Slim4 al tien jaar supply chain fundament voor Astra Sweets
Snoepgoedproducent Astra Sweets N.V. zit in een groeimarkt met veel productinnovaties en grillige vraagpatronen. Om voor klanten de juiste voorraad aan te houden en tegelijkertijd de productiecapaciteit optimaal te benutten, is een goed forecastingproces onontbeerlijk. De software van Slimstock vormt hiervoor al jarenlang het fundament, vertelt demand planner Edith Van Bylen.
Astra Sweets is bekend van een aantal iconische snoepsoorten zoals de UFO's - een snoeppapieren lekkernij gevuld met zuur, hard boiled candy - Frisia marshmallows en gumproducten zoals colaflesjes en zure beertjes. Het foodbedrijf heeft momenteel vier fabrieken in België en Nederland van waaruit het uit voorraad of 'op order' zijn klanten levert. Voor een aantal grote Europese retailers doet Astra Sweets aan Vendor Managed Inventory en worden de producten rechtstreeks naar het distributiecentrum (DC) van de klant gestuurd.
Piek tijdens Halloween
De supply chain software van Slimstock is al tien jaar het fundament waarop Astra Sweets zijn productie- en inkoopbeslissingen baseert. "Zonder de forecasts uit Slim4 zou onze supply chain stil komen te staan", vertelt Van Bylen. "Het systeem prognosticeert op product-, klant- en DC-niveau hoeveel artikelen we in de toekomst gaan verkopen, zodat we op tijd kunnen beginnen met onze productielijnen te alloceren en de grondstoffen en verpakkingsmaterialen in te kopen."
"Zonder Slim4 zou onze supply chain stil komen te staan"
Inzicht in bestelgedrag
Slim4 biedt ook de commerciële afdeling van Astra Sweets de nodige ondersteuning. Het geeft inzicht in hoe de marktvraag zich ontwikkelt en stelt ze in staat hier hun eigen input aan toe te voegen. "Van sommige klanten krijgen we hele goede forecasts van wat zij denken bij ons te gaan inkopen, van andere krijgen we niets. Met beide situaties, en alles wat daar tussenin zit, kan Slim4 goed omgaan."
Basis voor S&OP
Voor de langere termijn planning heeft Astra Sweets een Sales & Operations Planning proces geïmplementeerd waarin commerciële, financiële en operationele doelen tegen elkaar worden afgewogen. Het doel daarbij is ervoor zorgen dat op de lange termijn aan de marktvraag kan worden voldaan en tegelijkertijd de kosten per ton eindproduct zo laag mogelijk blijven.
"Slimstock ontwikkelt continu nieuwigheden die we direct kunnen toepassen"
"Ook voor dit proces is Slim4 een basisonderdeel", stelt Van Bylen vast. "Je ziet welke productsoorten en markten waarschijnlijk gaan groeien en welke het juist minder goed gaan doen. Op basis van een geaggregeerde forecast voor de komende 12 maanden, komen we tot een capaciteitsplan en een behoefteplan voor inkoopgoederen. Voor sommige grondstoffen werk je met jaarcontracten, dus is het zeer relevant om te weten hoeveel je hiervan nodig gaat hebben."
Webinars zijn super
"Ook op het gebied van kennisdeling is er een goede klik. Op de Slimstock Academy kunnen wij terecht om onszelf verder te ontwikkelen en er worden hier in België door Slimstock ook webinars gehouden. Die vind ik echt super omdat je daarin in korte tijd een heleboel tips krijgt zonder dat je hoeft te reizen. Ik werk zelf al een hele tijd met Slim4 maar ik hoor telkens weer nieuwigheden die ik direct kan toepassen", besluit Van Bylen.

