Wees klaar voor 2024 met deze drie chocoladetrends
In een wereld die razendsnel verandert, is het niet altijd een sinecure om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. Wat verwacht de consument anno 2024 van chocoladecreaties? Winnen lokale producten nog steeds aan belang en zwakt de hype rond plantaardige ingrediënten stilaan af? Puratos zocht het uit met het Taste Tomorrow-onderzoek, het grootste consumentenonderzoek ter wereld dat ingrijpende veranderingen in de chocoladesector blootlegt. Wil je de concurrentie voorblijven? Dan geven we je graag enkele tips over drie niet te missen trends.
TREND 1: MOOD FOOD VOOR EEN BETERE GEZONDHEID
STRESS EN ANGST CONTROLEREN
Je hebt het ongetwijfeld al horen waaien: de ‘je bent wat je eet’-gedachtegang. Zeker nu consumenten voedsel steeds vaker zien als stimulator van het humeur, wordt eten dat onze gelukshormonen triggert de heilige graal. De populariteit van ingrediënten die bijdragen aan het oppeppen van ons algemeen welzijn swingt dan ook de pan uit. Want zeg nu zelf, wie wordt niet vrolijk van chocolade? Dat blijkt ook uit het grootschalig onderzoek: 65% van de consumenten wereldwijd gaat bewust op zoek naar ingrediënten die bijdragen aan onze geestelijke gezondheid.
Angstbeheersing en stressvermindering
doen ons naar mood food grijpen
Angstbeheersing en stressvermindering trekken de kar in het lijstje van redenen om naar mood food te grijpen. Onderzoeken suggereren dat de plantaardige stoffen met antioxiderende eigenschappen in pure chocolade de hersenfunctie stimuleren, waardoor we stressvolle situaties gemakkelijker kunnen beheersen. Bovendien zorgen cacaorijke creaties voor een instant opkikkertje van ons humeur. Wetenschappelijke redenen genoeg dus om naar dat stukje chocolade te grijpen.
BETERE FOCUS EN MEER ENERGIE
De consument die bewust op zoek gaat naar een betere focus of meer energie opteert steeds vaker voor chocolade met plantaardige ingrediënten. Bloemen, bladeren, wortels, zaden of stengels met geneeskrachtige, aromatische of culinaire eigenschappen; de mogelijkheden zijn legio. Rozemarijn, kaneel en hibiscus zijn geliefd en ook eucalyptus en kardemom versterken de gezondheidsvoordelen van cacao.
68% van de consumenten wereldwijd gelooft dat plantaardige ingrediënten bijdragen aan het gezondheidsaspect van chocolade, een aanzienlijke stijging van 15% ten opzichte van 2021. Daarnaast is 73% van de consumenten overtuigd dat plantaardige ingrediënten extra smaak toevoegen aan chocoladeproducten. Ben je dus op zoek naar een extra smaakmaker naast noten en fruit voor jouw chocoladecreaties? Durf dan eens te experimenteren met plantaardige kruiden en specerijen... het zou wel eens een voltreffer kunnen zijn.
CHOCOLADE MET KAMILLE & LAVENDEL
Chocolademerk Wizards Magic springt op de kar van de plantaardige ingrediënten en biedt sinds kort een chocoladereep aan doordrenkt met kamille en lavendel. De creatie krijgt de naam Sweet Dreams, boordevol plantaardige ingrediënten, bluenesse (citroenmelisse-extract) en vitamine E om consumenten te helpen ontspannen en een goede nachtrust te bieden. De kruiden en specerijen worden ingezet met een specifiek gezondheidsdoel voor een specifiek moment. Daar heeft de consument anno 2024 wel oren naar.
TREND 2: DUURZAME LANDBOUW
EERLIJK VOOR BOEREN IS BETER VOOR IEDEREEN
Fair Trade Original, Rainforest Alliance, slaafvrije chocolade, klimaatneutraal … We kunnen er niet meer omheen, chocoladeverpakkingen zijn bezaaid met certificeringen en labels die garanties bieden over het cacaoproces. Niet voor niets, want uit het onderzoek blijkt dat 68% van de consumenten wereldwijd geïnteresseerd is in producten die afkomstig zijn van duurzame landbouwmethoden.
Certificeringen en labels die garanties bieden
over het cacaoproces bewijzen hun nut
Waar duurzame landbouw vroeger vooral gericht was op bodemvruchtbaarheid, biodiversiteit en niet-schadelijke ongediertebestrijding, zien we nu de focus van de consument verschuiven naar toeleveringsketens, inkoop en ethiek. De belangstelling naar de sociale impact van de cacaoteelt groeit sterk, waarbij 65% van de mensen op zoek is naar voedsel waarvan ze zeker weten dat boeren een eerlijke prijs en/of een leefbaar inkomen krijgen, terwijl dit in 2021 nog 60% bedroeg.
TREND 3: PLANTAARDIGE INGREDIENTEN
IEDEREEN SPRINGT OP DE KAR
De plantaardige beweging is al langer aan een opmars bezig, waardoor het zelfs bij de grootste non-believers niet langer in dovemansoren kan vallen. Het zijn niet alleen de kleinere producenten die zich engageren om dier- en planeetvriendelijke producten te creëren, ook multinationals zetten vaker hun beste beentje voor om de ecologische voetafdruk te drukken. Zo bracht Nestlé de veganistische KitKat uit, waarbij de ecologische voetafdruk 18% lager ligt dan die van de reguliere reep. De chocolade is duurzaam geproduceerd en de melk werd vervangen door een alternatief op rijstbasis, om niet ver af te wijken van de originele smaak en textuur.
NET ZO LEKKER EN ZONDER SCHULDGEVOEL
De veganistische Kitkat sluit aan bij de heersende trend naar meer plantaardig voedsel. 56% van de consumenten wereldwijd koopt minstens maandelijks plantaardig, een sterke stijging ten opzichte van de 36% in 2018. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de impact van het voedselsysteem op het klimaat en houden daar rekening mee bij hun aankoopbeslissingen. Het wekt een trots gevoel op, omdat het illustreert dat gezondheid en sociaal bewustzijn steeds hoger op de prioriteitenlijst pronken. En het vooroordeel dat veganistisch niet lekker zou zijn? Dat verdwijnt steeds verder aan de horizon. 52% is het ermee eens dat plantaardige alternatieven net zo smakelijk zijn als de dierlijke varianten.
van de consumenten zijn plantaardige alternatieven net zo smakelijk
In de chocolade-industrie was de grootste hindernis voor het maken van plantaardige creaties de ontwikkeling van zuivelvrije, melkachtige chocolade en witte couvertures met dezelfde verwerkbaarheid en veelzijdigheid in gebruik als zijn zuiveltegenhanger. Dankzij de huidige oplossingen en technologieën zijn er ondertussen plantaardige chocoladeoplossingen voor professionals op de markt die veganistische creaties mogelijk maken zonder in te boeten aan smaak en textuur. Kortom, de weg naar nieuwe lanceringen van veganistische chocoladeproducten ligt voor jullie open.
WAT WILLEN DE CONSUMENTEN?
65% zoekt bewust naar voedsel dat bijdraagt aan de geestelijke gezondheid.
68% gelooft dat chocolade gezonder wordt met plantaardige ingrediënten.
73% vindt dat plantaardige ingrediënten extra smaak toevoegen aan chocoladeproducten.
68% is geïnteresseerd in producten die afkomstig zijn van duurzame landbouwmethoden.
65% zoekt voedsel waarvan ze zeker weten dat boeren een eerlijke prijs en/of een leefbaar inkomen krijgen.
56% koopt minstens maandelijks plantaardig voedsel.
52% is het ermee eens dat plantaardige alternatieven net zo lekker smaken als dierlijke voedselproducten.




