naar top
Menu
Logo Print

ANTOINE FOCUST OP TRUFFELS EN ON-THE-GOPATISSERIE

Concept van Patrick Aubrion

Antoine biedt veertien soorten truffels aan Bij Antoine, de zaak van Patrick Aubrion sinds 2014, ligt de focus op (h)eerlijke, artisanale producten zonder tierlantijntjes. De klanten kunnen terecht in de winkel in Leuven voor on-the-gopatisserie, veertien soorten truffels en speciale broden. Dankzij samenwerkingen met partners en horeca in de stad wordt de naam van Antoine steeds meer uitgedragen. Lees verder onder de video:

DE O VAN AUBRION

Patrick Aubrion De plannen voor een eigen zaak, daar liep Patrick Aubrion al meer dan vijftien jaar mee rond. Dat het iets conceptueels moest worden, stond al vanaf het begin vast. Patrick vond hiervoor de input bij zijn familienaam. “Als ik iemand vroeg om mijn familienaam te schrijven, begonnen ze acht op de tien keer met een 'O'. Hiermee was het beslist: in mijn concept zou de ronde vorm een centrale rol krijgen." Twee jaar terug werden de plannen concreter en in zijn zoektocht naar de uitwerking ervan kwam Patrick terecht bij twee Antoines. De winkel opende de deuren in augustus 2014.

ANTOINE DUFOUR

Antoine Dufour is de man die de truffel op de kaart zette. De truffel zelf is uitgevonden door zijn broer Louis. “Puur toevallig dan nog, door het mengen van warme room en chocolade bekwam hij een kneedbaar deeg waarmee hij bolletjes rolde in het cacaopoeder", vertelt Patrick. Antoine biedt veertien soorten ronde -naar het originele recept van Dufour- truffels aan en dit assortiment wordt aangevuld en aangepast naargelang van de seizoenen of opportuniteiten. “Zo werkte ik onlangs samen met Hof ter Dormaal, een familiebrouwerij uit Tildonk. Haar biertje 'Zure van Tildonk' verwerkte ik naar aanleiding van het Innovation Beer Festival in een truffel gerold citruspoeder, refererend aan de citrushop uit het bier. Dit verhaal krijgt trouwens nog een vervolg, met een doosje met drie truffels met een biervulling, op basis van drie verschillende bieren van de brouwerij." Waarom geen pralines bij Antoine? “Ik krijg die vraag vaak", zegt Patrick. “Maar wat is een praline? Voor mij is dat een krakend omhulsel van chocolade, met een vulling en een textuur. Dat is bij de truffels van Antoine hetzelfde, al is de smaakbelevenis totaal anders. De smaak van de vulling zit ook aan de buitenkant, zodat je begint met de geur van de smaak die je gekozen hebt. Je proeft die ook in de vulling en je eindigt met een chocoladesmaak."

ANTOINE CAREME

Antoine is gelegen in een winkel-wandelzone in Leuven. Het publiek is er zeer divers: studenten, mensen uit de stad, toeristen ...“Het is Antoine Carême die in de achttiende eeuw de klassieke patisserie beroemd gemaakt heeft, door traditionele degen te gebruiken en verbeteren. Zo transformeerde hij het soezenbeslag van Pantanelli naar de eclair zoals we ze vandaag kennen." Bij Antoine staan er eenpersoonsgebakjes in de toonbank, ook steeds in een ronde vorm. Op vrijdag en zaterdag zijn er ook vierpersoonstaarten te verkrijgen. De klassieke bereidingen krijgen een centrale rol, met onder meer appeltaart, baba rum, crème brûlée en chocoladecake in het assortiment. “Mijn patisserie hoeft er niet te strak uit te zien, ik ben persoonlijk geen fan van glaçages en afgelijnde afwerkingen", vertelt Patrick. De gebakjes worden verkocht in een on-the-godoosje, vergelijkbaar met een hamburgerdoosje, zodat de klant er onmiddellijk van kan genieten.

TOEKOMST IN BAKKERIJ

Patrick Aubrion ziet een grote toekomst voor specialiteiten op het vlak van brood. Hij droomt van een eigen bakkerij binnen AntoineAntoine biedt ook een assortiment van broden aan, die momenteel via een partner aangekocht worden. “We specialiseren ons wel in speciale broden, vooral zuurdesems. Ik zie veel toekomst op het vlak van bakkerijspecialiteiten en op deze manier kunnen we testen of dit voor mij interessant is. Klanten die komen voor een brood, zijn een heel andere cliënteel dan wie voor chocolade of patisserie komt. Maar ondertussen maken ze wel kennis met de rest van je assortiment. In 2016 beslis ik of we de broden ook zelf zullen maken. Daar hebben we plaats genoeg voor, aangezien er nog 140 m² kelder ter beschikking is. De chocolaterie zou dan verhuizen naar de kelder en in het open atelier zouden we dan vers brood kunnen bereiden."

CONFISERIE EN SNACKING

Op het vlak van confiserie vindt de klant zijn gading in het aanbod van confituren zonder toegevoegde suikers, enkele smeerpasta's en een snackingassortiment. “Hieronder vallen onze drageeproducten, zoals een amandel uit Valencia met melkchocolade, een fysalis met melkchocolade en citroenpoeder of een geroosterde cacaoboon uit Peru met donkere chocolade. Binnenkort breiden we het assortiment nog uit met gekonfijte gember, citroen en sinaasappelkubusjes, en we hebben ook nog vijf soorten guimauves."

PARTNERSHIPS

Ook op het vlak van patisserie zien we de ronde vorm terugkerenAntoine is, naast de winkel in de Tiensestraat, ook verkrijgbaar in enkele andere winkelpunten (ROB in Brussel, Koffie CR in Antwerpen, Eetwinkel van Cauwenberghe in Gent, Criollo in Zaventem en 2BE in Brugge) en werkt ook samen met enkele Leuvense zaken. “Zo hebben we voor een outdoorwinkel een actie gedaan met onze truffel met karamel en poedersuiker, die een beetje op een sneeuwbal lijkt. Met een lingeriezaak werken we samen rond de feestdagen en Valentijn, en bij onze buren Balls & Glory zorgen ze met onze boule de Berlin dan weer voor het dessert. Deze extra verkooppunten heb je nodig als startende zaak. Ten eerste financieel, maar ook om je naamsbekendheid te vergroten", aldus Patrick Aubrion. Antoine was ook aanwezig tijdens de Week van de Smaak in de stad. “Antoine maakte deel uit van de route 'Smakelijke Zaken', een parcours waaraan een spaarkaart verbonden was. Ik vond het belangrijk om mij te profileren tussen de gevestigde waarden in de stad."

FOLDERS BLIJVEN BELANGRIJK

De winkel is zeer open ingericht, met een centrale toonbank waar je volledig rond kunt, en een open atelier achteraan in de winkelAntoine is aanwezig op Facebook, Instagram en Twitter, en dit wordt zeer regelmatig bijgehouden. “Alles wat we doen, is lange tijd op voorhand uitgewerkt en professioneel geshot. Ik post dan ook bijna alleen met de professionele foto's van de producten. Maar ik vind sociale media zeker niet het belangrijkste communicatiekanaal, daarom verdeel ik ook nog papieren folders. Leuven is een heel veilige stad, wat maakt dat de mensen er vaak 's avonds nog rondkuieren na hun restaurantbezoek bv. Daarom heb ik een display met meeneemfolder aan de deur buiten gehangen. Daarnaast flyer ik ook een of twee keer per maand bij de parkings in de buurt, steeds met een folder met een specifiek assortiment voor deze periode."

OPEN WINKELINRICHTING

Patrick koos voor de winkelinrichting voor een heel open aanpak. De toonbank staat in het midden van de winkel en klanten kunnen er volledig rond wandelen. “Veel winkels worden in tweeën gedeeld door de toonbank met vaak een kant bakkerij en een kant patisserie, dat wou ik bewust niet. Nu kunnen de klanten gewoon rondkuieren in de winkel en hebben ze ondertussen alles gezien."

ANTOINE

Locatie: Tiensestraat 23, Leuven
Zaakvoerder: Patrick Aubrion
Website: www.antoinesweets.com
Personeel: één vaste medewerker, één stagiair
Gemiddelde aankoop/kassaticket: 11,40 euro
Gemiddeld aantal klanten/week: 600 à 800