naar top
Menu
Logo Print

VULLINGEN EN SMAKEN

Vulling of niet?

In warenhuizen worden nog steeds veel tabletten met vanille, aardbei, banaan … aangeboden. Toch zijn consumenten steeds minder vragende partij voor dit soort repen. Ook de grotere fabrikanten voegen vaker bepaalde ingrediënten toe aan hun volle repen, gaande van cuberdons tot nougat. De chocolatier heeft klanten voor volle chocolade, soms met een decoratie erop, maar hij voegt zelden een vulling toe. Zeker wanneer originechocolades worden gebruikt, is een vulling bijna ondenkbaar. Er worden wel noten (walnoten, hazelnoten ...) en gekonfijt fruit toegevoegd om de smaak van de chocolade optimaal tot zijn recht te laten komen en als decoratie, maar puur is toch dikwijls de regel, precies omdat de tabletliefhebber in de eerste plaats vooral een chocoladefan is. Verkiest de klant een vulling, dan kiest hij eerder voor een praline.

Pure smaken

Hoewel smaken verschillen, heeft de geografische ligging er weinig mee te maken. Welke smaken inslaan, hangt meer af van het type chocolatier en de klanten. Iemand die bv. veel witte pralines produceert omdat hij hiervoor veel klanten heeft, verkoopt minder tabletten. Pure chocolade is aan een opwaardering bezig. Zeker met het antioxidantenverhaal heeft het de naam een gezond product te zijn. Pure chocolade komt qua verkoopcijfers naast de melkchocolade te staan en steekt die zelfs al voorbij. Alles draait om de zuivere smaak van chocolade. Wat wel op prijs wordt gesteld, is een combinatie met een droge stof zoals noten (met vooral amandel en hazelnoot als klassiekers) en fruit. Hier zijn geen grote seizoensverschillen, al wordt een gekonfijte sinaasappel in de winter wel op prijs gesteld. Daarnaast doen ook ontbijttabletten het goed: leef u creatief uit met gezonde ingrediënten als gepofte rijst. Zo krijgt u een volledige maaltijd in een chocolade jasje.

Originechocolades

Verder zijn de originechocolades uit bijvoorbeeld Tanzania, Trinidad, Peru, Costa Rica, Vanuatu, Uganda ... erg gegeerd. Consumenten kopen er graag het verhaal bij, want ze zoeken een authentieke beleving. Originechocolades dragen de terroireigenschappen van een specifieke teeltregio. Ondertussen zijn er al meer dan25 soorten op de markt. Ze geven de artisanale chocolatier de kans om zich te onderscheiden en fijnproevers op hun wenken te bedienen. Door de vele kookprogramma's is er veel vraag naar keukengerichte smaakcombinaties.