9 TRENDS VOOR DE TOEKOMST VAN UW ZAAK
GROOTSCHALIG CONSUMENTENONDERZOEK PURATOS
Taste Tomorrow is het grootste consumentenonderzoek ter wereld. Eerder bevroeg Puratos in 2011 en 2015 al consumenten naar hun voorkeuren, onder meer op het vlak van chocolade. Dat herhaalden ze dit jaar opnieuw.
Uit het onderzoek, dat in primeur op de Belgium Chocolate Summit werd voorgesteld, komen negen grote trends naar voren, die een invloed zullen hebben op de chocolade van de toekomst.

ONDERZOEK

Taste Tomorrow is het grootste consumentenonderzoek ter wereld. Puratos ondervroeg reeds wereldwijd consumenten in 2011 en 2015 en deed dit nu opnieuw. Voor dit onderzoek werden in 2019:
- 66 experts en klanten geïnterviewd;
- 17.478 consumenten in 40 landen bevraagd aan de hand van een online enquête van 20 minuten;
- 80 foodies in 8 trendsettende steden bevraagd.
Trend 1: Smaak blijft topprioriteit
Van alle trends blijft smaak altijd nummer één- prioriteit bij de aankoop van chocoladeproducten. Trends komen en gaan, maar de smaak van uw product is steeds het belangrijkste aankoopcriterium.
Smaakvoorkeuren
Welke smaken de voorkeur kennen, blijft verdeeld. 76% verkiest traditionele smaken, 59% probeert ook graag ongewone en exotische smaken, met oorsprong van overal ter wereld.
Textuur
Ook textuur is een belangrijk aspect van de smaakbeleving. 48% van de Belgische ondervraagden gaf aan graag voeding met verschillende texturen te willen proeven.
Trend 2: Gezondheid cacao heeft streepje voor
Consumenten vrezen dat voeding in de toekomst minder gezond zal worden. Verpakkingen worden dan ook gecheckt om ongezonde ingrediënten op te sporen. In 2015 werd er vooral gekeken om bepaalde ingrediënten te vermijden, zoals suiker. Nu staat gezondheid ook voor toegevoegde ingrediënten, die als gezond aanschouwd worden. Denk aan noten en vezels, maar ook aan cacao zelf. Cacao is het nummer 1-poweringrediënt. Meer nog, het cacaogehalte van een chocoladeproduct is de derde meest belangrijke factor voor de aankoop. Hoe hoger het cacaogehalte, hoe lekkerder en gezonder het ervaren wordt.
Trend 3: Versheid vervaldatum gevraagd
Ook het verminderen van de versheid is één van de vrezen van de consument naar de toekomst toe. Is mijn chocoladeproduct wel vers? Hierbij letten ze op vier factoren: de geur (55%) en het uiterlijk (51%) en de productiedatum (54%) en vervaldatum (29%). De versheid van een product staat garant voor de kwaliteit.
Dit zoekt de consument op de verpakking:

Trend 4: Vakmanschap toegevoegde waarde
Ambacht is hot en voegt waarde toe aan het product. De consument beoordeelt het niveau van vakmanschap op deze punten:
- Gemaakt door een ambachtsman (68%);
- Natuurlijke ingrediënten (52%);
- Handgemaakt (58%);
- Origineel recept (56%);
- Gemaakt in de winkel (30%);
- Vrij van bewaarmiddelen (32%).
67% van de bevraagden, gaf aan meer te willen betalen voor producten die handgemaakt zijn. Toon of leg uit hoe uw producten gemaakt worden.
Trend 5: Ethische levensstijl
Voeding en levensstijl zijn steeds meer aan elkaar gelinkt. De voeding die consumenten kopen, moet aansluiten bij hun identiteit.

Milieu
De consument is bezorgd om de planeet.
- 56% wil plastic verpakkingen beperken;
- 47% zoekt naar duurzaam geproduceerde producten;
- 45% zegt dat diervriendelijkheid prioriteit is bij het kopen van voeding;
- 27% koopt lokaal geproduceerde producten.
Mens
Consumenten willen dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun producten.
- 47% gaat ernaar op zoek op de verpakking;
- 19% kiest wekelijks voor duurzame producten;
- 31% verwacht in de toekomst vaker duurzaam te kopen.
Voedseltekorten
De consument vreest voedseltekorten in de toekomst. Meer dan 90% van de bevraagde consumenten vreest dat er tekorten zullen zijn in de toekomst. Om dit te vermijden, zien zij enkele maatregelen als noodzakelijk. Denk daarbij aan ingrediënten die minder bewerkt worden of ingrediënten op plantaardige basis. Vegan zit hierbij ook in de lift. 37% denkt dat veganistische voeding een positieve impact op het milieu heeft en gezonder is.
Trend 6: Transparantie volledig productieproces
Maar liefst 77% van de consumenten bekijkt de verpakking. Fabrikanten wereldwijd werken dan ook aan clean labels. Ingrediënten (55%), voedingswaarden (40%) en oorsprong (34%) zijn de meest gezochte items op de verpakking. Transparantie slaat op het volledige productieproces, van boon tot eindproduct.
Slechts 9% leest het verhaal achter een product op de verpakking. Maar 60% wil wel het verhaal achter een product kennen. Ze zijn dus wel geïnteresseerd, maar hierover communiceren op de verpakking biedt geen grote meerwaarde.
Trend 7: Ultiem gemak online chocolade bestellen stijgt
“Ik heb het nodig en ik heb het nu nodig”, hierover wil de consument geen compromissen sluiten. Het consumeren van chocoladeproducten moet toegankelijk en gemakkelijk zijn. In 2015 zagen we al dat on-the-go en snackingproducten belangrijker werden. Dat is nog steeds het geval, maar de consument van vandaag wil nu ook dat alles 24/7 beschikbaar is.

Online bestellen
Chocolade is nu nog beperkt online te bestellen, maar er wordt verwacht dat dit alleen maar zal groeien. 60% van de consumenten is immers geïnteresseerd om online chocolade te kopen.
Fysieke winkels met digitale features
Dit betekent niet dat fysieke winkels zullen verdwijnen; 85% is tegen het verdwijnen van fysieke winkelpunten. In het winkelpunt zelf worden digitale oplossingen omarmd. Denk aan digitale assistenten, het automatisch scannen van winkelkarretjes, betalen met de vingerafdruk ...
Trend 8: Beleving 2.0
Wie in uw winkel komt, wil meer dan alleen maar chocolade kopen. Ze willen een beleving. 72% vindt dat beleving rond voeding belangrijk is. Beleving brengt u op verschillende vlakken. Zo vindt 85% van de bevraagden smaak (85%), geur (63%), service met een glimlach (47%), sfeer (46%) en presentatie (44%) belangrijk. In mindere mate wordt ook belang gehecht aan digitale assistenten (22%) en muziek (12%). Originele en creatieve recepten (25%) en gepassioneerde mensen die hun verhaal vertellen (31%), zijn dan weer belangrijker, iets waar u als chocolatier zeker mee aan de slag kunt.

3D
Wellicht is de 3D-printer een tool waarmee u klanten kunt verbazen. 48% wil 3D-geprinte voeding proberen.
Trend 9: Hyperpersoonlijk
Consumenten zijn gek op gepersonaliseerde voeding. Zo vindt 47% dat voeding iets persoonlijks is dat zou moeten worden aangepast van persoon tot persoon. Denk aan chocolade die je humeur weergeeft, of een persoonlijke boodschap op chocolade …

Meer info over dit onderzoek op
www.tastetomorrow.com




