naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 20/02/2017

STIJLVOLLE VERPAKKINGEN VERHOGEN DE AANTREKKINGSKRACHT

Unieke chocoladeproducten verdienen dito outfit

De kleren maken de man. En dat geldt ook een beetje voor chocoladeproducten: met een mooi, uniek én perfect zittend jasje geeft u uw creaties nét dat tikje meer. Qua materialen kunt u kiezen voor transparante verpakkingen, blik, karton of een combinatie. De sluitingen en de afwerking aan de binnenkant maken het geheel af.

SAMENGEVAT

  • Transparante dozen zetten uw creaties in de spotlights.
  • Kartonnage biedt de ruimste keuze in kleur en luxeafwerking.
  • Met een gecombineerde verpakking versmelt u de voordelen van karton (luxe-uitstraling) met de voordelen van plastic (transparantie).
  • Grote troef van blik: duurzaamheid.
  • Transparante zakjes: hoe helderder, hoe duurder.

TRANSPARANTE DOZEN

Uw product in de spotlights

Transparante dozen (pvc of pet) hebben als grote voordeel dat ze niet zozeer de verpakking, maar wél de verpakkingsinhoud in de spotlights zetten: uw creatie(s). Zeker in speciaalzaken, die vooral bezocht worden door consumenten die 'value for money' verkiezen boven spotgoedkope massaproductie, is dat een interessante troef. Dit type consument koopt immers met een kritisch oog: hij wil de beloofde meerwaarde (hoge afwerkingsgraad/kwaliteit/originaliteit) van uw producten in een oogopslag bewezen zien.

Voor elke product een transparant jasje op maat

Weinig kans dat u in het standaardassortiment niet de gewenste maat vindt. Sommige fabrikanten hebben ruim honderd modellen op stock, variërend van rechthoekige, vierkante en ronde dozen tot koker-, hartjes- en piramidevormige modellen, regeldoosjes en doosjes afgestemd op het formaat van bijvoorbeeld karakken of macarons. De meeste transparante dozen zijn standaard voorzien van een bodem van goudkarton. Naast modellen met een transparant opzetdeksel en potjes met een luchtdicht aluminium deksel omvat het assortiment ook een brede waaier van vouwdozen, die desgewenst met stevige kartonnen bases, tops en bottoms in een kleur naar keuze kunnen worden afgewerkt.

Prijskaartje en personalisatie

Naast de bovengenoemde optionele extra's zijn vooral de dikte van het plastic en het gewenste formaat bepalend voor het totale (degressieve) prijskaartje. Een volledig gepersonaliseerd ontwerp is doorgaans mogelijk vanaf 1.000 stuks.

BLIK

Een blikvangende blijver

Blik heeft als voordeel dat het ontzettend duurzaam is: een mooi exemplaar krijgt bij de eindgebruiker vaak een 'tweede leven', als opbergdoosje voor andere spullen of voedingswaren.

Van effen wit tot stijlvol bedrukt

Het standaardassortiment van blikverpakkingen biedt niet enkel keuze uit diverse vormen (vierkant, rond, rechthoekig, hartvormig, in de vorm van een boek ...) en kleuren (zilver, aluminium, goudkleurig, wit- of zwartgelakt ...), maar ook uit bedrukte en onbedrukte modellen. Een mooie tussenoplossing voor wie de duurzaamheid van blik wil combineren met de transparantie van plastic, zijn verpakkingsblikken met venster.

Prijskaartje en personalisatie

Vooral de vorm en het formaat zijn bepalend voor het (degressieve) prijskaartje. Een custommade blik, bedrukt met uw design, is voor grotere formaten al mogelijk vanaf 2.000 stuks en voor medium-sized blikken vanaf 3.000 stuks. In dat geval kan het blik offset bedrukt en/of gepreegd worden (reliëfdruk).

KARTONNAGE

Kleurenrijkdom mét effect

Van klassieke ballotins, vlinder- en enveloppeballotins, kubussen en koffers tot allerhande minidoosjes voor bijvoorbeeld 1, 2, 3 of 4 pralines: ook in kartonnage biedt het standaardassortiment keuze uit de meest uiteenlopende vormen en formaten. Grote troeven van de kartonnage zijn het onovertroffen kleurenpalet en de ruime waaier van luxueuze afwerkingsmogelijkheden, zoals soft- touch afwerking, metallic kleuren, hotfoil goud of zilver, vernis (mat, glans …), embossing (reliëfdruk) en glanzende of matte plastificatie. Door de combinatie van diverse kleuren en/of afwerkingen in eenzelfde verpakking kan er bovendien een extra woweffect gecreëerd worden. Denk maar aan reeksen waarin een kraft buitenzijde heel verrassend gecombineerd wordt met een glanzend gouden binnenkant of een donkere matte buitenkant een glanzend felle binnenkant herbergt.

Prijskaartje en personalisatie

Verpakkingen in vouwkarton (basismassa tussen 160 en 600 g/m²) zijn goedkoper dan verpakkingen in massief karton (basismassa tussen 500 en 1.000 g/ m²). Naast de papierkeuze en -dikte zijn vooral het formaat en het afwerkingsniveau bepalend voor het finale (degressieve) prijskaartje. De minimumhoeveelheden die u dient af te nemen voor een volledig gepersonaliseerd ontwerp, verschillen sterk van fabrikant tot fabrikant. Bij sommige dient u minstens 800 stuks (waarvan 250 stuks per maat) af te nemen, bij anderen kan het al vanaf 100 stuks. Sommige fabrikanten starten zelfs al vanaf één stuk, met een zogenaamde (digitaal bedrukte) mock-up. Veel chocolatiers maken hiervan gebruik om met nieuwe producten naar de beurs te trekken en zodoende hun idee of product aan het publiek voor te stellen vooraleer ze een grote productie of bestelling plaatsen.

COMBINATIE KARTON EN PLASTIC

Transparantie in luxejasje

Verpakkingen waarin plastic met karton gecombineerd wordt, versmelten het beste van beide werelden: de luxe-uitstraling van karton met de transparantie van plastic. Naast de hoger vermelde plastic vouwdozen die met kartonnen bases, tops en bottoms afgewerkt kunnen worden, biedt het standaardassortiment een ruime keuze aan allerhande kartonnen onderdozen met een transparant (venster)deksel. Denk maar aan minivensterdozen met sleeve, macarondozen met 1 tot 4 rijen, maxivensterdozen met vakverdeling enz.

Prijskaartje en personalisatie

Net zoals voor de verpakkingen in karton en plastic zijn vooral het formaat, de dikte van de gebruikte materialen en de afwerkingsgraad bepalend voor het uiteindelijke (degressieve) prijskaartje. Personalisatie is bij sommige fabrikanten al mogelijk vanaf 100 stuks, anderen hanteren een minimumafname van 1.000 stuks per formaat voor een luxe-vensterdoos.

Zakjes

Een aparte categorie vormen zakjes in plastic of karton, al dan niet voorzien van een (thematische) bedrukking en/of een transparant venster. De meest voorkomende vormen zijn blokbodemzakjes (met zijvouw), kruisbodemzakjes (zonder zijvouw) en diamantzakken (vooral geschikt voor ronde producten).

Prijs en personalisatie

In het geval van transparante zakjes is vooral de helderheid van het plastic prijsbepalend. Zo beschikt het iets duurdere acryl over een kristalheldere kwaliteit en is het het ene cellofaan veel helderder dan het andere. In het geval van kartonnen zakjes zijn vooral de dikte en de afwerking van het karton (gelamineerd, gevoerd, enz.) van belang. Ook extra's zoals sokkels, sluitingen, goudkartonnen bodems enz. drukken vanzelfsprekend een stempel op het (degressieve) prijskaartje. Een gepersonaliseerd ontwerp met eigen bedrukking is doorgaans mogelijk vanaf 1.000 stuks.

SLUITSYSTEMEN

Dozen en ballotins kunnen op heel veel manieren afgesloten worden: met een vouwkartonsluiting, een los deksel, een deksel met magneetsluiting, een sleeve, een lintje, een etiket, een kleefstrip enz. De meest gangbare sluitsystemen voor blik zijn overschuif-, scharnier- en indrukdeksels en deksels met een beugelsluiting. Voor zakjes is de keuze al even divers, gaande van U-clips, Ribbon clips (met strikje) en knijpertjes tot clipbanden en allerhande sierlinten. Ook hier is er vaak veel ruimte voor personalisatie: linten, sleeves en etiketten kunnen perfect met uw naam of logo bedrukt worden.

INTERIEUR

Zoals reeds aangehaald, verrassen heel wat verpakkingsreeksen ook aan de binnenzijde met prachtige dessins, verrassende kleuren, mooi afgewerkte sokkels enz. Sommige dozen beschikken tevens over een ingewerkte vakverdeling, waarin elke praline haar eigen vakje (of rij) krijgt. Een bijzondere subcategorie vormen dozen die bestaan uit verschillende schuifjes of lades, die elk afzonderlijk geopend kunnen worden.