Hoe Stad Brugge zorgt voor een duurzamere chocoladeketen
Tijdens de Belgium Chocolate Awards op 25 mei kwamen Nele Brewaeys (Stad Brugge), Stephan Dumon & Pol Depla (Gilde van de Brugse Chocolatiers) meer uitleg geven over 'Sjokla', de chocolade van de stad. Het idee bestond een vijftal jaar geleden. Een chocoladestad als Brugge kan toch eigenlijk niet zonder haar eigen chocoladereep? Er was wel een belangrijke voorwaarde: de reep moest fair trade zijn aangezien Brugge ook een fairtradestad is.
Ontstaan idee
Nele Brewaeys vertelt hoe het idee tot stand kwam: "Vijf jaar geleden, op de tiende verjaardag van onze fairtradestad, kwamen we op het idee om iets te doen dat te maken had met niet enkel fair trade, maar ook met de stad Brugge. Toen we onze fairtradestadsplattegrond raadpleegden, zagen we cafés, restaurants en scholen die fair trade aanmoedigen in de stad, maar er was geen enkele chocolatier op de kaart te bespeuren. Toen kwam het idee om te gaan praten met de Gilde van de Brugse Chocolatiers en ontstond geleidelijk aan het idee van een eigen chocoladereep."
Pol Depla, eigenaar van Depla Chocolatier en tevens lid van de gilde vult aan: "Vijf jaar geleden werden we door de stad benaderd met de vraag om een fairtradechocoladereep te maken. We hebben er vrij snel werk van gemaakt. De productie van de reep gebeurt in mijn atelier. Daarna worden de repen via de gilde verdeeld over 24 verschillende verkooppunten in de stad." De reep kreeg de naam 'Sjokla'.
Sjokla
De chocoladereep heeft een verpakking die iets weg heeft van een klein boekje. Daarin staat een boodschap aan de mensen die de chocolade proeven. "Op die manier willen we het vakmanschap van de cacaoproducenten onder de aandacht brengen, want er is geen chocolade zonder cacao." En die cacao, of meer bepaald die cacaobonen moesten ook fair trade zijn. Nele legt uit: "We wilden ons verhaal versterken met een tastbare link met de andere kant van de keten dus zochten we een partnerschap en zijn we bij Ebolowa in Kameroen uitgekomen, ook een fairtradestad. Onze samenwerking steunt op drie grote pilaren: duurzame chocolade, stedelijke duurzame ontwikkeling en de stimulatie van kennisuitwisseling tussen scholen en bedrijven. Het kader dat daarvoor gebruikt wordt zijn de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen, een universeel kader voor bedrijven, op lokaal en regionaal niveau."
Ebolowa
Ebolowa, gelegen in Zuid-Kameroen, is een groene provinciehoofdstad waar cacao een prominente rol speelt. Daarnaast is Ebolowa erkend als een fairtradestad.
Cacaoteelt vormt een vitale bron van inkomsten voor veel inwoners van Ebolowa. Helaas worden cacaoproducenten geconfronteerd met uitdagingen zoals klimaatverandering, ontbossing en lage lonen, waardoor hun vak onder druk komt te staan. Om deze problemen aan te pakken, zetten het stadsbestuur en lokale producenten zich in voor een rechtvaardige handel in Kameroen, vertegenwoordigd door het label 'Made in Ebolowa'.
In Ebolowa zijn talrijke cacaoproducenten actief, die zich verenigen in coöperaties. Een van deze coöperaties is Bityili, een jonge organisatie die zich volledig toelegt op duurzame productie met als doel de kwaliteit van de bonen te verbeteren. Door te streven naar een betere kwaliteit, wordt een hogere prijs verkregen. Dit biedt de coöperatie en de gemeenschap meer mogelijkheden om een solide toekomst tegemoet te gaan.
We willen het vakmanschap van de cacaoproducenten
onder de aandacht brengen
Partnerschap 2.0
Volgens Nele werd er reeds een goede basis gelegd met de chocolatiers en de verschillende betrokken actoren. Het hoofddoel is er nu voor zorgen dat de productie van chocolade rendabel wordt. "We willen het proces vergemakkelijken en kansen creëren als lokale overheid. Dat is onze rol en aan de ene kant willen we onze boeren verbinden met chocolatiers, ondernemers en bedrijven die dezelfde missie hebben: een goede kwaliteitschocolade en een leefbaar inkomen voor de boeren. Aan de andere kant willen we de lokale en circulaire economie in Ebolowa stimuleren."
Hoe kan een lokale overheid een verschil maken?
Het is niet de rol van de overheid om zich te bemoeien met het aanbod van de chocoladewinkels. Wat de overheid wel kan doen, is een voorbeeldrol aannemen zodat er een bepaalde invloed kan uitgeoefend worden in het proces naar een duurzamere chocoladeketen. Er zijn vijf onderdelen die in dat traject bijdragen aan die transitie:
1. Marktonderzoek
Dankzij het marktonderzoek vijf jaar geleden werd het duidelijk dat er weinig geweten was rond duurzame chocolade. Op basis van die informatie werd er een strategie uitgestippeld om de mensen te informeren.
2. Capacititeitsopbouw
Dankzij georganiseerde info- en netwerkevenementen voor de chocolatiers, werd er meer bewustzijn gecreëerd rond duurzame chocolade én het partnerschap met Ebolowa.
3. Productie
Zoals eerder besproken valt de productie van de repen onder de verantwoordelijkheid van de Gilde van de Brugse Chocolatiers.
4. Citymarketing
Wat citymarketing betreft is Sjokla een van de favoriete producten. Het wordt door Brugge vaak gegeven als relatiegeschenk. Tevens wil de stad ook bedrijven stimuleren om de reep cadeau te geven aan familieleden en dergelijke.
5. Bewustzijn creëren & kennis delen
Naast citymarketing is het ook van groot belang om bewustzijn te creëren rond duurzame productie en consumptie. En dat dan vooral rond chocolade in de stad Brugge. Er worden toegankelijke concepten gecreërd zoals een cacaoquiz, een fietsroute enzovoort. Het is vooral belangrijk om dit te doen omdat het zorgt voor een grotere gemeenschap. Daarnaast worden ook de bevindingen gedeeld van het proces met andere steden.
Wat brengt de toekomst?
"In de nabije toekomst willen we ons meer richten op de zichtbaarheid van duurzame chocolade in Brugge. We willen het charter Beyond Chocolate ondertekenen met de chocolatiers en we willen samenwerken met de gidsensector hier in Brugge omdat zij veel bezoekers en toeristen bereiken en als we hen samenbrengen en hen het verhaal vertellen dat zij aan de bezoekers moeten vertellen, hebben we een nieuwe doelgroep", aldus Nele.
Daarnaast is er ook 'Sjokla For Water': het doel daarvan is om 33.000 euro in te zamelen om een nieuwe waterput te bouwen in de wijk Angale in Ebolowa, Kameroen. Momenteel hebben ongeveer 4.000 inwoners daar slechts een beperkte toegang tot schoon drinkwater.
Om deze situatie aan te pakken, hebben de Gilde van de Brugse Chocolatiers en Stad Brugge besloten om hun krachten te bundelen en bij te dragen aan het drinkwaterproject. Ze doneren 50 cent per verkochte reep chocolade om zo verandering te brengen en de bouw van de waterput mogelijk te maken.