zijn. Wij maken alles mogelijk”, zo besluit Ivan Stuyven.

Met dank aan: Carline Flanders Chocolates, Chocolaterie Pierre, Chocolate World, IBC Belgium, ICKX Chocolatier, Leman Cake Decorations

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Chocolaterie 

Chocolaterie maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.