Colruyt kant zich tegen zwerfvuil

De retailer investeert in een grootschalige actie om zwerfvuil aan te pakken

De parkings van meer dan 220 Colruytwinkels, distributiecentra en andere terreinen die het bedrijf zelf beheert worden uitgerust met ten minste één peukenpaal en één afvaleiland (met sorteerbakken voor restafval en pmd). Dat doet Colruyt Group in het kader van haar vijfjarenplan ‘Samen voor minder Zwerfvuil’. Vorig jaar experimenteerde het bedrijf met die ideeën reeds op elf Colruyt-winkelparkings, om zo werknemers en consumenten aan te porren om hun afval correct weggooien. Dat bleek een succes. Gesterkt daardoor maakt Colruyt Group nu € 700.000 vrij voor een grootschalige uitbreiding van dat idee. Dat bedrag wordt besteed aan zeshonderd nieuwe vuilnisbakken en peukenpalen, en dertig hangende vuilnisbakjes. Daarnaast zullen ook affiches in winkels en bushokjes rond de filialen geplakt worden. Er komen daarbovenop nog labels op meer dan vier miljoen zwerfvuilgevoelige wegwerpverpakkingen van huismerkproducten. De retailer koppelt daar campagnegewijs een “Trash Can Trick Shot” afval-challenge aan, waarbij klanten en personeel worden uitgedaagd om hun afval met een origineel trucje in de vuilnisbak te gooien. “We kiezen voor een totaalaanpak. Met deze inspanningen ondersteunen we samen met onze bijna 30.000 medewerkers de overheid in haar strijd tegen zwerfvuil”, stelt Vic De Meester, Milieucoördinator bij Colruyt Group.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Machinefabrikant die met u meedenkt is cruciaal

Er zijn verscheidene momenten waarop u als chocolatier het best stilstaat bij uw machinepark. Nieuwe types hebben een grotere capaciteit en verbruiken minder energie. Ze werken sneller, properder en zijn flexibeler. Hierdoor verbetert de kwaliteit van de chocolade én van uw eindproducten. Maak de juiste keuze door stil te staan bij uw noden, nu en in de toekomst. Bezoek verscheidene fabrikanten en vergelijk hun aanbod en service. De bean-to-bar trend zet zich gestaag voort en kleine instaplijnen worden betaalbaarder. Een 3D-printer laat u dan weer toe om unieke creaties te maken.

Ontgrendel de volledige smaakrijkdom van chocolade

Om een verfijnde chocoladesmaak te realiseren, is een diepgaand inzicht nodig in het complexe productieproces van cacaoboon tot consument. Chocolaterie kreeg de unieke kans om dit eigenhandig te ontdekken in een masterclass van Art of Chocolate.

Drie niet te missen chocoladetrends in 2025

Het grootschalige consumentenonderzoek van Barry Callebaut ‘Top Chocolate Trends 2025 & Beyond’ in 29 landen zocht onder andere uit of de hype rond mood food stilaan afzwakt en of plantaardige ingrediënten de heilige graal blijven.

Vragen bij de cacaoboon onderweg

In het Cacaolab werd begin maart 2024, i.s.m. Flanders' FOOD en Choprabisco, een workshop georganiseerd over traceerbaarheid in de hele cacaoketen. Uit het panelgesprek en de groepsinteractie bleek dat de wet pittige uitdagingen voorschotelt.

Print Magazine

Recente Editie
29 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine