naar top
Menu
Logo Print
29/11/2017 - NIELS CHEYNS

GEEF UW ZAAK EEN BOOST VIA SOCIALE MEDIA

Workshop social media voor ambachtelijke chocolatiers door choprabisco

Sociale media zijn belangrijk voor uw onderneming. Daarom organiseerde Choprabisco een workshop 'Social Media voor Ambachtelijke Chocolatiers'. Tijdens de workshop werd het sociale medialandschap uit de doeken gedaan en tal van tips meegegeven. De twee voornaamste daarvan: maak een plan voor sociale media en wees bewust online aanwezig. Aan de hand van storytelling kunt u een coherent verhaal vertellen dat uw klanten kan bekoren.

SOCIALE MEDIA ONONTBEERLIJK

Volgens VLAM heeft 80% van de Belgen toegang tot internet, en 70% van de Belgen is lid van minstens één sociaal netwerk. De gemiddelde Belg heeft drie accounts op sociale media. Het belang van die sociale media mag dan ook niet worden onderschat. Het is de ideale plaats om bekendheid te verwerven en een reputatie op te bouwen. U kunt uw klanten op een gemakkelijke manier informeren over nieuwe producten, acties of vacatures. Door het sociale karakter van deze netwerken kunt u natuurlijk ook uw klanten betrekken. In tijden waar verschillende trends spelen, zoals snackmomentjes, artisanaal, homemade en webshops, zijn sociale media een ideaal middel om 'mee' te zijn. De bourgondiër van weleer heeft zich opnieuw uitgevonden. Deze noemt zichzelf nu 'foodie' en deelt alles wat hij of zij eet online!

TWITTER

Twitter wordt voornamelijk in een professionele omgeving gebruikt door journalisten en politici. Als chocolatier is het een uitstekend medium om in contact te komen met de pers. Door middel van het gebruik van de hashtag, #, kunt u op categorieën zoeken. Met een apenstaartje, @, kunt u uw contacten rechtstreeks aanspreken met maximum 140 tekens.
FACEBOOK

Het bekendste sociale netwerk is ook het populairste. Het is een ideale tool voor naamsbekendheid en klantenservice. Doordat mensen u kunnen volgen of leuk vinden, bouwt u een community uit. Via gebruiksvriendelijke marketingtools kunt u zeer doelgericht adverteren. Facebook is een totaal sociaal netwerk, ideaal voor foto's, filmpjes, tekst en zo veel meer. Sinds 2016 kunt u ook live gaan, en zo de interactie met uw klanten vergroten. In de nabije toekomst wordt er gewerkt om webshops te integreren, zodat u op Facebook uw producten kunt aanbieden. 

Enkele tips om Facebook voor u te laten renderen:

  • plaats een product in de kijker en laat fans hun mening geven;
  • organiseer wedstrijden via de fanpagina om zo uw producten bekender te maken;
  • speel in op de actualiteit met relevante posts.

MAAK EEN SOCIALE MEDIAPLAN

Omdat er een wirwar aan sociale media bestaat en u geen tijd op overschot hebt, is het verstandig om een sociale mediaplan te maken. Enkele tips om een coherent verhaal via diverse media te brengen, die uw zaak een boost geven:

  • Bedenk een samenhangend verhaal:

Zorg ervoor dat alle aparte posts samen een mooi en coherent verhaal vertellen.

  • Plan lang genoeg op voorhand:

Speel in op belangrijke momenten, feestdagen en verlofperiodes.

  • Werk een goede mix uit:

Kies wat je op welk sociaal medium online zet en durf te variëren!

  • Evalueer:

Evalueer na enige tijd hoe u het gedaan hebt online. Kijk wat er werkt en wat er extra aandacht verdient.

INSTAGRAM


Instagram is als visueel medium onderdeel van Facebook. Het is razend populair om foto's en video's te delen. Door middel van de hashtag, #, kunt u op categorieën gaan zoeken. #Chocolate is alvast een topper!

Enkele tips voor succes op instagram:

  • verzin uw eigen hashtags;
  • vraag uw klanten hashtags te gebruiken;
  • toon uw expertise d.m.v. korte filmpjes;
  • laat mensen verlangen;
  • toon dat u variëteit aanbiedt;
  • post regelmatig nieuwe foto's en filmpjes.
YOUTUBE

Door een eigen videokanaal te starten, oogt uw zaak niet enkel uiterst professioneel, het is ook het ideale platform om er uw vakmanschap tentoon te stellen. Via een vlog kunt u klanten en geïnteresseerden de werking in uw zaak laten volgen. Belangrijk is om telkens geschikte onderwerpen te behandelen in een korte tijdspanne van gemiddeld vier minuten.

STORYTELLING

Om geloofwaardig en eenduidig te verschijnen op de sociale media, is het handig om aan storytelling te doen. Al uw posts, foto's en filmpjes vormen een samenhangend verhaal dat uw onderneming authenticiteit en persoonlijkheid geeft. Doordat een verhaal blijft hangen, zet het aan tot interactie en deelacties. Hierdoor wint uw zaak aan naamsbekendheid en wekt het nieuwsgierigheid. Enkele topics zodat ook u online meetelt:

1. TEAM

Stel uw team voor met een vrolijke foto. Zo wordt uw zaak persoonlijker en weten uw klanten wie hun lekkers maakt en verkoopt.

2. EEN BLIK ACHTER DE SCHERMEN

Door uw volgers een blik achter de schermen te gunnen, zullen uw producten vertrouwder en echter aanvoelen. Hiermee speelt u volop in op de trend van lokaal en huisgemaakt.

3. ASSORTIMENT

De chocolade en patisserie die u verkoopt blijft het belangrijkste. Etaleer die dan ook online, doe uw klanten verlangen en binnen de kortste keren staan ze in uw winkel.

4. SPECIALE CREATIES

Pak af en toe uit met een speciale creatie en zet een foto of een filmpje ervan online. Online bezoekers blijven langer stilstaan bij iets wat in het oog springt.

5. KLANT ALS AMBASSADEUR

Stimuleer uw klanten om foto's van uw creaties online te zetten en zo anderen te inspireren en naar uw zaak te lokken. In return: bedank uw klanten bij uw verjaardag, voor of na het verlof of tijdens een drukke periode. Een gebaar dat zeker geapprecieerd zal worden.

6. HOE WORDT HET GEMAAKT?

Plaats filmpjes of fotoreeksen van hoe u een bepaalde creatie maakt online. Uw volgers zien graag hoe de dingen gemaakt worden en zullen benieuwd zijn om het te proeven.

7. FEESTDAGEN

Feestdagen zijn sowieso drukke periodes in uw winkel, laat zeker niet na om uw creaties te delen en zo in te spelen op het feestdagengevoel dat bij iedereen aanwezig is.

8. WEDSTRIJDEN

Organiseer wedstrijden waarbij uw volgers één van uw creaties moeten delen. Door deze deelacties vergroot het communitygevoel en wordt uw product wijd verspreid.

9. EVENTS!

Be there! Als er een event georganiseerd wordt in de buurt waaraan u meedoet, laat het weten op uw pagina en lok uw klanten naar buiten!

PINTEREST

Pinterest wordt aangezien als de ideeëncatalogus. Men gebruikt het kanaal zowel om te inspireren als om geïnspireerd te worden. De focus ligt er op beelden, en de nieuwste trends zijn er meestal als eerste te zien.

Enkele tips om pinterestwaardige foto's te nemen. kies voor:

  • eigen foto's;
  • een opvallende schikking;
  • herhaling van producten;
  • ingrediënten als accessoire;
  • het tonen van een handeling;
  • een mooie close-up.