MarktvisiesPremium

Een dessert in emeraldgroen, bij de lancering van RaRe ChocolateOMGAAN MET INSPIRATIE

Belangrijke tip: durf Te Kiezen

Ramon Morató is creatief directeur van Cacao Barry en hoofd van het Cacao Barry Lab. Tijdens de Belgium Chocolate Summit sprak hij over het vinden van inspiratie en hoe je ermee omgaat. Inspiratie is overal: in samenwerkingen, in origines, in verpakking, in kleuren, in social media ...

Een dessert in emeraldgroen, bij de lancering van RaRe ChocolateOORSPRONG

De oorsprong van gebruikte ingrediënten kan een inspiratiebron zijn.

Zo ontwierp Ramon een chocoladebar met de coördinaten bij de lancering van de nieuwe Haïti originechocolade, een chocoladedrank met de chocolade en rum vanop het eiland.

SAMENWERKINGEN

Samenwerkingen met collega-chocolatiers en personen uit een andere sector kan zeer inspirerend zijn.

Een project van Ramon en sommelier François Chartier is 'Chocolate x Wine', waarbij - door middel van foodpairing - pralines ontwikkeld werden die pasten bij een specifieke wijn.

Samenwerken kan met personen met een foodachtergrond, maar evengoed met wetenschappers, ontwerpers …

VERPAKKING

Normaal ontwerpen we eerst een product en daarna de verpakking. Het kan inspirerend werken om eerst de verpakking te kiezen en dan een product daarvoor te bedenken.

Een dessert in emeraldgroen, bij de lancering van RaRe ChocolateKLEUR

Ook kleur kan inspiratie bieden. Zo koos Ramon voor de Pantone kleur 156 C bij de ontwikkeling van producten met Zéphyr Caramel chocolade. Emeraldgroen vormde dan weer het uitgangspunt bij de lancering van RaRe Chocolate. Hiervoor liet Ramon een siliconenmoule maken van een steen die hij gevonden had. Deze moule werd gebruikt om het dessert te presenteren.

Een dessert in emeraldgroen, bij de lancering van RaRe ChocolateFUSION

Het mengen van verschillende culturen kan zorgen voor een verrassend resultaat. Zo combineerde Ramon Japan en Peru in het dessert 'Rain over Peru'.

Dit dessert bevat onder meer de Alto el Sol chocolade, miso en Japanse whisky. Deze laatste zat in een verstuiver, die over het dessert gesprayd werd bij het degusteren, waardoor er 'regen' ontstond.

SOCIAL MEDIA

Social media zijn voor chefs superinteressant. In één minuut heb je toegang tot beelden en informatie van over de hele wereld.

PRODUCT

Ook een bepaald product kan een inspiratie zijn. Zo liet Ramon zich inspireren door de regio van truffels waarvan hij afkomstig is. Ze werden verwerkt in een truffel.

Een dessert in emeraldgroen, bij de lancering van RaRe ChocolateEen dessert in emeraldgroen, bij de lancering van RaRe ChocolateGEBRUIK VAN HET MOODBOARD

Het maken van een moodboard, waarbij u verschillende woorden en beelden groepeert, maakt dat u makkelijker keuzes kunt maken en bepaalde aspecten van het thema kunt uitlichten.

LEREN KIEZEN

Een dessert in emeraldgroen, bij de lancering van RaRe ChocolateCreativiteit is ook kiezen. Laat je nooit door te veel zaken in één keer inspireren, anders verlies je het verhaal.

Bij een collectie waarin vijf New Yorkse buurten de inspiratiebron vormden, werkte Ramon Morató rond 'Brooklyn'. Hij verzamelde heel wat kernwoorden, om er uiteindelijk twee over te houden: Black Beer en Brooklynbridge. Zijn praline heeft de smaak van donker bier en een vorm die geïnspireerd is op de brug.

COLLECTIES

Het werken rond een bepaald thema is een ideaal uitgangspunt om een collectie van 4, 5 pralines te maken. Zo brengt u een samenhangend geheel en een mooi verhaal. Werk rond een bepaalde kleur, een regio, samen met collega's ...

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Klingele Chocolade is de Nationale KMO van het Jaar

Klingele Chocolade uit Evergem werd door UNIZO uitgeroepen tot Nationale KMO van het Jaar. Het familiebedrijf haalde het in een sterke finale met vijf provinciale laureaten tijdens het UNIZO Topseminar in het ICC Gent.

Kwarteeuwfeest lanceert Centho voor de toekomst

In 2025 is familiebedrijf Centho Chocolates toe aan zijn 25e levensjaar. Reden tot feest, ook al omdat Gault Millau Centho ook al uitriep tot Beste Chocolatier van Vlaanderen voor 2025. Meteen grepen Geert Decoster en zoon Thomas de gelegenheid aan om hun nieuwe merkidentiteit en collecties aan te kondigen.

Machinefabrikant die met u meedenkt is cruciaal

Er zijn verscheidene momenten waarop u als chocolatier het best stilstaat bij uw machinepark. Nieuwe types hebben een grotere capaciteit en verbruiken minder energie. Ze werken sneller, properder en zijn flexibeler. Hierdoor verbetert de kwaliteit van de chocolade én van uw eindproducten. Maak de juiste keuze door stil te staan bij uw noden, nu en in de toekomst. Bezoek verscheidene fabrikanten en vergelijk hun aanbod en service. De bean-to-bar trend zet zich gestaag voort en kleine instaplijnen worden betaalbaarder. Een 3D-printer laat u dan weer toe om unieke creaties te maken.

10 tips tegen talenttekort

Tijdens de jaarvergadering 2025 van Choprabisco was Fons Leroy, voormalig afgevaardigd bestuurder van de VDAB en huidig voorzitter van VLAJO, te gast. Hij deelde zijn jarenlange ervaring en gaf tips mee om het talenttekort tegen te gaan. Rode draad: "We vervallen steeds weer in oude patronen... er moeten echte veranderingen plaatsvinden."

Print Magazine

Recente Editie
29 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine