naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 22/08/2016

BELG EET 6,2 MAAL PER JAAR EEN BELGISCHE TRUFFEL

Duc d'o wil imago specialiteit opfrissen

De Belgische chocoladefabrikant Duc D'O is van mening dat de Belgische truffel ondergewaardeerd wordt. Naar aanleiding daarvan liet de fabrikant een nationaal onderzoek uitvoeren over de kennis en de mening van de Belgen over de Belgische truffel. Aan de hand van de resultaten wil men een communicatiecampagne opzetten om het imago van de chocoladetruffel op te frissen. En het mag gezegd: de Belgische truffel wordt nog steeds gesmaakt.

ONWETENDHEID

Voor het onderzoek schakelde de chocoladefabrikant het onderzoeksbureau Why5 in. Dat zette een onlinevragenlijst op waaraan een panel van 400 respondenten deelnam. Een eerste opvallende vaststelling is dat er wel wat onwetendheid en verwarring bestaat over de Belgische truffel. Het panel kreeg twee foto's van truffels voorgelegd waarop een Belgische truffel en een Franse truffel afgebeeld stonden. De respondenten moesten aanduiden welke de Belgische truffel was. 24% kon de juiste foto aanduiden, maar 43% duidde verkeerdelijk de Franse aan. 32% dacht dat beide truffels van Belgische bodem waren. Maar wat is nu eigenlijk de typische Belgische truffel? Wat de Belgische truffel kenmerkt, is het jasje van chocoladeschilfers en de vulling van echte Belgische chocolade. Ook kent de Belgische truffel een ellenlange historiek en werd de verwerking door de jaren heen geperfectioneerd. De kennis hieromtrent concentreert zich ook binnen de Belgische grenzen.

FREQUENTIE

Maar ook al verloor de Belgische truffel wat aan bekendheid, gelukkig heeft slechts 3% van de Belgen die nog nooit gegeten. Toch eet de gemiddelde Belg niet zeer frequent een truffel. Een grafiek uit het onderzoek duidt aan dat het voor 24% van de ondervraagden toch al enkele maanden geleden was dat ze deze lekkernij nog eens proefden. Voor 19% was het toch zeker al een half jaar geleden, en 14% kan het zich zelfs niet meer herinneren. Gelukkig was het voor18% nog maar een maand geleden en voor 7% slechts enkele dagen. Uit het cijfermateriaal concludeerde het onderzoeksbureau dat men gemiddeld gezien 6,2 maal per jaar een Belgische truffel eet.

ZOETE ZONDE

Het onderzoek bracht ook aan het licht dat de momenten waarop deze truffel wordt gegeten, tot drie kerndimensies kan worden herleid. Als zelfverwennerij (73%), als geschenk voor formele (58%) of informele gelegenheden (71%). Ook rond de feestdagen (73%) of op familiefeesten (70%) wordt dit product graag gepresenteerd.

MONDGEVOEL

Hoe het mondgevoel van een Belgische truffel wordt ervaren, verschilt van persoon tot persoon. Het merendeel of 44% vindt de combinatie van de krokante buitenkant en de zachte vulling zeer geslaagd. 39% houdt van de zachte en romige textuur. En 17% vindt het mondgevoel van een Belgische truffel zelfs sensueel. Slechts 5% vindt de truffel plakkerig. Over het algemeen positieve ervaringen dus. Maar ook hoe te truffel gegeten wordt verschilt. 43%, vooral vrouwen, eet de truffel met zuinige hapjes en 30%, voornamelijk mannen, schrokt die in één keer binnen.

AMBACHTELIJK

Het is geen nieuws dat de consument tegenwoordig meer en meer teruggrijpt naar authentieke en ambachtelijke producten uit eigen streek. Daar speelt Duc d'O op in door dit product als zodanig te profileren.