"VROEGER WAS EEN GOED PRODUCT VOLDOENDE, NU IS ER MEER NODIG"

bca

Caroline Quintijn is een gepassioneerde winkelcoach die sterk gelooft in de kracht van voedingsspeciaalzaken: bakkerijen, chocolatiers, slagerijen, vis-, hoeve-, en kaaswinkels, noem maar op. Dit soort handelszaken maken zelfs deel uit van ons nationaal erfgoed, want dankzij hun vakmanschap en passie leveren ze kwaliteitsvolle producten af. Toch krijgen ze qua omzet niet evenveel terug, terwijl dat wel zou kunnen. Een goede winkelcommunicatie en storytelling kunnen daarbij helpen.

"Mensen winkelen met een bepaalde focus"

"Lokale handelaars zijn erg gepassioneerde mensen die dag in dag uit bezig zijn met hun product ", vertelt Caroline. Er wordt zoveel aandacht besteed aan de creatie van een kwaliteitsvol product dat de rest naar de achtergrond verdwijnt. "Vroeger was het voldoende om een product in de winkel te leggen en te wachten tot de klanten het kwamen kopen, maar nu komt daar heel wat meer bij kijken, wil je je product verkocht krijgen."

broodjes
"Met het gebruik van kleine bordjes geef je de klant extra informatie over het product"

"Mensen winkelen met een bepaalde focus. Vaak weten ze al wat ze willen alvorens ze jouw winkel binnenstappen. Wanneer je de focus kan doorbreken, kan dat zorgen voor extra verkoop", zegt Caroline. Het is zeer belangrijk om aan winkelcommunicatie te doen, aangezien meer dan 70% van de aankoopbeslissingen genomen worden in de winkel zelf. Dit kan met behulp van goede winkelcommunicatie: alle communicatie die plaatsvindt op de winkelvloer. Winkelcommunicatie kan opgesplitst worden in drie groepen:

  • mondelinge communicatie: tussen medewerkers en klanten
  • productcommunicatie: prijsaanduiding en extra informatie bij je producten
  • communicatie op het niveau van de winkel

Hoe integreer je winkelcommunicatie? 

Focus op de producten. Wat maakt jouw producten anders dan die van de concurrent? Welke eigenschappen hebben jouw producten die andere in dezelfde branche niet hebben? Bij twijfel kunnen de klanten betrokken worden. Zo kan je hen bijvoorbeeld vragen of ze bepaalde eigenschappen over een product al kenden. Wanneer dat niet zo blijkt te zijn, kan je hierop focussen bij jouw volgende communicatie-uiting.

Jouw verhaal is wat jou uniek maakt en waarmee je je onderscheidt van de anderen

Je kan ook een product in de kijker plaatsen. "Een product op een ander schaaltje plaatsen, zorgt ervoor dat het opvalt voor de klant. Daardoor wordt zijn focus doorbroken en heeft hij aandacht voor iets wat hij initieel misschien helemaal niet wou kopen", legt Caroline uit. Denk ook eens na over datgene wat jouw producten anders maakt.

Focus doorbreken
"Door een product in de kijker te plaatsen, doorbreek je de focus van de klant"

Ook een mooie en uniforme huisstijl is een vorm van winkelcommunicatie en zorgt voor een professionele uitstraling. "Belangrijk hierbij is om dit door te trekken over de hele lijn", zegt Caroline. Maar waarom zou je daar stoppen als je kan gaan voor meer?

storytelling 

Je kan een hele beleving creëren rond jouw product. Je vertelt dan als het ware een verhaal. Dit verhaal is wat je onderscheidt van de anderen. Het bevat jouw persoonlijke drijfveren, jouw visie, missie en passie. Door dit verhaal te vertellen, stimuleer je de verkoop van jouw producten. Dat is storytelling.

De sterkte van storytelling 

Het verhaal is wat klanten aantrekt. "De klant koopt niet het product, maar wel het waarom rond jouw product", benadrukt Caroline. "Zo zal een klant niet gewoon een brood kopen, want dat kan bij eender welke bakker. De klant koopt het, bijvoorbeeld, omdat de bakkerij al 100 jaar een gevestigde waarde is in de stad en de broden nog steeds gebakken worden in dezelfde oven als 100 jaar geleden."

Verhalen vereenvoudigen de boodschap, waardoor ze makkelijker te onthouden en door te vertellen zijn. Een opsomming van technische details, bijvoorbeeld, is veel moeilijker te onthouden.

storytelling
Storytelling stimuleert de verkoop in de winkel

Als sociale wezens vertellen mensen graag verhalen aan elkaar. "Dit kan ook het geval zijn over jouw product of winkel. Als ondernemer kan je zelf aan de basis staan van dat verhaal door aan storytelling te doen. Je kan als het ware zelf kiezen wat je wil dat mensen vertellen over jouw product(en) en/of bedrijf ", zegt Caroline.

Hoe beginnen aan storytelling? 

Allereerst is het van cruciaal belang dat je je product(en) door en door kent. "Iets wat voor jou vanzelfsprekend lijkt, is dat voor de klant vaak niet. Probeer dus met nieuwe ogen naar je product te kijken en de sterke punten ervan extra te benadrukken. Als vervaardiger van het product lijkt er niets aparts meer aan, maar voor een leek is het wel speciaal. Net die punten moet je proberen in de verf te zetten", geeft Caroline als tip.

Wanneer je een verhaal creëert, is het ook enorm belangrijk om dit goed af te stemmen op de doelgroep. Wie is jouw klant en waar is die naar op zoek? Caroline haalt volgende voorbeeld aan: "Je wil een chocoladereep met exclusieve ingrediënten verkopen aan studenten. Benadruk dan het best niet de exclusiviteit van de reep, omdat dit geassocieerd wordt met een duur product. Als je de focus verlegt naar het avontuur dat afgelegd is om de producten te verkrijgen, heb je de studenten wel mee in het verhaal. En dan willen ze net omwille van dat verhaal die reep kopen. Wil je een andere doelgroep meekrijgen, dan vertel je beter een ander verhaal."

Bepaal daarna de boodschap. De basis van de boodschap is het 'waarom': de reden waarom je doet wat je doet. Het is datgene wat je anders maakt dan je concurrenten. Bouw rond dit 'waarom' je verhaal.

Hoe storytelling inzetten? 

Er zijn verschillende manieren waarop je storytelling kan toepassen. Dat kan bijvoorbeeld een geschreven boodschap zijn in de winkel, of een video die wordt afgespeeld. Of plaats eens een product in de kijker.

Daarnaast kan je ook de sociale mediakanalen inschakelen. Gebruik daarvoor niet alle kanalen, maar kies degene die bij jouw doelgroep aansluiten.

socials
Gebruik sociale mediakanalen die passen bij jouw doelgroep

Belang van storytelling 

Storytelling zorgt voor een aangroei in klanten. Zoals eerder vermeld, vertellen mensen graag verhalen. "Als ze een bepaald product goed vinden, zullen ze dit en ook het verhaal aan hun vrienden vertellen. Die vrienden zullen op hun beurt dan nieuwsgierig worden en jouw product misschien ook willen kopen", zegt Caroline. "Het creëert een soort van sneeuwbaleffect en dat zal zich reflecteren in de omzetcijfers."

mensen
Mensen vertellen al eeuwenlang verhalen aan elkaar

Bovendien maakt het een product ook waardevoller. "Een praline die bijvoorbeeld een award gewonnen heeft op een wedstrijd, heeft voor de consument veel meer gewicht dan een praline die geen prijs heeft gewonnen. Het verhaal dat erachter zit, zorgt ervoor dat het product naar een hoger niveau getild kan worden", aldus Caroline. "Het zorgt ervoor dat de klant meer producten koopt, want door storytelling wordt hij als het ware door de winkel geleid. Meer producten zien, is inherent gelinkt aan meer producten kopen."

Bovendien wordt de klant door storytelling ook loyaler. Door verhalen te vertellen bevestig je de klant in zijn of haar keuze. De klant heeft het gevoel: "dat is net waarom ik voor deze winkel/dit product kies", daarnaast komen tevreden klanten sneller terug en dat zie je dan weer terug in je omzet.

Voor meer info kan je terecht op de website van de winkelcoach.

Meer weten over

BELGIUM CHOCOLATE AWARDS

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Chocolaterie 

Chocolaterie maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.