Nieuwe installatie op honderdste verjaardag
Prins Laurent opent lijn bij Libeert
2023 was een feestjaar voor chocoladebedrijf Libeert, dat al in 1923 het levenslicht zag. De firma vierde dit onder andere met een investering van 4,5 miljoen in een verpakkingslijn die tot 40 miljoen tabletten per jaar kan inpakken. Prins Laurent deelde in de feestvreugde en kwam eind 2023 naar Komen om de inpaklijn plechtig te openen.
100 jaar chocolade
Beginnen deed chocoladebedrijf Libeert als een bescheiden zaak in Izegem. Joseph Dequeker startte er als 'Italo Suisse', genoemd naar de landen waar hij chocolade leerde maken. Na een verhuis van de firma richting Roeselare in de jaren 30 stapten ook zijn dochter en haar man (Antoine Libeert) in de zaak. Zij introduceerden de holle chocoladefiguren in het bedrijf. In de jaren 70 breidt het gamma uit en start de derde generatie ook de productie van tabletten en pralines. De overdracht naar de vierde generatie begint in 2013 om in 2020 voltooid te worden. In 2015 wordt de bedrijfsnaam ook 'Libeert', om de nadruk te leggen op de familie. Vandaag wordt het familiebedrijf geleid door Lily (38) en Georges (35) Libeert als co-CEO’s, met Désirée (39) als HR-directeur en Jerome (35) als verantwoordelijke voor de productie.
"Dynamische start-up met eeuw ervaring"
Met een bedrijfsleiding die bestaat uit dertigers, oogt Libeert alvast gretig. Lily Libeert: "Hoewel we in 2023 onze 100ste verjaardag vieren, zien we ons als een dynamische start-up met grote ambitie. Zo blijven we fors investeren in onze productie én vernieuwen met de lekkerste nieuwe smaken en figuren. Maar bovenal willen we een familiebedrijf blijven voor familiemomenten, dat een glimlach tovert op gezichten van klein en groot.”
Wereldwijde ambitie
Libeert produceert jaarlijks ruim 5.000 ton chocolade, goed voor 60 miljoen chocoladefiguren en tabletten in 2022. Deze zijn niet alleen bij ons, maar ook in Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en (sinds vorig jaar) in de Verenigde Staten te koop. De chocoladetabletten voor premium retailmerken en A-merken, goed voor ongeveer de helft van de productie, vind je dan weer in vrijwel heel Europa en zelfs Australië.
De 60 miljoen stuks chocolade in 2022 betekenden een stijging van meer dan 10% t.o.v. 2021. De omzet nam over dezelfde periode toe met 9,4% tot ruim 40 miljoen euro. Voor 2023 is Libeert goed op weg om de kaap van 70 miljoen chocoladefiguren en -tabletten te ronden (+17%). Daarbij wil de chocoladegroep niet enkel zijn marktaandeel in België vergroten, maar ook in Europa én daarbuiten. Zo wil Libeert de Aziatische markt exploreren met aangepaste figuren om hen de kwaliteit van Belgische chocolade te laten ontdekken.
“Het is belangrijk om de afgewerkte chocoladefiguren en tabletten snel én goed in te pakken. Omdat chocolade onderhevig is aan licht en lucht, blijft enkel zo de allerbeste kwaliteit gegarandeerd,” weet Lily Libeert. “Bovendien kan dit gedaan worden met nog duurzamere verpakkingen en met een verbeterde kwaliteitsgarantie. Werkelijk elke verpakking wordt individueel gecontroleerd.”
Nieuwe inpaklijn
De dynamiek die Libeert vertoont, verraadt niet dat het bedrijf al 100 jaar bestaat. Recent investeerde het familiebedrijf in extra opslagtanks voor chocolade en in een nieuwe inpaklijn van 4,5 miljoen euro. Die nieuwe lijn - die op 5 december 2023 plechtig werd geopend door prins Laurent - maakt het mogelijk om zo'n 40 miljoen chocoladetabletten op kortere tijd te verpakken en in dozen te stoppen.
Familierecept
De chocolade van de producent in Komen is nog altijd gemaakt volgens het aloude familierecept. Zoals alle goede recepten, is die een goed bewaard geheim, maar het is wel geweten dat er geen palmolie, maar enkel zijdezachte cacaoboter aan te pas komt. Daarnaast wordt ook geen cacaopoeder gebruikt, maar wel échte cacaomassa.
Duurzame, verantwoorde, belgische chocolade
Met de vierde generatie Libeert koppelde het bedrijf zijn missie 'to create more smiles' ook aan de aandacht voor innovatie en duurzaamheid. Zo sloot Libeert zich bv. aan bij SBTi (Science Based Target initiative) waarbij het familiebedrijf zich voornam om zijn CO2-uitstoot met 42% te verlagen tegen 2030. Dit ligt in lijn met de vereiste reducties in het Klimaatakkoord van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C. Door onder meer de aankoop van 100% groene energie, warmterecuperatie waarbij het gasverbruik met 32% zal dalen en de elektrificatie van het wagenpark zal Libeert dit doel al tegen midden 2024 hebben bereikt. Ook de verpakkingen van de chocoladeproducent zijn zo milieuvriendelijk mogelijk.
Zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt Libeert op door zich onder andere pal achter het Beyond Chocolate-initiatief te scharen en de cacaoboeren een betere toekomst te bieden. "De cacaoboeren staan helemaal aan het begin van de chocoladeketen en zijn daarom een hele belangrijke groep. Jammer genoeg worden zij vaak over het hoofd gezien, terwijl wij zonder hen niet zouden kunnen genieten van heerlijke chocolade. Dankzij onze samenwerking met de vzw Cunina kunnen wij wereldwijd een positieve bijdrage leveren aan de cacaogemeenschappen, door hun kinderen een betere toekomst te bieden en zo een glimlach te creëren voor hen."
"Met alle Belgische chocolatiers aan één zeel trekken zodat onze chocolade de beste ter wereld blijft"
Als wereldspeler in de chocoladesector en de oudste (grote) chocolatier in Belgische handen is Libeert ook een fervent voorvechter van de naam en faam van Belgische chocolade. “Als buitenlandse retailers en consumenten kiezen voor chocolade ligt de keuze vaak tussen Belgische en Zwitserse chocolade. Daarom moeten we met alle Belgische chocolatiers aan één zeel trekken om ervoor te zorgen dat onze chocolade de beste ter wereld blijft,” pleit Lily Libeert.







