- 29 augustus 2022
- Door Jade Lambrecht
VAN FINANCIEEL RAADGEVER NAAR CHOCOLATIER EN IJSBEREIDER
DOMINIQUE AMEZ VOLGT HET PAD VAN DE GOEDE SMAAK
Op de mooi heraangelegde markt van Diksmuide kunnen liefhebbers van chocolade en ijs sinds deze zomer hun hart ophalen bij het nieuwe ijssalon en chocolaterie X-Kwisit. Oprichter Dominique Amez besloot op zijn 53e om zijn carrière als financieel directeur een halt toe te roepen en zijn droom na te jagen. "Geen sinecure om op die leeftijd mijn leven volledig om te gooien, maar het is de enige juiste beslissing geweest. Ik heb de ambitie om met mijn ijs- en chocoladeproducten een lach op het gezicht te toveren van mijn klanten", vertelt Dominique.
VALLEN, TERUGKRABBELEN EN DOORGAAN
Jarenlange financieel-economische ervaring
Wie de deuren van de splinternieuwe winkel X-Kwisit opent, treft de goedlachse Dominique aan achter de goedgevulde toog, gevolgd door een vrolijke begroeting. Maar achter het nu zo stralende gelaat gaat een moedig traject schuil; eentje met veel vallen, terugkrabbelen en weer opstaan. "Het stond niet in de sterren geschreven dat ik chocolatier en ijsbereider ging worden. Ik ben het werkleven namelijk ingestapt met 10 jaar bankervaring bij Bank van Roeselare, gevolgd door 20 jaar ervaring als financieel raadgever voor West-Vlaamse kmo's", begint Dominique het interviewgedeelte over zijn afgelegde parcours. "Toen het mij op een bepaald moment te veel werd, dwong ik mezelf een compleet ander pad te bewandelen. Daar stond ik dan, op mijn 53e met een koffer boordevol financieel-economische kennis en op zoek naar een nieuwe passie."
Het pad van goede smaak
"De liefde voor het Bourgondische leven werd mij met de paplepel ingegeven. Sinterklaas en Pasen waren heuse festijnen van chocolade en zo werd het zaadje als kind geplant om van mij een bon vivant te maken", gaat de West-Vlaming verder. "De liefde voor goede smaak was zo sterk dat het mij via Syntra West tot op de site van Ter Groene Poorte in Brugge bracht, waar ik de opleiding tot chocolatier en ijsbereider volgde. Na amper een paar maanden was het duidelijk: ik vond opnieuw plezier in mijn dagbesteding."
GESTRAND IN DIKSMUIDE
Kaart van toerisme trekken
Dominique is een geboren Kuurnenaar, maar het pad van de goede smaak bracht hem naar Diksmuide. De stad is helemaal doordrenkt van het oorlogsverleden, met een boeiende geschiedenis in elke steen. En dat trekt de nodige toeristen. "Ik wou X-Kwisit onderbrengen in een stad die enkele toeristische trekpleisters herbergt. Zo eindigde mijn zoektocht hier: Diksmuide is de perfecte combinatie van tweedelijns strandtoeristen, wielerfanaten op de Frontroute en liefhebbers van de rijke geschiedenis van de stad."
X-Kwisit: what's in a name?
Wie de naam 'X-Kwisit' uitspreekt, hoort een synoniem voor 'verfijnd'. Het is een vervlaamsing van het Engelse 'exquisite' en het Franse 'exquis', waardoor de winkel een down-to-earth positionering krijgt, maar tegelijkertijd wordt ook het exclusieve karakter benadrukt. "Dat is natuurlijk geen toeval", weet Dominique. "De naam past perfect bij waar we voor staan: chocolade en ijs van de bovenste plank, gemaakt met kwalitatieve, lokale en eerlijke producten. De druppel die in het logo verwerkt zit, legt enerzijds de link met ijs- en chocoladedruppels en verwijst anderzijds naar het triggeren van de smaakpapillen als consumenten een bezoekje brengen."
Welke taal je ook spreekt, wanneer je 'X-Kwisit' hoort, denk je aan 'verfijnd', aan 'kwaliteit'
VAN IJSTAARTEN EN SCHEPIJS TOT PRALINES
Klassieke ijssmaken scoren het best
Belgen zijn vaak erg traditioneel als het over ijsjes gaat, want de geliefde klassiekers zullen niet gauw van de troon worden gestoten. Vanille pronkt al jaren bovenaan de lijst van populaire ijssmaken en chocolade en aardbei mogen niet in het aanbod ontbreken. Dat is ook Dominique niet ontgaan: "De jeugd is verzot op het witte chocolade-ijs en ook gewone chocolade, vanille, mokka en stracciatella gaan hier vlot over de toonbank."
Ondanks de recente start van de zaak, is de gedreven West-Vlaming goed op de hoogte van de huidige trends, zoals suiker- en lactosevrij ijs. "Ik heb mijn eigen recept ontwikkeld om suikervrij mokka- en vanille-ijs te maken en te verwerken in ijstaarten. Onlangs kreeg ik bijvoorbeeld de vraag om voor een pensioenviering dessert te voorzien. Twee van de leden dienden suikervrij te eten, dus maakte ik voor hen een apart dessertje. Daarnaast heb ik lactosevrije aardbei en vanille, het enige van ijsproducten dat ik niet in eigen huis maak. Door te luisteren en in te pikken op de hedendaagse behoeften, probeer ik de klanten zoveel mogelijk te betrekken in het wisselende aanbod."
De vele varianten zoals roomijs, sorbet, cornets, frisco's en ijstaarten geven het product veel diepgang
Terras in de zomer bekoort toeristen
Wie tijdens de zonovergoten zomerdagen op de markt van Diksmuide passeert, zal ongetwijfeld botsen op een gezellig terrasje voor de winkel. "De klanten kunnen van hun producten genieten op ons terras op de markt. IJscoupes, schepijs, vers fruitsap of milkshakes: er is voor elk wat wils. Voor de liefhebbers bieden we ook drie lokale bieren aan, namelijk Drie Mussen, Nachtraaf Tripel en Quadrupel en XO Beer, een biertje uit Frankrijk op basis van cognac, met een frisse honingsmaak en gerijpt op cognacvaten."
Chocolade, pralines en wafels in de winter
Als de zomermaanden achter ons liggen, de temperaturen zienderogen dalen en de dagen steeds korter worden, snakken mensen niet zozeer naar een ijsje. Als ijsbereider is het dan logischerwijs opportuun om meer in te zetten op pralines en chocolade, om de terugvallende ijsverkoop te compenseren. "Chocolade en ijs zijn perfect complementair. Nu de zomer achter de rug is, focus ik mij met chocolade op Halloween, Sinterklaas en Kerstmis, zowel B2C als B2B, want wie krijgt er nu niet graag chocolade cadeau?", aldus Dominique. "Dankzij de vele initiatieven van de stad kan ik tijdens de herfst- en winterperiode ook perfect inspelen op leuke evenementen. Zo bied ik chocolademelk en wafels aan tijdens de sprookjesachtige Wondernacht-wandeling en kunnen liefhebbers van chocolademelk met een goede scheut rum bij mij terecht tijdens de komende kerstmarkt."
EN DE TOEKOMST?
En de toekomst? Die gaat de enthousiaste chocolatier vol goede moed tegemoet. "X-Kwisit is nog maar net uit de startblokken geschoten, maar ik ben de komende maanden zeker van plan om mij voortdurend bij te scholen en het aanbod aan te passen aan de nieuwe wensen van de markt. Volgend jaar zullen er enkele nieuwe smaken in het ijs aangeboden worden en zullen er enkele verdwijnen. Net zoals in het aanbod van pralines wil ik regelmatig nieuwe smaken introduceren naast de traditionele die blijvers zijn. Het is trial-and-error, maar in deze wondermooie wereld wil ik met X-Kwisit mijn kunsten tonen aan het publiek van echte chocolate and ice cream lovers."