Dobbit
magazine

UTZ CERTIFIED koffie

Vraag naar duurzame koffie, thee en cacao met keurmerk fors toegenomen

In 2011 is de verkoop van UTZ-gecertificeerde koffie met 12% toegenomen. Deze 136,7 miljoen kilo koffiebonen zijn goed voor zo'n 16,5 miljard kopjes koffie. Daarmee is UTZ CERTIFIED het grootste programma en keurmerk voor duurzame koffie. Waar de verkoop van duurzaam geproduceerde thee in het afgelopen jaar steeg met meer dan 50%, nam die van duurzaam geproduceerde cacao met meer dan 100% toe. De betrokkenheid van merken als Albert Heijn, Douwe Egberts, Mars en Nestlé draagt bij aan de groeiende vraag naar duurzame grondstoffen.  

UTZ CERTIFIED koffie wordt inmiddels in 23 landen verbouwd en in 50 landen verkocht. Nieuwe UTZ partners in koffie zijn onder meer Lidl, Walmart en Tchibo (de vierde grootste koffiebrander ter wereld). Daarnaast breidden bestaande partners in 2011 het aantal producten met het keurmerk uit. Zo heeft Sara Lee (moederbedrijf Douwe Egberts) UTZ-gecertificeerde L'Or Espresso gelanceerd in Frankrijk, Spanje, België en Nederland.

LCP