Gudrun lanceert duurzame lekkernij gebaseerd op upcycling
"Samen kunnen we meer doen in een zoektocht naar een betere wereld"
Gudrun, wereldleider in de ontwikkeling, productie, verpakking en commercialisering van Belgische pralines en truffels, lanceerde op 28 november een revolutionair concept in de chocoladewereld. De chef-chocolatiers van Gudrun hebben een lekkernij ontwikkeld door gebruik te maken van het upcycling-concept en upcycled ingrediënten. Dit heeft geleid tot een innovatief concept waarbij de unieke smaak en de strijd tegen voedselverspilling samenkomen. Met deze innovatie roept het bedrijf leveranciers en retailers op om samen meer inspanningen te leveren op het gebied van duurzaamheid.
Gudrun - we take chocolates personally
Opgericht in 1942 als een banketbakkerij in Lier, heeft Gudrun zich ontwikkeld tot een gerenommeerde producent van premium private label Belgische pralines en truffels. Ondanks het feit dat het bedrijf jaarlijks 4.000 ton chocolade produceert, behoudt het nog steeds zijn lokale karakter. Alle chocolade wordt nog steeds verwerkt in Lier.
Met een sterke focus op ambacht, mens en planeet, is Gudrun voortdurend op zoek naar manieren om te innoveren en zich meer te engageren voor duurzaamheid. Vorig jaar ondertekende Gudrun het Beyond Chocolate-charter, een initiatief dat Belgische chocoladebedrijven samenbrengt om duurzame chocolade te bevorderen. Sindsdien heeft Gudrun een roadmap ontwikkeld om actief bij te dragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties. De nieuwste innovatie van het bedrijf, Cacaofruit Bites, speelt hier sterk op in.
Cacaofruit bites
"Onze Cacaofruit Bite bewijst dat innovatie, smaak en duurzaamheid perfect hand in hand kunnen gaan”
Gudrun draagt haar steentje bij en besteedt veel aandacht aan het verkleinen van de afvalstromen. Dankzij het upcycling-concept, waarbij restproducten worden omgezet in waardevolle ingrediënten, heeft Gudrun met succes een heerlijke nieuwe lekkernij weten te creëren. De gloednieuwe Cacaofruit Bite is het resultaat van de inzet van Gudrun om duurzaam te innoveren. Het concept van upcycling biedt veelbelovende mogelijkheden voor de toekomst, waardoor er nog meer nieuwe en vooral duurzame smaaksensaties kunnen worden ontwikkeld.
Om de nieuwe lekkernij te creëren, hebben de getalenteerde chef-chocolatiers van Gudrun ervoor gekozen om de cacaovrucht optimaal te benutten. Traditioneel gezien gebruiken chocoladeproducenten slechts 30% van deze vrucht, namelijk de cacaobonen. Rondom deze bonen zit een witte pulp die ook eetbaar is en zelfs een heerlijke smaak kan toevoegen. Door dit ingrediënt te gebruiken in de vulling, onderscheidt het product zich met een unieke smaak die vergelijkbaar is met de meest hoogwaardige pralines op de markt.
Sofie De Lathouwer, CEO Gudrun: “Met onze nieuwe Cacaofruit Bite hebben we een Belgisch chocoladeproduct ontwikkeld dat niet alleen voor een smaakexplosie zorgt, maar ook het duurzame karakter van ons bedrijf versterkt. Ons motto 'chocolates, we take it personally' is niet zomaar gekozen. Met dit product willen we luisteren naar de jongere generatie die terecht aan de alarmbel trekt en heel bewust bezig is met de toekomst van onze planeet. Als we van chocolade willen blijven genieten, moeten we slimmere manieren vinden om met die planeet om te gaan. Onze Cacaofruit Bite bewijst dat innovatie, smaak en duurzaamheid perfect hand in hand kunnen gaan.”
Gudrun introduceerde de cacaofruit-bites in twee smaken: origineel (cacao) en sinaasappel. Wat de sinaasappelsmaak uniek maakt, is dat deze gemaakt wordt van sinaasappelschillen, wat vaak afval is in de horeca. Op deze manier wordt er duurzaam gebruikgemaakt van ingrediënten. Het bedrijf is daarnaast ook actief op zoek naar andere ingrediënten met een 'upcycled' karakter. Zo wordt er gestreefd naar een compleet product, waarbij alle elementen - van ingrediënten tot verpakking - kloppen.
lancering totaalconcept
De lancering betrof niet zomaar een product, maar eerder een uitgebreid concept met een sterke focus op zero waste. Bij de creatie ervan werd rekening gehouden met alle componenten. De verpakking werd vervaardigd door Paperwise, een bedrijf dat landbouwafval omzet in hoogwaardig papier en karton.
Er werden in totaal vier verschillende verpakkingen geïntroduceerd, elk gericht op een specifieke doelgroep. De kleurrijke verpakking spreekt vooral jongeren aan, terwijl de verpakking met de toekan of 'Planet Good' meer in de smaak valt bij de oudere generatie. Dit is een persoonlijke keuze, maar het is essentieel dat de producten opvallen in het schap.
let's do more, together
Met de introductie van de Cacaofruit Bites heeft Gudrun zichzelf op de kaart gezet als een pionier in de voedingsindustrie. Tot op heden hebben maar weinig voedingsbedrijven een product gelanceerd dat is ontwikkeld volgens het upcycling-concept. Het is dan ook begrijpelijk dat de term upcycling niet erg bekend is bij de Belgische consument. Wat wel opvalt, is dat jongeren zich meer bewust zijn van upcycling dan oudere generaties.
Het is duidelijk dat er behoefte is aan meer communicatie rondom upcycling, en Gudrun hoopt hiermee ook andere voedingsbedrijven te stimuleren om de drempel naar upcycling te verlagen.
a bright future ahead
Gudrun heeft een veelbelovende toekomst in het vooruitzicht. Het bedrijf streeft naar een lancering in 2024, waarbij alle componenten samenkomen en elke schakel zijn bijdrage levert.
Sofie De Lathouwer benadrukt: "We kunnen MEER doen dan enkel naar de CO2-impact kijken. Elke schakel moet mee in het verhaal. De volgende die we mee moeten krijgen is onze klant, die op zijn beurt de retail en de consument mee kan overtuigen. We hebben er vertrouwen in."




