ChocoladePremium

Inspelen op de trends van Pasen 2025

Duurzaamheid, originaliteit en interactiviteit

happy Easter

Pasen is voor chocolatiers een van de belangrijkste momenten in het jaar. Het feest van lente en vernieuwing brengt niet alleen vreugde, maar ook een unieke kans om uw creativiteit als vakman te tonen én uw klanten te verrassen. Maar hoe kan een professionele chocolatier nu precies zijn/haar winkel en assortiment optimaal voorbereiden op Pasen – mét aandacht voor de laatste trends en concrete suggesties voor onweerstaanbare creaties?

Trends voor Pasen 2025

Duurzaamheid en kwaliteit

Consumenten kiezen steeds bewuster voor producten die een verhaal vertellen en verantwoord geproduceerd zijn. Chocolade met het 'fair trade'-label, lokale ingrediënten en milieuvriendelijke verpakkingen zijn geen leuke extraatjes meer maar worden steeds vaker een vereiste.

Consumenten kiezen voor producten met een (verantwoord) verhaal

Kies daarom voor composteerbare verpakkingen, bio-gecertificeerde cacao en maak uw klanten ook heel goed duidelijk dat u deze inspanningen levert. Meteen is dat ook een verklaring naar de klant toe waarom er aan ambachtelijke, faire chocolade ook een prijskaartje hangt.

ecologische verpakkingen Marco
De hedendaagse consument verwacht ecologische verpakkingen, ook voor een feestelijke aangelegenheid als Pasen (Marco)

Kleurrijke en speelse ontwerpen

De pastelkleuren van Pasen blijven populair, maar dit jaar zullen we ook gedurfde kleuren en moderne grafische patronen ontdekken. Denk daarbij aan speelse elementen zoals 'splatter painting' in chocolade-eieren, verfijnde geometrische lijnen en combinaties van matte en glanzende afwerkingen.

design Belcolade
Denk voor het ontwerp van uw chocolade paascreaties aan speelse elementen (Belcolade)

Innovatieve smaakcombinaties

Experimenteer in 2025 met unieke smaken die klassieke Paascreaties naar een hoger niveau tillen. Denk aan bijzondere en verrassende combinaties zoals witte chocolade met yuzu, pure chocolade met gerookt zeezout of melkchocolade met gezouten karamel en rozemarijn. Ook het gebruik van kruiden en citrusvruchten is trending, dus verken die ingrediënten.

pasen carline flanders
Combineer verschillende smaken of kies voor (exotische) verrassende ingrediënten (Carline Flanders Chocolates)

Interactiviteit en personalisatie

Consumenten houden van een persoonlijke touch én beleving. Denk aan chocolade-eieren die ze zelf kunnen decoreren, gevulde eieren met verrassingselementen of zelfs workshops waarin klanten hun eigen creaties kunnen maken. Gepersonaliseerde boodschappen op chocoladefiguren of eieren zorgen voor een speciaal cadeau waar eenieder van ondersteboven zal zijn.

callebaut nl
'Smash-eieren' geven speelsheid en gelaagheid aan het traditionele concept van paaseieren (Callebaut)

Concrete suggesties voor je Paasassortiment

Creatief met chocolade-eieren

Het chocolade-ei blijft het middelpunt van Pasen. Laat de creativiteit u leiden voorbij de klassieke ontwerpen.

Voorbij de klassieke ontwerpen van het chocolade-ei

Probeer bijvoorbeeld gelaagde eieren. Of 'smash-eieren': maak grotere holle eieren met daarin kleinere eitjes (in verschillende smaken en texturen) of, waarom niet, met pralines? Het omvattende ei hoeft overigens niet de traditionele vorm te hebben; ze kunnen ook de vorm aannemen van een bloem, dier of zelfs een geometrische sculptuur. U kunt ook diverse chocoladevarianten combineren in een marmerpatroon met natuurlijke kleuren. 

pasen callebaut

Paaseieren kunnen ook als geometrische sculptuur worden opgevat (Callebaut)

Paashazen met een twist

Steek de klassieke paashaas in een modern jasje en maak mini-collecties: een assortiment van kleine, gedetailleerde hazen met verschillende smaken en afwerkingen. De verschillende hazen in de set kunnen dan bijvoorbeeld een thema vertellen ('de avonturen van de paashaas'). Ook hier kan men met verschillende chocoladelagen werken, bijvoorbeeld pure chocolade aan de buitenkant en een romige melkchocolade aan de binnenkant.

Paaspralines

Maak unieke pralines volgens het Paasthema. Gebruik mallen in de vorm van eitjes, bloemen of kuikentjes. Met natuurlijke kleurstoffen kun je pasteltinten en speelse effecten creëren. Experimenteer voor de vulling met frisse smaken, zoals limoen-ganache, lavendel-honing of framboos-balsamico.

Belcolade
Gebruik mallen om unieke pralines te maken waarbij je ook met de vulling experimenteert (Belcolade)

Interactie in de winkel

Verkoop DIY-pakketten waarmee klanten thuis zelf eieren of figuren kunnen maken en decoreren. Of geef in uw winkel live demonstraties van het maken van chocolade-eieren. Een duidelijke meerwaarde naar de klant toe zijn kleinschalige workshops waar kinderen en volwassenen hun eigen paascreaties kunnen maken.

paasdecoratie
Met Pasen moet de winkel uitnodigen d.m.v. een feestelijke, frisse uitstraling

Aankleding van je winkel

Uw winkel moet uitnodigen om binnen te stappen, door middel van een feestelijke, frisse uitstraling. Gebruik pastelkleuren, bloemen en natuurlijke materialen zoals hout en stro om uw producten in het paasthema te presenteren.

Grote chocolade-eieren of kunstzinnige paascreaties in de etalage helpen om meer klanten naar binnen te lokken. Geef klanten zeker ook de kans om kleine hapjes te proeven van uw nieuwe paasassortiment.

Marketingtips voor Pasen

Zet je werk in de kijker

Deel foto's en video's van je unieke creaties op Instagram, Facebook en TikTok. Laat (potentiële) klanten zo ook een kijkje nemen achter de schermen door het proces in beeld te brengen: van tempereren tot decoreren. Ook kun je die platformen gebruiken voor winacties, waarbij klanten bijvoorbeeld een gepersonaliseerd chocolade-ei of uw showpiece kunnen winnen.

Nieuwsbrief

Informeer uw klanten tijdig over uw paasassortiment via een aantrekkelijke nieuwsbrief met foto's en aanbiedingen.

Lokale samenwerkingen

Werk samen met andere lokale ondernemers, zoals bloemisten of bakkerijen, om cadeaupakketten te maken die chocolade combineren met andere paasproducten.

Ambacht en creativiteit in de kijker

Pasen biedt chocolatiers de kans om hun ambacht en creativiteit in de schijnwerpers te zetten. Door in te spelen op de trends van duurzaamheid, originaliteit en interactiviteit, kun je je onderscheiden en je klanten een onvergetelijke ervaring bieden. Laat je inspireren, experimenteer en breng je passie voor chocolade tot leven – het is tenslotte Pasen!

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Liefde en chocolade: Valentijn door de ogen van Belgische chocolatiers

Valentijnsdag staat bekend als de dag van de liefde. Bestaat er een betere manier om die te vieren dan met chocolade? Voor Belgische chocolatiers is Valentijn een unieke kans om hun creativiteit en vakmanschap te tonen. Van het klassieke hartje tot verrassende smaken en luxueuze verpakkingen ... het aanbod is net zo divers als de liefde zelf. Negen deelnemers van de Belgium Chocolate Awards 2024 vertellen wat Valentijn voor hen betekent, welke trends zij in de sector zien, en geven tips om andere chocolatiers te inspireren.

Hoe origineel uitpakken met chocolade tijdens Pasen?

Nu de feestdagen achter de rug zijn, kunnen we beginnen uitkijken naar Pasen. Als chocolatier is het niet altijd gemakkelijk om te wedijveren met de supermarkten. Maar hoe onderscheidt u zich het best van de concurrentie? Creatief zijn is de boodschap. Ook al blijven de traditionele paashazen en -eieren in trek, de strakke designs en kunstige creaties maken een enorme opmars. Bovendien wordt er meer en meer geëxperimenteerd met opgevulde paaseitjes en beperkt men zich niet langer tot de veilige smaken zoals praliné. Daarnaast biedt de kwaliteit van ambachtelijk bereide chocolade een meerwaarde aan de klanten.

Belgische chocolade Brussels immaterieel erfgoed

De traditie en het ambacht van de Belgische chocolade in Brussel is nu opgenomen op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Een logische keuze want de hoofdstad is ook de geboorteplaats van de praline en de ballotin.

Chocolade-Atelier Vyverman creëert F-35 voor koning

Tijdens de aankomst van het eerste F-35-toestel voor de Belgische luchtmacht op 13 oktober 2025 stal ook een chocolade pronkstuk de show. Chocolade-Atelier Vyverman uit Sint-Niklaas overhandigde in Florennes een chocolade vliegtuig aan Koning Filip.

Print Magazine

Recente Editie
29 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine