naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

LOK KLANTEN MET PERSONALISEERBARE FRISCO'S

Steek het populaire ijsje in een nieuw jasje.

De frisco is een ijsje dat al decennialang bekend is bij het grote publiek. Toch wint die de laatste jaren aan een enorme populariteit en beleeft hij een echte revival. Het is dus zeker het overwegen waard om deze ook bij u in de zaak te verkopen en een graantje mee te pikken! Breng het ijsje naar een hoger level door er creatief mee om te springen door te variëren met smaken, kleuren of decoraties.

De laatste jaren wint de frisco aan populariteit. Het perfecte moment dus om een graantje mee te pikken.

FRISCO

De frisco, het ijsje op een stokje met een chocoladecoating, laat de chocolatier toe creatief te zijn. Naast de klassieke frisco wordt er steeds meer gevarieerd met kleuren, vormen en decoraties.

Deze manuele friscovorm wordt gevuld met ijs naar keuze, dan gaat de houder erop waar men de stokjes in steekt. Daarna gaat het de schokfreezer in, waar alles beenhard wordt. Vervolgens gaan ze naar een warm bad, zodat het ijs lost en de houder met de stokjes er weer af genomen kan worden, uiteraard met het ijs eraan. Verder afwerken naar een eigen creatie die eindeloos is met toppings, nootjes, chocolade etc.

PRODUCTIE

Roomijsmachine

Voor de productie van frisco's heb je een aantal toestellen nodig. Allereerst heb je een roomijsmachine nodig. Om de meeste optimale smaak en smeuïgheid te garanderen, wordt er aangeraden om het roomijs zeker te draaien in een roomijsmachine en het ijsmengsel niet rechtstreeks in de vormen te gieten. Het recept van het roomijs is niet anders dan als je schepijs zou maken. Het is wel belangrijk om het ijs niet te lang laten draaien, zodat het niet te hard wordt. De vormen moeten namelijk nog makkelijk te vullen zijn.

Schokvriezer

Na het gieten van het ijs in de vormen moet dit onmiddellijk in de schokvriezer geplaatst worden. Zodra de ijsjes volledig bevroren zijn, kun je ze uit de vormen halen en voorzien van een chocoladecoating en andere decoratiemogelijkheden.

Vormen

Frisco's kun je werkelijk in alle vormen maken. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat een vorm. Naast de traditionele vorm kun je zo inspelen op trends of thema's die populair zijn. Er bestaan vormen in silicone of in inox. Silicone heeft als voordeel heel flexibel te zijn, waardoor je het ijsje er makkelijk uit kunt halen. De vormen in inox steek je het best eerst in warm water, dan zal het ijsje er makkelijk uit glijden.

Totaalpakket

Om het u zo makkelijk mogelijk te maken, kunt u ook opteren voor een toestel dat, naast het ijs draaien, ook dit meteen in de vormen bevriest. Zo kunt u tientallen frisco's tegelijk maken. Zodra de ijsjes bevroren zijn, kunt u ze dippen in chocolade. Om de ijsjes makkelijk uit de vormen te kunnen halen, moeten deze eerst in warm water gestoken worden. Maar er zijn ook toestellen die dat voor u kunnen doen. Dan is er een verlengstuk voorzien naast de vriestank. Het gebruikt dezelfde vloeistof die gebruikt wordt om het ijs te bevriezen en je hoeft de ijsjes niet meer te transporteren naar een andere plaats in uw atelier. Dit voorkomt eveneens dat er vocht en water zouden kunnen druppen in uw werkplaats.

Chocoladecoating

Om uw klanten te bekoren, is het belangrijk om met een lekkere chocolade te werken. Het is tenslotte de eerste indruk (lees smaak) die de klant proeft. Je wilt dan zeker dat die indruk onvergetelijk is. Kies voor een couverturechocolade, voor een mooi egaal resultaat.

Combinaties

Er wordt creatief omgesprongen met chocolade. Steeds meer worden er verschillende kleuren van chocolade gecombineerd op één frisco. Om de chocolade op de beste manier te verwerken, werk je het best au bain-marie, met voorkeur met een toestel zonder water. Verras uw klanten door in het ijsje nog een verrassing te steken door middel van bijvoorbeeld een knapperige vulling of mousse.

VARIATIES

Door creatief te zijn met frisco's, kunt u de klant stimuleren om voortaan frisco's bij u te kopen in plaats van in de supermarkt. Dat kunt u sowieso al doen door met een heerlijke chocolade te werken. Daarnaast kun je je ook onderscheiden door op trends in te spelen zoals matcha of yoghurtijs.

Allergieproof

Krijgt u vaak de vraag naar ijsjes zonder lactose, gluten of een ander allergeen? Zie deze categorie dan zeker niet over het hoofd. Steeds meer mensen hebben te kampen met allergieën en intoleranties, maar ook zij willen graag genieten van een lekker ijsje.

Decoratie

Ook met decoratie kun je je onderscheiden van de frisco-ijsjes die in de supermarkt te verkrijgen zijn. Het is nu erg hip om uw klanten zelf hun ijsje te laten decoreren. Denk maar aan Magnum dat op de Holy Food Market in Gent zijn klanten nu zelf de keuze laat. Zo kan de klant volledig een ijsje op maat maken en brengt het een grote belevingsfactor met zich mee. Win-win voor alle partijen dus! De witte chocoladecoating kun je ook een extra dimensie geven door er een kleurstof aan toe te voegen. Hiermee trek je vooral een jonger publiek aan.

VERKOOP

Bij de verkoop van frisco-ijsjes is het belangrijk om uw klanten vooral visueel te prikkelen. Presenteer de ijsjes in een glazen vriezer op een strategische plaats en hoogte, zodat elke bezoeker, groot of klein, meteen verleid wordt. 

VERKOOPTIPS:

  • Laat uw klanten hun frisco personaliseren bij u in de zaak. Zo creëert u een beleving en komt de klant gegarandeerd terug.
  • Werk met goede chocolade, het is het eerste wat de klant proeft, maak meteen een goede indruk.
  • Presenteer de frisco's in een diepvriezer met een glazen deur. Zo wordt uw klant meteen verleid.
  • Werk met trendy smaken zoals matcha of yoghurtijs.
  • Zorg ook voor lekkere alternatieven voor mensen met allergieën en intoleranties.
  • Presenteer de ijsjes in een glazen koeler, zo worden uw klanten meteen verleid.