naar top
Menu
Logo Print

SPREKERS

Prof. Dr. Ir. Koen Dewettinck - Cacaolab Gent
Ir. Claudia Delbaere - Cacaolab Gent
Dorothée Goffin – Directrice Smart Gastromy Lab
Elien Haentjens – The Sound of Chocolate
Felipe Reinoso Carvalho – The Sound of Chocolate
Peter Oliveira Passos – The Sound of Chocolate
Tom Palmaerts – Futurist, trendwatcher, globale keynotespreker, trendconsultant en businesspartner van Trendwolves (presentatie wordt ondersteund door Callebaut)
Jurgen KoensPatissier, Food designer, Product Developer en Chef
Hugo Van Caekenberghe CEO bij Pralco
Patrick Roger –'Meilleur ouvrier de France'
Marie-Amélie Ormières – Senior Cocoa Sourcing & Sustainability Manager at Puratos
Ramon Morato – Creative Innovations Leader Cacao Barry
Bert Van Thilborgh – Trendwatching & Innovation Agency Futureproved
Regina Maiseviciute Haydon – Mintel Global Food & Drink Analyst

Prof. dr. ir. Koen Dewettinck – Cacaolab Gent

Koen DewettinckProf. dr. ir. Koen Dewettinck staat sinds 2014 aan het hoofd van de vakgroep Voedselveiligheid en Voedselkwaliteit en sinds 1999 van het Laboratorium Levensmiddelentechnologie en -proceskunde van de Universiteit Gent (België). Hij leidt een onderzoeksgroep van ongeveer dertig personen die zich bezighouden met voedseldesign op mesoscopische schaal. Hij wil een antwoord vinden op de vraag van consumenten naar innovatieve producten die lekker smaken, gezond, handig en betaalbaar zijn. Hij focust zich ook op de valorisatie van bijproducten en wil bijdragen aan het algemene socio-economische welzijn. De belangrijkste onderzochte productgroepen zijn zuivelproducten, margarines, shortening en chocolade- en snoepproducten. Dewettinck is thans ook voorzitter van het internationale 'Food Structure and Functionality Forum' en sinds november 2012 CEO van het Cacaolab van de UGent, een nieuwe infrastructuur die zich volledig aan chocoladeonderzoek wijdt.

Ir. Claudia Delbaere – Cacaolab Gent

Claudia DelbaereIr. Claudia Delbaere studeerde in 2008 af als bio-ingenieur in de scheikunde aan de Faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen van de Universiteit Gent. Daarna werkte zij 3 jaar als onderzoeker in het laboratorium Levensmiddelentechnologie en -Proceskunde van Professor Koen Dewettinck op het Europese project ProPraline, rond het thema “Migratie-geïnduceerde vetbloem in pralines”. Na afloop van dit project voerde zij de twee daaropvolgende jaren via het Flanders’ Food project FAT BLOOM verder onderzoek naar dit thema. Dit gebeurde in opdracht van een 25-tal Vlaamse bedrijven uit de chocoladesector. Migratie-geïnduceerde vetbloem in gevulde chocoladeproducten vormt tevens het onderwerp van haar doctoraatsonderzoek. In juli 2013 maakte Claudia de overstap naar Cacaolab bvba, waar ze sindsdien als Project Manager werkt. Cacaolab bvba, een officiële spin-off van de Universiteit Gent, is gespecialiseerd in onderzoek & ontwikkeling van chocolade en gerelateerde producten.

Dorothée Goffin – Directrice Smart Gastronomy Lab

Dorothée GoffinDorothée Goffin is chemisch en bio-industrieel ingenieur, en dr. in Landbouwwetenschappen en Biologische Engineering van Gembloux Agro-Bio-Tech / ULg. Ze is sinds eind 2012 vast benoemd in de nieuwe cel Innovatie & Creativiteit. Ze heeft haar opleiding vervolmaakt door Executive Masters in Change Management (Louvain Business School), Innovation Management (Louvain Business School) en Creativity Management (Ecole de la créativité) te behalen. Ze heeft een gediversificeerd, interdisciplinair et valorisatiegericht parcours doorlopen (spin-offproject IMONIC, aanvraag van een octrooi) en heeft al talrijke awards gewonnen. In 2015 heeft ze, samen met de 1e vicerector van de Universiteit van Luik, Eric Haubruge, Smart Gastronomy Lab (SGL) opgericht en is ze directrice geworden. Het SGL is een van de eerste Waalse Living Labs die gesteund worden door Creative Wallonia en die de voeding van morgen moeten opbouwen. Een uniek kenmerk van het SGL is zijn 360°-visie op voedingsvernieuwing met een multidisciplinaire aanpak, waarin gastronomie, wetenschap, technologie en kunst geïntegreerd worden.

Tom Palmaerts – Futurist, trendwatcher, globale keynotespreker, trendconsultant en businesspartner van Trendwolves (presentatie wordt ondersteund door Callebaut)

Tom PalmaertsTom Palmaerts is een futurist en businesspartner bij Trendwolves, een full-service trend- en marketingbureau dat zich focust op jonge consumenten en moderne families. Hij is een globale keynotespreker en trendconsultant, die werkt voor merken zoals Callebaut, Clariant, HP, PwC, Sony Music, Hello Bank en BNP Paribas Fortis.
In 2008 kreeg hij de Youth Trend Specialist Of The Year Award van het Nederlandse trendwatchingplatform Second Sight, voor zijn drive, originaliteit en passie. Sinds 2012 doceert hij scenariodenken en trendwatching aan de Hogeschool Gent. In 2013 kreeg hij de prijs voor Trendwatcher Van Het Jaar. De jury daarover: “Hij zet aan tot daden en kan dingen in beweging brengen.” In 2015 bracht hij samen met Herman Konings en Joeri Van den Bergh het boek Futures (Lannoo) uit.

Elien Haentjens – The Sound of Chocolate

Elien HaentjensElien Haentjens werkt sinds 2006 voor de belangrijkste Belgische magazines en kranten als freelancejournaliste die gespecialiseerd is in kunst, lifestyle en vooral design. Sinds 2012 organiseert ze ook tentoonstellingen in Brazilië, om er de diversiteit, creativiteit en kwaliteit van het Belgische design te promoten. Haar passies zijn kunst, design en goed eten.

Felipe Reinoso Carvalho – The Sound of Chocolate

Felipe Reinoso CarvalhoFelipe Reinoso Carvalho is een 'experience designer' met meer dan 15 jaar professionele ervaring in 'sound design'. Momenteel is hij doctoraatsstudent aan de Vrije Universiteit Brussel en KU Leuven, waar hij probeert na te gaan hoe al onze zintuigen – en dan vooral geluid – waarde kunnen toevoegen aan het proeven van voedsel en drank. Zijn passies zijn muziek en natuurlijk, onze Belgische chocolade.

Peter Oliveira Passos – The Sound of Chocolate

Peter Oliveira PassosPeter Oliveira Passos heeft een bachelordiploma in Communicatie en een masterdiploma in Politieke Wetenschappen en Internationale Relaties. Hij heeft gewerkt te midden van internationale organisaties zoals de VN en verschillende ngo's. Momenteel buigt hij zich over culturele diplomatiek.

Jurgen Koens – Patissier, Food designer, Product Developer en Chef

Jurgen KoensJurgen Koens (NL) is een creatieve duizendpoot op het gebied van patisserie, chocolaterie en glacerie. Wereldwijd ondersteunt hij bedrijven in de zoetwarenbranche met productcreatie, demonstraties, workshops en masterclasses.
Ontwikkeling en innovatie staan hierbij steeds centraal! Zijn grote liefde voor het vak gecombineerd met zijn jarenlange internationale ervaring, maakt dat hij met volle overgave zijn expertise en kennis wil en kan delen.
Dankzij jarenlange ervaring als kok, chocolatier, patissier en ontwikkelaar geeft Jurgen graag ook deskundig advies op het gebied van materialen en omgeving. Zoals ondersteuning bij nieuwbouw & verbouwing van werkomgevingen en advisering bij de inrichting. Daarnaast is Jurgen ook oprichter van de Pastry Club in Eindhoven, een uniek concept waarin patisserie, chocolaterie, confiserie, salon de thé, proeverij en ijssalon worden gecombineerd.

Hugo Van Caekenberghe – CEO Pralco

Jurgen KoensMet een diploma van industrieel ingenieur in de industriële scheikunde, afgerond met een post-graduaat berdijfsmanagement aan de KUL en een duidelijke affiniteit voor ingenieursoplossingen heeft Hugo Van Caekenberghe in zijn rijke carriere een pioniersrol vervuld in een aantal vernieuwende bedrijfsdomeinen en toepassingen. Rode draad hierbij was het uitdagende en innovatieve karakter van de realisaties in verschillende disciplines. Belangrijkste verwezenlijkingen: het concept en de uitbouw van de nationale ICT bij het Algemeen Christelijk Vakverbond, de herstructurering van de Europese logistiek en distributie van de lampengigant Sylvania, de opstart van een gloednieuwe fabriek voor Cörver Plastics in Hongarije met aansluitend het general management voor de Balkan.
Zijn ervaring met de choclade wereld heeft hij opgedaan via een Supply Chain interim management bij het pralinebedrijf Duc d’O. Sinds anderhalf jaar staat hij aan de wieg van de industriële ontwikkeling van het Pralon project.

Patrick Roger – "Meilleur ouvrier de France"

Jurgen KoensPatrick Roger, winnaar van de prestigieuze Meilleur Ouvrier de France Chocolatier Award in het jaar 2000, is een rebel en een purist die in zijn chocoladecreaties nog nooit aan authenticiteit en subtiliteit heeft verzaakt uit winstbejag of hang naar roem. Hij is een ridder van de smaak, die zich ten volle inzet voor de verfijning ervan, net als voor de combinatie van texturen en de esthetische kwaliteiten van zijn creaties. Hij is veeleisend, passioneel en bedrijvig, en kent geen greintje pretentie. Net zoals zijn artistieke creaties is hij toegankelijk, gevoelig en kleurt hij buiten de lijntjes. Patrick Roger is erg verknocht aan zijn roots, het kleine dorpje Le Poislay waar hij opgroeide. Net om die reden wou deze 'alchemist van de smaak' altijd al planten in zijn universum betrekken. Zo vertaalde hij de pracht en praal van het bos dat zijn geliefde dorp omringt naar het interieur van al zijn boetieks. Het bos en de kleur smaragdgroen zijn er alomtegenwoordige designelementen.

Marie-Amélie Ormières – Senior Cocoa Sourcing & Sustainability Manager at Puratos

Jurgen KoensMarie-Amélie Ormières is Senior Cocoa Sourcing & Sustainability Manager bij de Puratos Group. Ze is al tien jaar actief in het vakgebied duurzaam voedselsysteem- en waardeketenmanagement. Ze begon haar carrière als cacaomanager bij Fairtrade Frankrijk en stond aan het hoofd van de ontwikkeling van voorraden die voornamelijk voortkomen uit Latijns-Amerikaanse gecertificeerde coöperatieven (Peru, Ecuador, Mexico, Dominicaanse Republiek). Daarna specialiseerde ze zich in edelcacao en sensorisch onderzoek naar chocolade. Gedurende de laatste vijf jaar coördineerde ze voor Puratos de cacaoduurzaamheidsstrategie en de ontwikkeling van het Cacao-Trace duurzaamheidsprogramma, dat actief is in Vietnam, de Ivoorkust en de Filipijnen (www.cacaotrace.com). Ze is lid van het Cocoa of Excellence programma.

Ramon Morato – Creative Innovations Leader Cacao Barry

Ramon MoratoRamon Morato is dé chocoladespecialist van Spanje en hij bezit bovendien de gave en de wil om zijn uitzondelijke kennis door te geven en te delen. Hij was de eerste directeur van Chocovic Spanje en voor zijn huidige functie van 'Creative Innovations Leader Cacao Barry' is hij dagelijks bezig met de ontwikkeling van nieuwe chocoladeproducten en tast hij de grenzen af om nieuwe toepassingen te vinden. Daarnaast reist hij de wereld rond om inspirerende opleidingen en demonstraties te geven. In 1997 won hij de wedstrijd 'Spain’s Best Master Pastry Chef' en in 2007 publiceerde hij het boek 'Chocolate' en kreeg hiervoor de World’s Best Pastry Book award (Gourmand Cookbooks Awards). Eind 2016 kwam ook het boek 'Four in One' op de markt waarbij Ramon Morato samen met 3 andere Spaanse toppers zijn expertise bundelde, goed voor meer dan 300 recepten en 72 unieke creaties.

Bert Van Thilborgh – Trendwatching & Innovation Agency Futureproved

Bert Van ThilborghBert Van Thilborgh  (°1967) studeerde geschiedenis aan de UFSIA en de KUL.  Hij was de founder van  communicatiebureaus in België en Nederland en werkte jaren voor zowel kleinere KMO’s als grote multinationals. Bert werkte in het verleden op marketing- en communicatievlak voor heel wat chocoladebedrijven, waaronder Mondelez International (Milka), Masterfoods (Bounty en Snickers), Bahlsen, Cavalier, maar ook voor de Antwerpse chocolatier Del Rey en voor de internationale organisatie van patissiers en chocolatiers Relais Dessert. Enkele jaren geleden besloot hij om een nieuwe weg in te slaan. Naast PR, marketing en communicatie volgde onze spreker zijn nieuwe passie, nl. trendwatching.
Bert spreekt graag over de huidige trends in chocoladeproductie en chocoladeconsumptie én de toekomst van chocolade en deed dit o.a. op de International Coffee & Chocolate Exhibition in Saoudi-Arabie. Hij sprak ook op Chocoa in Amsterdam, op de Salon du Chocolat en op Cacao aan de Kade in Helmond.

Regina Maiseviciute Haydon – Mintel Global Food & Drink Analyst

Regina Maiseviciute HaydonRegina Maiseviciute Haydon is een Global Food & Drink Analyst die werkt vanuit het Mintel kantoor in Londen als deel van het Mintel Food and Drink Team. In die capaciteit verschaft ze inzichten over wereldwijde innovaties, consumententrends en marktontwikkelingen. Ze is een frequente spreker op internationale sectorevenementen, maar richt zich ook rechtstreeks tot klanten van Mintel. Ze heeft meer dan vijftien jaar ervaring bij toonaangevende agentschappen voor marktonderzoek en strategische analyse, waar ze inzichten en aanbevelingen bood aan vooraanstaande Europese en internationaal opererende FMCG-organisaties en -verpakkingsfabrikanten, kleinhandelaars en overheidsinstellingen. Ze spreekt vloeiend Engels, Pools, Litouws en Russisch, wat het haar mogelijk maakt om direct en zonder aarzelen in te pikken op lokale trends en hierover te communiceren. Regina heeft een master in Sociologie aan de universiteit van Vilnius, Litouwen.

 

 

In samenwerking met

Belcolade
Callebaut
Chocolate Nation
Debic
Rémy Cointreau
Buhler
Stad Antwerpen