Management services

Bedrijfswagens in 2026: VAA en RSZ-bijdrage stijgen

Lagere CO2-referenties verhogen voordeel van alle aard

Vanaf 2026 worden bedrijfswagens met een klassieke aandrijflijn opnieuw iets duurder. De oorzaak ligt in een verdere daling van de CO2-referentiewaarden die gebruikt worden voor de berekening van het voordeel van alle aard, gecombineerd met een verstrenging van de solidariteitsbijdrage.

Lagere CO2-referenties verhogen voordeel van alle aard

CO2-referentie daalt verder

De berekening van het voordeel van alle aard (VAA) blijft ongewijzigd, maar de CO2-referentiewaarden dalen opnieuw.

Voor 2026 bedragen die referenties:

  • 58 g/km voor diesel (dit was 59 g/km in 2025);
  • 70 g/km voor benzine, LPG en aardgas (dit was 71 g/km in 2025).

Door deze daling komen voertuigen met een hogere CO2-uitstoot sneller boven de referentie uit, wat leidt tot een hoger belastbaar voordeel.

VAA-berekening blijft identiek

Het VAA wordt nog steeds berekend op basis van: cataloguswaarde × CO2-percentage x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt.

VAA berekening 2026

Het basispercentage bedraagt 5,5% en wordt aangepast met 0,1% per gram CO2 boven of onder de referentiewaarde. Er geldt een minimum van 4% en een maximum van 18%.

De leeftijdscoëfficiënt blijft ongewijzigd van toepassing. Naarmate een wagen ouder wordt, daalt de belastbare waarde, waardoor het effect van de lagere CO2-referentie in de praktijk grotendeels wordt gecompenseerd bij bestaande voertuigen.

leeftijdscoëeficiënt

Elektrisch, hybride en plug-inhybride

  • Elektrische bedrijfswagens vallen automatisch onder het minimumpercentage van 4%, waardoor de dalende referenties geen impact hebben op het VAA.
  • Hybride voertuigen worden beoordeeld op basis van de CO2-uitstoot van hun verbrandingsmotor.
  • Voor plug-inhybrides die niet aan de wettelijke voorwaarden voldoen, blijft de correctieregel van kracht waarbij een verhoogde CO2-waarde wordt toegepast.

Beperkte maar structurele stijging

Voor diesel- en benzinewagens vertaalt de lagere referentie zich in een lichte stijging van het jaarlijkse en maandelijkse VAA. Bij oudere voertuigen wordt dit effect in belangrijke mate afgevlakt door de toepassing van de leeftijdscoëfficiënt.

Daarnaast geldt een wettelijk minimumbedrag voor het voordeel van alle aard. In 2025 bedroeg dat 1.650 euro bruto per jaar. Voor 2026 wordt een lichte stijging verwacht, waarbij het minimumbedrag vermoedelijk zal uitkomen op ongeveer 1.690 euro bruto per jaar, onder voorbehoud van officiële bevestiging.

RSZ-solidariteitsbijdrage vanaf 2026

Naast het VAA stijgt ook de solidariteitsbijdrage (CO2-bijdrage) die de werkgever betaalt bij toegestaan privégebruik.

Voor voertuigen met fossiele brandstof die werden besteld vanaf 1 juli 2023, geldt vanaf 1 januari 2026 een vermenigvuldigingsfactor 4 op de berekende bijdrage (voorheen 2,75). Deze factor is niet van toepassing op elektrische voertuigen en niet op de minimumbijdrage.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
29 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine