naar top
Menu
Logo Print
23/10/2018 - DELFIEN REBRY

SPREKERS*

Enric Rovira (ES) - Enric Rovira Chocolates

Creëren, ontwerpen en innoveren met chocolade.

Enric RoviraCreëren, ontwerpen, innoveren - een trio van werkwoorden om de activiteit van Enric Rovira in de chocoladescene van Barcelona te beschrijven. In 1993 richtte hij samen met een partner het bedrijf Enric Rovira op, een chocolaterie waar hij experimenteert met nieuwe ingrediënten en nieuwe technieken. Bovendien legt hij zich ook erg toe op het verpakkingsontwerp om totaalconcepten te realiseren. Hij bouwde ondertussen een internationale reputatie op, niet alleen door zijn creaties buiten Spanje te verkopen, maar ook door wereldwijd cursussen te verzorgen. Zijn producten zijn verkrijgbaar via zijn winkel in Barcelona en ook in delicatessenwinkels in de rest van de Europa, Zuid-Afrika, Canada, de VS en Japan. Hij brengt elk jaar een nieuwe collectie uit en werkt samen met beeldhouwers, schilders, ontwerpers, keramisten en ambachtslieden aan zijn chocoladecreaties. Ramon Morato, Chief Innovation bij Cacao Barry, omschrijft  Enric Rovira als volgt: 'de eerste die chocolade en design met elkaar associeert en een echte pionier, kunstenaar en een voorbeeld voor ons allemaal'.


William Curley (UK) - Chocolatier/Patissier 

De weg naar de Ultieme Chocolade Boetiek


William CurlyWilliam's carrière begon met een stage bij het Gleneagles Hotel en dat leidde hem naar een aantal van de beste chef-koks van het land, waaronder Pierre Koffmann, Marco Pierre White en Raymond Blanc. Zijn ambities brachten hem vervolgens naar The Savoy Hotel, waar hij de jongste Chef Patissier in de geschiedenis werd. William opende meer dan dertien jaar geleden zijn zaak en heeft vele onderscheidingen ontvangen, waaronder vier keer de winnaar van 'Britain's Best Chocolatier by The Academy of Chocolate' en een gouden medaille op 'The Culinary Olympics'. In 2012 werd hij lid van Relais Dessert International, de meest prestigieuze vereniging voor patissiers - chocolatiers. William behaalde ook de Master of Culinary Arts van de Koninklijke Academie voor Culinaire Kunsten. Het is de hoogste onderscheiding voor chef-koks in het Verenigd Koninkrijk. 

COUTURE CHOCOLATE was William's eerste boek, uitgebracht in 2012, en bekroond met 'Cookery Book of the Year' door The Guild of Food Writers Awards. Zijn tweede boek PATISSERIE werd gelanceerd in 2014. Een derde boek NOSTALGIC DELIGHTS kwam uit in 2016. William's producten zijn momenteel ook te koop bij HARRODS Department Store. In de loop van 2019 opent William zijn nieuwe winkel 'The Ultimate Chocolate Boutique' in hartje London. Via een crowdfunding actie verzamelde William de nodige middelen hiervoor.

Bekijk de presentatie

Euphrasie Mbamba - Chocolaterie Sigoji

Panelgesprek met 'Chocolatiers of the Year 2018 - 2019' (gekozen door Gault&Millau) 

Euphrasie Mbamba

Euphrasie Mbamba groeide op in Kameroen waar ze al vroeg in contact kwam met cacao via haar grootvader die een plantage had. Als 15 jarige kwam ze naar België. Ook al had ze dan al een passie voor chocolade, toch spoorde haar familie haar aan om Germaanse talen te studeren. Na het afronden van haar studies besloot ze toch om haar passie voor koken een kans te geven en ze concentreerde zich op chocolade. Ze volgde verschillende opleidingen en uiteindelijk starte ze in 2014 Sigoji op. Euphrasie vind het uiterst belangrijk dat haar familieleden met cacaoplantages een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Bij de cacaomassa die ze aankoopt worden er cacaovruchten gebruikt die haar neef levert aan de cacaobonenspecialist. De andere komen van fairtradeprojecten, één in Madagaskar en één in Haïti. In 2017 kreeg Euphrasie de titel van 'Beste Artisanale Producent' in Wallonië en in 2018 werd ze verkozen tot Chocolatier van het Jaar 2018-2019 door Gault&Millau.


Frederic Blondeel - Torréfacteur Chocolatier

Panelgesprek met 'Chocolatiers of the Year 2018 - 2019' (gekozen door Gault&Millau) 

Frederic Blondeel

Frederic Blondeel wist al heel vroeg dat hij chocolademeester zou worden. In 1994 opende hij zijn eerste branderij en chocolade atelier waar hij o.a. bean-to-bar chocoladecreaties maakte. Omdat hij steeds meer chocolade verkocht in België en daarnaast ook exporteert over de hele wereld, verhuisde hij in 2017 naar een groter atelier in Koekelberg. In 2018 werden zijn inspanningen beloond met de Gault&Milau award van Beste Chocolatier van Brussel.


David van Acker - Choclaterie & Patisserie ZUUT

Panelgesprek met 'Chocolatiers of the Year 2018 - 2019' (gekozen door Gault&Millau) 

David van Acker

Reeds op  jonge leeftijd was David van Acker in de ban van chocolade na het lezen van het boek 'Sjakie en de chocoladefabriek'. Na de lagere school koos hij direct voor een Bakkerij/Chocolade opleiding aan Coloma in Mechelen. Enkele jaren na het afstuderen ging hij aan de slag bij Pierre Marcolini. Daar werkte hij zich op tot assistent van Pierre Marcolini en werd verantwoordelijk voor de R&D en hielp hij bij het ontwikkelen van nieuwe creaties.
In 2016 stapte hij mee in het ZUUTe verhaal met Pieter de Volder. Pieter als ZUUTe patissier en David als ZUUTe chocolatier. In 2018 startte David op kleine schaal met het maken van een eigen BeanToBar chocolade met als grote doel ooit volledig eigen couverture te maken. In 2018 werd David bekroond tot 'Chocolatier of the Year 2018 - 2019' door Gault&Millau


Katelijn Quartier - Academisch directeur Retail Design Lab

Hoe kan uw winkelinrichting bijdragen tot extra verkoop?

Katelijn Quartier

Katelijn Quartier heeft een Ph.D in retail design en werkt momenteel aan de Faculteit Architectuur en Kunsten van de Universiteit Hasselt, waar ze de positie bekleedt van academisch directeur van het kenniscentrum Retail Design Lab. Zij en het lab onderzoeken hoe de winkel van morgen eruit moet zien en wat de rol van design en andere ruimtelijke aanwijzingen daarin zijn en wat de rol van de fysieke winkel op zich zou moeten zijn. Op basis van wetenschappelijke inzichten adviseerde Katelijn Belgische winkelketens zoals JBC, Veritas, Bel & Bo, Neckerman, etc. om hun winkelervaring te verbeteren. Naast onderzoek geeft ze les in theorie en praktijk aan studenten en professionals. Ze heeft haar werk gepresenteerd op verschillende internationale conferenties en ze heeft oa gepubliceerd in Powershop 2: new retail design (Frame); Retail design: theoretical perspectives; and in the Journal of Environmental Psychology. Katelijn werkte vóór haar academische loopbaan in retail design bureau's zoals Fitch in Londen en Claessens-Erdmann in Amsterdam. De combinatie van ervaring in de praktijk met academische training maakt haar uniek.

Bekijk de presentatie

 

Nathalie De Grauwe -  Marketing Manager Belux Puratos

Christophe Herssens - Sales Manager Chocolatiers Belux Puratos

Nathalie De Grauwe en Christophe Herssens

Taste Tomorrow is ’s werelds grootste en onafhankelijke consumentenstudie over bakkerij, patisserie en chocolade. Dankzij diepgaande inzichten in het globale en lokale gedrag en de keuzes van consumenten biedt deze studie ons “een stap in de toekomst”. Ze geeft de evolutie van bestaande trends weer en onthult ook nieuwe trends. Voor deze 3de editie werden 17.000 consumenten in 40 landen en 80 foodies in 8 trend-setting steden bevraagd. Er vonden ook intense interviews plaats met klanten en industriële experts. De resultaten? Nieuwe inzichten over gezondheid, gebruiksgemak, ervaring, digitaal en nog veel meer om innovatie te stimuleren binnen de bakkerij-, patisserie- en chocoladesector. Tijdens deze sessie zullen we dieper ingaan op de trends binnen de chocoladesector.Taste Tomorrow - een stap in de toekomst



 

 

Frank Boerboom (NL) - Technical Manager at FrieslandCampina

Hoe uw chocoladeproducten vrijwaren van vetbloem?

Frank Boerboom

Frank Boerboom is technisch manager bij FrieslandCampina en werkt aan het gebruik van melkvetproducten in verschillende toepassingen. Hij heeft zich uitgebreid verdiept in de ontwikkeling van vetbloem in chocolade en heeft hiervoor verschillende oplossingen bedacht. Hij heeft een achtergrond in de voedingsmiddelenindustrie en creëert nieuwe ingrediënten en ingrediëntenproposities in verschillende toepassingsgebieden. Hiervoor creëert hij R&D- samenwerkingsverbanden tussen voedingsbedrijven om hun wederzijdse expertise te benutten en wederzijdse voordelen te vinden. Hij is gepromoveerd aan de Universiteit van Wageningen op fysische chemie en heeft 20 jaar ervaring in de voedingsmiddelenindustrie.

Bekijk de presentatie
 

Marcelo Levit - Chief Digital & Marketing Officer IDF (International Duty Free)

The Belgian Chocolate House, grootste chocoladeretailer ter wereld

Marcelo Levit

 Marcelo Levit heeft meer dan 25 jaar managementervaring in multinationale ondernemingen in diverse sectoren zoals technologie, luxe, cosmetica en retail, zowel fysiek als digitaal. International Duty Free (voorheen Belgian Sky Shops) is de op één na oudste 'travel retailer' ter wereld. Het begon zijn activiteiten 60 jaar geleden en beheert vandaag in totaal 30 winkels, variërend van mode, luxe, horloges en confiserie (Belgian Chocolate House). Het is ook de grootste chocoladeretailer ter wereld. Marcelo geeft vorm aan alle digitale & omnichannelstrategieën, en is verantwoordelijk voor de strategische en operationele marketing. Tijdens zijn presentatie zal Marcelo focussen op het concept van The Belgian Chocolate House, hoe dit onstaan en geëvolueerd is en wat de visie is voor de toekomst.


Bart de Gans (NL) - Zaakvoerder Perfri

Onderscheidende chocoladeproducten creëren

Bart de Gans

Bart de Gans is patissier en chocolatier en de oprichter van Perfri. Perfri helpt bedrijven in de foodsector met het ontwikkelen van nieuwe producten. In de optiek van Perfri dient een product immers onderscheidend te zijn. Onderscheidende producten vallen op en dragen bij aan de beleving van uw merk. Ook helpt Perfri bedrijven met de ontwikkeling van een bestaand naar een nieuw product. Versie 2.0.   Mede door vakopleidingen en stages bij gerenommeerde patissiers en chocolatiers is Bart gevormd tot een bekwaam chef. Hij is ook lid van het Nederlands Patisserie Team en winnaar van de Lekkerste Bonbon van Nederland 2012. Hij neemt ook deel als kandidaat en als jurylid bij nationale en internationale vakwedstrijden. Tot slot werk Bart ook regelmatig als demonstrateur in opdracht van Dobla.
 
Bekijk de presentatie

Alexander De Croo - Vicepremier en minister van Financiën en Ontwikkelingssamenwerking

'Beyond Chocolate': hoe ga je hier als chocolatier mee aan de slag?

Alexander De Croo

Vicepremier en minister van Financiën en Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo zal het project 'Beyond Chocolate' voorstellen. 
‘Beyond Chocolate’ is een partnerschap met als doel de Belgische chocolade nog beter en nog duurzamer te maken. Onder impuls van Alexander De Croo werd het charter begin december 2018 in Antwerpen ondertekend door tal van actoren uit de Belgische chocolade- en retailsector, het middenveld, sociale impactinvesteerders en universiteiten.



Jonas Mva Mva

Jonas Mva Mva - IDH Cocoa Team

'Beyond Chocolate': hoe ga je hier als chocolatier mee aan de slag?

Jonas Mva Mva is programmadirecteur Cacao bij IDH, het Initiatief voor Duurzame Handel, en heeft meer dan 30 jaar ervaring in de cacaosector. Voordat hij bij IDH in dienst trad, werkte Jonas als Director of Sustainability voor Cemoi. Voorafgaand aan deze functie werkte hij 10 jaar als Country Representative voor het Sustainable Tree Crops Program, een programma opgezet door de cacao-industrie en WCF om de landbouwpraktijken en het levensonderhoud van cacaoboeren te verbeteren.



David De WitDavid De Wit: Sales Director Gourmet Benelux

'Beyond Chocolate': hoe ga je hier als chocolatier mee aan de slag?

David De Wit is een energieke, gepassioneerde denker met daadkracht die reciprociteit hoog in het vaandel draagt.  Gefundeerd met een interationale horeca ervaring,  verankerde hij zich als een gepassioneerde sales directeur. Hij studeerde af met sterk doorzettingsvemogen en de overtuiging dat succes bereikt wordt door mensen met elkaar te verbinden. Hij brak upselling records in 5 sterren hotels, hard selling targets in cosmetica en implementeerde sales strategie bij de koffiebonen van Douwe Egberts naar de cacaobonen bij Barry Callebaut via zijn 40 kopig Benelux team.  Met die ervaring is hij een duurzaam entrepeneur die steeds aan the bigger picture denkt via zijn jarenlange out of home ervaring.

Inge Demeyere - Cargill

'Beyond Chocolate': hoe ga je hier als chocolatier mee aan de slag?

Inge Demeyere

Na zes jaar als Purchasing Manager binnen Vandemoortele, heeft Inge Demeyere gedurende 15 jaar diverse managementposities betrokken binnen de olie en vetten-divisie en de cacao- en chocolatedivisie van multinational Cargill. Sinds augustus 2014 is Inge Demeyere, Managing Director bij Cargill Cocoa & Chocolate, zowel verantwoordelijk voor Cargills Europese chocolade business als voor de internationale gourmetactiviteiten van de organisatie.


Raphael Audoin-Rouzeau - Puratos/Belcolade

'Beyond Chocolate': hoe ga je hier als chocolatier mee aan de slag?

Raphael Audoin-Rouzeau

Raphael Audoin-Rouzeau is Global Cocoa Sourcing Manager voor de Puratos Group. Met een achtergrond in de voedingswetenschappen, was hij gedurende 10 jaar gevestigd in Azië, waar hij Cacao-Trace, de duurzame cacao standaard van de Puratos Group, ontwikkelde en implementeerde. Als cacaofermentatie-expert heeft hij zich altijd gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het cacaovergistingsproces na de oogst en het creëren van toegevoegde waarde voor de boerengemeenschappen en voor de chocoladeconsumenten.


Guy GalletGuy Gallet - Choprabisco

'Beyond Chocolate': hoe ga je hier als chocolatier mee aan de slag?

Guy Gallet is sinds 2001 secretaris-generaal van Choprabisco, de Koninklijke Belgische Vereniging van de Chocolade-, Pralines-, Biscuit- en Suikerwarenindustrie. Choprabisco telt 170 leden (waarvan 2/3 actief in chocolade en pralines) en is geïntegreerd binnen Fevia, de Belgische federatie van de voedingsindustrie. Als specialist in levensmiddelenrecht volgt Guy Gallet sectorspecifieke dossiers zoals de chocoladewetgeving, voedselveiligheid, additieven, contaminanten, etikettering, maar ook kwesties in verband met voeding, handel en duurzaamheid.

Sven Drillenburg - Rainforest Alliance

De weg naar duurzame chocolade

Sven Drillenburg

Rainforest Alliance is een toonaangevend certificeringsprogramma voor duurzaam geteelde cacao. Wij zijn een alliantie van boeren, bosgemeenschappen, bedrijven en consumenten die zich inzetten voor het creëren van een wereld waarin mens en natuur in harmonie gedijen. Sven geeft leiding aan het marktteam in Europa vanuit Amsterdam. Hij werkt al twintig jaar op het snijvlak van commercie en idealisme voor een duurzamere wereld.

Bekijk de presentatie