CacaoPremium

9 TRENDS VOOR DE TOEKOMST VAN UW ZAAK

GROOTSCHALIG CONSUMENTENONDERZOEK PURATOS 

Taste Tomorrow is het grootste consumentenonderzoek ter wereld. Eerder bevroeg Puratos in 2011 en 2015 al consumenten naar hun voorkeuren, onder meer op het vlak van chocolade. Dat herhaalden ze dit jaar opnieuw.
Uit het onderzoek, dat in primeur op de Belgium Chocolate Summit werd voorgesteld, komen negen grote trends naar voren, die een invloed zullen hebben op de chocolade van de toekomst.

onderzoekPuratos

ONDERZOEK 

aankoopcriteria

Taste Tomorrow is het grootste consumentenonderzoek ter wereld. Puratos ondervroeg reeds wereldwijd consumenten in 2011 en 2015 en deed dit nu opnieuw. Voor dit onderzoek werden in 2019:

  • 66 experts en klanten geïnterviewd;
  • 17.478 consumenten in 40 landen bevraagd aan de hand van een online enquête van 20 minuten;
  • 80 foodies in 8 trendsettende steden bevraagd.

Trend 1: Smaak blijft topprioriteit

Van alle trends blijft smaak altijd nummer één- prioriteit bij de aankoop van chocoladeproducten. Trends komen en gaan, maar de smaak van uw product is steeds het belangrijkste aankoopcriterium.

Smaakvoorkeuren

Welke smaken de voorkeur kennen, blijft verdeeld. 76% verkiest traditionele smaken, 59% probeert ook graag ongewone en exo­tische smaken, met oorsprong van overal ter wereld.

Textuur

Ook textuur is een belangrijk aspect van de smaakbeleving. 48% van de Belgische ondervraagden gaf aan graag voeding met verschillende texturen te willen proeven.

Trend 2: Gezondheid cacao heeft streepje voor

Consumenten vrezen dat voeding in de toekomst minder gezond zal worden. Verpakkingen worden dan ook gecheckt om ongezonde ingrediënten op te sporen. In 2015 werd er vooral gekeken om bepaalde ingre­diënten te vermijden, zoals suiker. Nu staat gezondheid ook voor toegevoegde ingre­diënten, die als gezond aanschouwd worden. Denk aan noten en vezels, maar ook aan cacao zelf. Cacao is het nummer 1-power­ingrediënt. Meer nog, het cacaogehalte van een chocoladeproduct is de derde meest belangrijke factor voor de aankoop. Hoe hoger het cacaogehalte, hoe lekkerder en gezonder het ervaren wordt.

Trend 3: Versheid vervaldatum gevraagd

Ook het verminderen van de versheid is één van de vrezen van de consument naar de toekomst toe. Is mijn chocoladeproduct wel vers? Hierbij letten ze op vier factoren: de geur (55%) en het uiterlijk (51%) en de productiedatum (54%) en vervaldatum (29%). De versheid van een product staat garant voor de kwaliteit.

Dit zoekt de consument op de verpakking:

consumentenenlabel

Trend 4: Vakmanschap toegevoegde waarde

Ambacht is hot en voegt waarde toe aan het product. De consument beoordeelt het niveau van vakmanschap op deze punten:

  • Gemaakt door een ambachtsman (68%);
  • Natuurlijke ingrediënten (52%);
  • Handgemaakt (58%);
  • Origineel recept (56%);
  • Gemaakt in de winkel (30%);
  • Vrij van bewaarmiddelen (32%).

67% van de bevraagden, gaf aan meer te willen betalen voor producten die handgemaakt zijn. Toon of leg uit hoe uw producten gemaakt worden.

Trend 5: Ethische levensstijl

Voeding en levensstijl zijn steeds meer aan elkaar gelinkt. De voeding die consumenten kopen, moet aansluiten bij hun identiteit.

vegangezonder

Milieu

De consument is bezorgd om de planeet.

  • 56% wil plastic verpakkingen beperken;
  • 47% zoekt naar duurzaam geproduceerde producten;
  • 45% zegt dat diervriendelijkheid prioriteit is bij het kopen van voeding;
  • 27% koopt lokaal geproduceerde producten.

Mens

Consumenten willen dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun producten.

  • 47% gaat ernaar op zoek op de verpakking;
  • 19% kiest wekelijks voor duurzame producten;
  • 31% verwacht in de toekomst vaker duurzaam te kopen.

Voedseltekorten

De consument vreest voedseltekorten in de toekomst. Meer dan 90% van de bevraagde consumenten vreest dat er tekorten zullen zijn in de toekomst. Om dit te vermijden, zien zij enkele maatregelen als noodzakelijk. Denk daarbij aan ingre­diënten die minder bewerkt worden of ingre­diënten op plantaardige basis. Vegan zit hierbij ook in de lift. 37% denkt dat veganistische voeding een positieve impact op het milieu heeft en gezonder is.

Trend 6: Transparantie volledig productieproces

Maar liefst 77% van de consumenten bekijkt de verpakking. Fabrikanten wereldwijd wer­ken dan ook aan clean labels. Ingrediënten (55%), voedingswaarden (40%) en oorsprong (34%) zijn de meest gezochte items op de verpakking. Transparantie slaat op het volledige productieproces, van boon tot eindproduct.

Slechts 9% leest het verhaal achter een product op de verpakking. Maar 60% wil wel het verhaal achter een product kennen. Ze zijn dus wel geïnteresseerd, maar hierover communiceren op de verpakking biedt geen grote meerwaarde.

Trend 7: Ultiem gemak online chocolade bestellen stijgt

“Ik heb het nodig en ik heb het nu nodig”, hierover wil de consument geen compromissen sluiten. Het consumeren van chocolade­producten moet toegankelijk en gemakkelijk zijn. In 2015 zagen we al dat on-the-go en snackingproducten belangrijker werden. Dat is nog steeds het geval, maar de consument van vandaag wil nu ook dat alles 24/7 beschikbaar is.

onlinebestellen

Online bestellen

Chocolade is nu nog beperkt online te bestellen, maar er wordt verwacht dat dit alleen maar zal groeien. 60% van de consumenten is immers geïnteresseerd om online chocolade te kopen.

Fysieke winkels met digitale features

Dit betekent niet dat fysieke winkels zullen verdwijnen; 85% is tegen het verdwijnen van fysieke winkelpunten. In het winkelpunt zelf worden digitale oplossingen omarmd. Denk aan digitale assistenten, het automatisch scannen van winkelkarretjes, betalen met de vingerafdruk ...

Trend 8: Beleving 2.0

Wie in uw winkel komt, wil meer dan alleen maar chocolade kopen. Ze willen een beleving. 72% vindt dat beleving rond voeding belangrijk is. Beleving brengt u op verschillende vlakken. Zo vindt 85% van de bevraagden smaak (85%), geur (63%), service met een glimlach (47%), sfeer (46%) en presentatie (44%) belangrijk. In mindere mate wordt ook belang gehecht aan digitale assistenten (22%) en muziek (12%). Originele en creatieve recepten (25%) en gepassioneerde mensen die hun verhaal vertellen (31%), zijn dan weer belangrijker, iets waar u als chocolatier zeker mee aan de slag kunt.

Tegenverdwijnenfysiekewinkels

3D

Wellicht is de 3D-printer een tool waarmee u klanten kunt verbazen. 48% wil 3D-geprinte voeding proberen.

Trend 9: Hyperpersoonlijk

Consumenten zijn gek op gepersonaliseerde voeding. Zo vindt 47% dat voeding iets persoonlijks is dat zou moeten worden aan­gepast van persoon tot persoon. Denk aan chocolade die je humeur weergeeft, of een persoonlijke boodschap op chocolade … 

 logo

Meer info over dit onderzoek op
www.tastetomorrow.com

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Mieke Masyn19 november 2019

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Chocolatier met prijswinnend degustatiesalon

David Van Acker en Pieter de Volder van ZUUT zijn geen onbekenden voor vakblad Chocolaterie. In 2023 wonen ze met hun eigen interieurcreaties nog de toenmalige Best Shop Design-categorie van de Belgium Chocolate Awards. Tijdens een bezoek aan hun fantasierijke winkel in Leuven spraken we over de geschiedenis van ZUUT en wat de toekomst brengt.

Winnaars Beste Praline Belgium Chocolate Awards 2025

Bij de uitreiking van de Belgium Chocolate Awards 2025 tijdens beurs Artisan (Kortrijk) was de verrassing groot toen zowel de winnaar van de praline professioneel als die van de praline student uit de Sint Jozef Geel-school bleken te komen. Voor leraar Christof Lauwers en student Gil Hey was die verrassing leuk, maar niet geheel onverwacht.

Inspelen op de trends van Pasen 2025

Pasen is voor chocolatiers één van de belangrijkste momenten in het jaar. Het feest van lente en vernieuwing brengt niet alleen vreugde, maar ook een unieke kans om uw creativiteit als vakman te tonen én uw klanten te verrassen. Maar hoe kan een professionele chocolatier nu precies zijn/haar winkel en assortiment optimaal voorbereiden op Pasen – mét aandacht voor de laatste trends en concrete suggesties voor onweerstaanbare creaties?

5 TRENDS IN AMBACHTELIJK IJS

De geliefde klassiekers in ijssmaken zullen niet gauw van de troon worden gestoten, maar door te experimenteren met uitgekiende smaakcombinaties en in te spelen op de huidige tendensen kunt u u onderscheiden van de concurrentie.

Print Magazine

Recente Editie
29 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine