naar top
Menu
Logo Print
29/11/2017 - MIEKE MASYN

AFWIJKEND ASSORTIMENT KOFFIE EN THEE ZAL UW KLANTEN AANSPREKEN

Kies voor artisanale leveranciers om uw aanbod koffie en thee samen te stellen

Koffie en thee zijn op hun plaats in de chocolaterie. Consumenten genieten graag van een verse tas koffie of thee met een praline of een stukje chocolade erbij. Gaat u zelf koffie of thee verkopen, kies dan voor een assortiment dat afwijkt van wat in de supermarkt te vinden is. Laat u door uw leverancier begeleiden om een uitgebalanceerd aanbod samen te stellen. Trends zijn nu onder meer originekoffies, koffiebonen, matchathee en 'gezonde thee'.

Verhoog de winkelbeleving door een koffie- of theetoestel in de winkel te plaatsen.

POTENTIEEL VAN KOFFIE EN THEE

Koffie en thee zijn op hun plaats in de chocolaterie. De dranken gaan prima samen met een stukje chocolade, en worden als ingrediënt ook vaak gecombineerd in een praline. Denk maar aan een lekkere koffiepraline of een praline met matcha. Daarnaast zijn er ook theesoorten op de markt die verrijkt zijn met een chocoladesmaak.

KIES VOOR ARTISANALE PRODUCTEN

Als chocolatier kiest u het best voor koffie en thee van kleinere leveranciers met artisanale producten, die ook in de lijn liggen van uw assortiment. Zo onderscheidt u zich van het aanbod in de retail, concurreren op het vlak van prijs is toch niet mogelijk met kwaliteit. Sommige fabrikanten zijn wel aanwezig in de retail, maar hebben aparte lijnen voor de speciaalzaken.

Persoonlijk advies

Het aanbod koffie en thee is bijzonder ruim. Laat u dan ook begeleiden door uw leverancier om een uitgebalanceerd aanbod samen te stellen.

THEE OF INFUSIE?

Thee is het aftreksel dat men verkrijgt van theeblaadjes afkomstig van de theeplant. Er bestaan vijf categorieën, namelijk witte, groene, gele, rode (oolong) en zwarte thee. Die soorten kunnen gearomatiseerd zijn; voorbeelden daarvan zijn earlgreythee (een melange van zwarte thee waaraan bergamot en citrus is toegevoegd) of jasmijnthee (groene thee met jasmijn).

Infusie is het aftreksel van om het even welke andere plant: kruiden, bladeren, vruchten, bloemen, wortelen … Nochtans spreken we over rooibosthee of kamillethee, maar eigenlijk is dat niet correct, en zou dat rooibosinfusie en kamille-infusie moeten zijn.

TIPS VERKOOP

Winkelbeleving verhogen

Overweeg om een koffie- of theetoestel in uw winkel te plaatsen. De klant kan zo bepaalde zaken proeven, en met zijn tas/beker in de hand een keuze maken. Bovendien verhoogt u op die manier duidelijk de winkelbeleving.

Geschenkmanden

Koffie en thee lenen zich uitstekend als artikel voor het samenstellen van geschenkmanden. Voorzie zelf al enkele basisideeën en varieer naargelang van de gelegenheid: Pasen, Kerst, Valentijn enzovoort.

Piekperiode

De piekperiode voor de verkoop van koffie en thee situeert zich in de winter.

Verpakkingen

Thee wordt meestal per 50 of 100 g voorverpakt, of wordt los verkocht. Koffie, 
gemalen of bonen, wordt meestal per 250 g aangeboden.

Presentatie

Verschillende fabrikanten bieden promotiemateriaal aan dat het ambachtelijke karakter van hun producten benadrukt. Totems, dis-plays en aantrekkelijke foto's van het product behoren tot de mogelijkheden om de verkoop te stimuleren. Koffie en thee zijn echter geen impulsproducten, u kunt er dus beter voor opteren een mooi assortiment samen te stellen en dit permanent in de kijker te plaatsen. 

TRENDS KOFFIE

Stijgende interesse bonen

Op vlak van koffie is het gros van de markt nog steeds voor gemalen koffie, maar er worden ook steeds meer bonen verkocht. Algemeen gaat de verkoop van koffiepads achteruit, terwijl koffiemachines die zelf bonen malen aan populariteit winnen. Dat komt mede omdat de leveranciers betaalbare toestellen op de markt brengen. Reken op 400 à 700 euro voor een goed toestel. Als je de rekening maakt met pads, pods of cups, is het toestel snel terugbetaald. Waar een kilo bonen tussen de 15 en 20 euro zit, betaal je al snel 60 euro voor het equivalent in cups of pods.

Origines

Originekoffies winnen aan populariteit, net als bio- en fairtradekoffie. Mensen willen een verhaal rond de koffie die ze kopen, iets wat ze eigenlijk van al uw producten in de chocolaterie verwachten. Nog een stap verder dan de originekoffies zijn de single-estatekoffies, waarvan de bonen van één specifieke plantage komen. Fabrikanten hebben ook geïnvesteerd in koffiebrandmachines waarmee ze kleinere badges kunnen bereiden, om 'specialty' koffie dagvers aan te bieden.

TRENDS THEE

Gezondheid

Op het vlak van thee zitten vooral de witte, groene en kruidenthees in de lift. Deze worden door de consument als gezond aangezien. Leveranciers spelen voorts in op deze trend met theemixen met klinkende namen als Detox Kruideninfusie, Lady Power Bio, Fresh & Fitness enz.

Bio

Ook biologische theesoorten zijn al enige tijd in opmars.

Matcha

Eveneens populair is matcha. Dit is een Japanse groene thee in poedervorm. Ze wordt niet alleen gebruikt voor thee maar ook in shakes, koude thees of koffies… Matcha is ook een dankbaar ingrediënt voor pralines.