FoodservicesPremium

Cihan Kökler

40% MINDER VOEDSELVERSPILLING

Ikea Food Belgium pakt voedselverspilling aan

Ikea Food Belgium kreeg onlangs een Food Waste Award, voor zijn beleid waarmee ze voedselverspilling in hun restaurants tegengaan. Met acht restaurants in ons land en 6,5 miljoen bezoekers wil het bedrijf zijn verantwoordelijkheid dragen op het vlak van duurzaamheid. Door ingrepen op verschillende niveaus zijn ze er nu al in geslaagd hun voedselafval met 40% te verminderen. Het doel is om dat nog eens met de helft te verminderen tegen 2020.

IKEA FOOD BELGIUM

Acht locaties

In België bestaat Ikea Food uit acht restaurants. Cihan Kökler is Operations Manager voor de verschillende vestigingen. “De food area bestaat uit vier delen: het klantenrestaurant, de bistro (zone na de kassa waar je een ijsje of hotdog kan kopen, nvdr), de Swedish Foodmarket en het medewerkersrestaurant. In Ikea Gent hebben we nu ook een vijfde kanaal, de coffee corner, waar een barista voor opgeleid is. Dit zal ook uitgebreid worden naar de andere restaurants."

IKEA resto

6,5 miljoen bezoekers per jaar

“Elk jaar krijgen onze restaurants in België 6,5 miljoen bezoekers over de vloer, tegenover 14 miljoen winkelbezoekers. 22% komt zelfs enkel voor het restaurant. Op 11 miljoen inwoners betekent dit dat wij een verantwoordelijkheid dragen op het vlak van duurzaamheid."

Lokaal vs. globaal

De maaltijden in een IKEA restaurant worden voor 50% vanuit Zweden bepaald. Cihan: “Hiervoor werken we met een gecentraliseerd leveranciersplatform. Gerechten als Zweedse balletjes, zalm … zi

jn in alle restaurants wereldwijd verkrijgbaar onder de noemer 'Taste of Sweden'. Maar daarnaast bieden we ook lokale gerechten aan of doen we lokale aanpassingen. Zo worden de Zweedse balletjes op vele plaatsen met puree geserveerd, in België echter met frieten."

Certificering

Voor de lokale gerechten wordt er samengewerkt met ongeveer veertig verschillende leveranciers uit de Benelux. “Ook met deze leveranciers maken we sterke afspraken. Ten eerste op ethisch vlak, ten tweede op productniveau. Voor vlees kiezen we het 'Beter Leven'-label, vis is MSC of ASC. En tegen eind dit jaar willen we enkel nog duurzame palmolie gebruiken."

Afvalidentificatie

OORZAKEN VOEDSELVERSPILLING

Identificatie van het afval

“Het reduceren van voedselverspilling is iets waar we al lang mee bezig zijn. Zo wordt sinds 2014 alles sowieso gerecycleerd voor biogas. Sinds 2017 zijn we actief het afval gaan verminderen. Dit door 100% te meten wat en waarom iets verloren gaat.

Uit het meten is gebleken dat 80% van het verspilde voedsel preconsumentenafval is, dus voordat het bij de klant op het bord komt."

Overproductie

“Het meeste afval, 50%, komt door overproductie. Dit is de grootste uitdaging: een balans vinden tussen een ruim aanbod bieden en niet overproduceren. Zo is 50% van het afval's avonds, bij sluiting. We kunnen het voedsel niet meer bijhouden tot de volgende dag."

Kwaliteit

Bij 20% moeten we voedsel weggooien omdat de kwaliteit niet voldoet. Dit heeft vooral te maken met de houdbaarheid. Bijvoorbeeld: de Zweedse balletjes kunnen we maar een halfuur houden. Als ze dan niet geserveerd zijn, moeten we ze weggooien."

ACTIES

Planning

“We hebben de productieplanning aangepast. De dag wordt nu opgedeeld in verschillende productiemomenten. We werken op basis van verwachtingen: het weer, het verkeer … zijn daarbij elementen die een invloed hebben op het aantal klanten. Dit betekent ook dat we de klanten soms vragen om even te wachten, zodat we à la minute kunnen produceren."

Bewustzijn werknemers

“Ook het bewust maken van de werknemers is heel belangrijk. 75% van onze medewerkers is zich bewust van zijn impact. 95% geeft aan om te willen bijdragen tegen voedselverspilling. Nu wordt alle voedsel dat weggegooid wordt, gewogen en wordt er een reden aangegeven waarom het weg moet. Door het weegsysteem geven we iedereen een stuk verantwoordelijkheid. De weegresultaten worden wekelijks geanalyseerd en besproken met het keukenteam."

Bezoeker

Ook de bezoeker wordt betrokken in de strijd tegen voedselverspilling. “Zo bieden we ze de mogelijkheid tot refill voor frietjes. Daarnaast communiceren we ook in de winkel zelf - in de keukenarea - met tips om thuis voedselverspilling tegen te gaan. In de toekomst willen we de restaurantbezoeker nog meer betrekken."

DOEL: 50% MINDER TEGEN 2020

“Vanuit de Europese Commissie is er een aanbeveling om tegen 2023 de voedselverspilling met 50% te verminderen. Wij willen beter doen en onze verspilling tegen 2020 met 50% verminderen. Ikea Food Belgium heeft hier een pioniersrol. Wij zijn het derde land ter wereld waar we rond dit project werken", aldus Cihan. “We zijn overtuigd dat we ons doel zullen halen. We hebben het eerste jaar een spectaculaire terugdringing van 40% kunnen realiseren, de komende jaren zullen we dit geleidelijk nog verbeteren."

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
29 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine