naar top
Menu
Logo Print

MARSEPEINFIGUREN BLIJVEN MET STIP EEN WINTERPRODUCT

Stijging amandelprijs perfect op te vangen door kleinere figuurtjes

Sinterklaas en de eindejaarsfeesten zijn traditioneel een piekmoment voor de verkoop van marsepein. De consumptie blijft stabiel, terwijl onze landgenoten de natuurlijke smaak zonder toevoegingen  het best waarderen. Vruchten, varkentjes en aardappeltjes blijven het populairst. Gaat u zelf aan de slag, kies dan zeker voor aantrekkelijke pastelkleuren en ambachtelijk uitziende producten. Met steeds kleinere figuren compenseert u de hogere kiloprijs.

STABIELE CONSUMPTIE

Topperiode rond sinterklaas

marsepein De topperiode qua verkoop is inherent gebonden aan Sinterklaas (of Sint-Maarten, afhankelijk van de regio waar dit kinderfeest wordt gehouden). De aftrap van het marsepeinseizoen wordt gegeven met de start van het nieuwe schooljaar. De volgende belangrijke afspraak is Halloween. Dan volgen Sint-Maarten en Sinterklaas, het hoogtepunt. Kerstmis is qua verkoop al veel minder, maar is niet onverdienstelijk. Vervolgens komt Valentijn, en Pasen is de afsluiter van dit product. Pasen speelde vroeger een belangrijkere rol, maar de laatste jaren is die link niet meer zo hecht. Biedt u marsepein aan buiten de winterperiode, dan verliest u die typische sfeer. De verkooptrend is nu stabiel, maar licht dalend.

Blokjes winnen veld

Blokjes nemen meer en meer de plaats in van figuren. De winkelprijs van een figuur is relatief hoog, terwijl een blokje tegen meer democratische prijzen verkocht kan worden. De echte liefhebber koopt eerder consumptiemarsepein dan een of meerdere figuurtjes.

AANBOD

Marsepein 40/60

Traditioneel, over een periode van pakweg dertig jaar, was een figuur gemaakt in een 1/3-2/3- marsepein (resp. één deel amandelen en drie delen suiker of twee delen amandelen en drie delen suiker). De blokjes, afhankelijk van de fabrikant, in 40/60 of 50/50. Marsepein 40/60 (40% amandelen, 60% suiker) was tot in de jaren 90 bestemd voor het gebruik in de chocoladewereld. Toen trad er een kentering op en begon men 40/60-marsepein te gebruiken voor figuren. Dit is nu nog meestal het geval.

Specifieke smaak

marsepeinMarsepein heeft een zeer specifieke smaak; het is iets dat je leert waarderen. Aan kinderen uiteindelijk zijn de figuren in de eerste plaats voor hen bestemd een 'rijke' marsepein geven van 40/60 kan ontgoocheling of afkeer opwekken. Marsepeinfiguren zijn traditioneel neutraal van smaak. Een enkele fabrikant aromatiseert alleen de aardbei omdat dit een zeer goed resultaat geeft. Ooit werd er geprobeerd om elke fruitsoort een specifieke smaak te geven: appel met appelsmaak, sinaasappel met sinaasappelsmaak enz. Dit was geen succes omdat het in België niet echt geapprecieerd werd. Ook de marsepeinrepen zijn bijna hoofdzakelijk neutraal. Vroeger waren er nog pistacherepen op de markt, of met gekonfijt fruit vermengd, maar deze evolutie is al lang voorbij. België is zeer traditioneel als het op marsepein aankomt.

Kleinere figuren

marsepeinDe meest courante figuren zijn fruit, varkentjes en ardappeltjes. De belangrijkste evolutie is het gewicht per eenheid. Vroeger werden er nog varkens en fruit van 1 kg of meer verkocht. Nu is de standaardmaat van een figuurtje 25 gram. Dit is te wijten aan de prijs en aan het feit dat de mensen bewuster inkopen; ze nemen enkel mee wat ze ook echt zullen opeten.

Zoetstoffen: nichemarkt

Het is perfect mogelijk om zoetstoffen te gebruiken in plaats van suiker. Sinds 1992 zijn er figuren met marsepein, aangezoet met maltitol, te koop. Dit vormt evenwel een nichemarkt en dat zal zo wel blijven. Onlangs werd marsepein, aangezoet met extracten van de steviaplant, gelanceerd, maar dat lijkt nog moeilijker door te dringen. Misschien zal dit door de commerciële inspanning van bedrijven zoals Coca-Cola bij het grote publiek aanslaan. Nadelen op technisch vlak zijn de verwerkbaarheid en de beperkte houdbaarheid. Op prijstechnisch vlak is dit ook dure marsepein. Verder moet de consument verwittigd worden van het feit dat de consumptie van zoetstoffen laxerend kan werken. Een andere fabrikant levert daarnaast biomarsepein met rietsuiker.

AANDACHTSPUNTEN OM ZELF FIGUREN TE MAKEN

marsepeinKleur de producten lichtjes; veel figuren zijn overladen met kleur en detail. Een banaan met vele bruine lijnen lijkt eerder overrijp dan een frisgeplukte banaan.
  • Laat de figuren er artisanaal en huisgemaakt uitzien om u te onderscheiden.
  • Handmatig figuren maken vergt veel tijd, begin er op tijd aan.
  • Zorg voor een aparte werkplaats; marsepein blijft gevoelig voor gisten en schimmels.
  • Stockeer de grondstof in een gesloten verpakking op een frisse plaats.
  • Bewerk marsepein kort in een kneder vooraleer die te gebruiken. Dit verbetert de elasticiteit.

VERKOOPTIPS

  • Een eenvoudige transparante verpakking zoals een zakje of een doosje is ideaal.
  • Figuren steeds afgedekt bewaren in een gesloten verpakking op een frisse plaats, zodat ze niet uitdrogen. Koelen is niet nodig.
  • Goede marsepein is één jaar houdbaar. Gevormde figuren ook, als de hygiëneregels worden nageleefd.