naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 27/04/2016

KWALITATIEVE KOEKJES

Succesvolle criteria: traditioneel, authentiek, lokaal en ... lekker

Er is een duidelijke tendens naar exclusieve, hoogwaardige koekjes. Dat is grotendeels te danken aan het vakmanschap en de voortdurende aandacht voor de steeds wijzigende smaak van de consument. En die is de laatste jaren grondig gewijzigd. Klanten kiezen voor kwaliteit, en zijn bereid hiervoor de meerprijs te betalen. Meer dan ooit grijpt men naar het nostalgische, zij het op een innovatieve manier.

CONSUMENT IS VERANDERD

Een steeds groter aandeel van het consumerende publiek wordt ingenomen door de jongere generaties. Generaties X (1980-2000) en Y (1960-1980) domineren stilaan de markt.

Volgens Flanders' Food worden voor voeding in het algemeen vier criteria gesteld door de nieuwe consumentengroep, namelijk 'taste good, is good, be good en do good'.

“Taste good? Vanzelfsprekend. Is good? Een product moet authentiek zijn en kwaliteit uitstralen.Be good? Jongeren hebben hun buik vol van complexloze suiker- en vetbommen. Do good? Liefst nog iets dat ook een beetje duurzaam is, zodat we het over vijftig jaar ook nog kunnen eten."

KLANTEN AANVAARDEN MEERPRIJS

Toegepast op koekjes, kunnen we stellen dat vooral kwaliteit en authenticiteit belangrijk zijn; dat de prijs dan ook omhoog gaat, neemt de consument er probleemloos bij. Want kleinschaligheid en lokale producten en processen slaan aan. Net als producten en gerechten die gemaakt zijn met liefde, toewijding en vakmanschap.

NOSTALGIE

De 'koekjes van weleer' zijn een opgang aan het maken: wat nu nog als een nichemarkt wordt beschouwd, is dat steeds minder. Enerzijds is dat goed nieuws voor de klassiekers onder de koekjes. Anderzijds: als er geëxperimenteerd wordt met nieuwe ingrediënten, smaken en texturen om meer variatie te krijgen, wordt dat alleen maar geaccepteerd: fijnproevers willen variëren in smaken, waardoor ook de markt van de assortimenten groeicijfers kent.

ZICH ONDERSCHEIDEN VAN SUPERMARKT

In uw eigen zaak verkoopt u beter producten die niet in een supermarkt te koop zijn. Dat kan eenvoudigweg met lekkere artisanale koekjes. Maak de producten waar u zelf sterk in bent, en koop voorts goede kwaliteitsproducten aan als toegevoegde waarde. Kleine fabrikanten kunnen dan weer inspelen op die vraag.

Streekproducten

Ook streekproducten helpen u zich te onderscheiden: het is een erkenning van zowel de kwaliteit als de geschiedenis van het koekje in kwestie. Het pluspunt is dat het in een bepaalde streek zeer gewild is en dus voor een mooie verkoop zorgt.

Verpakking

Met een mooie verpakking kunt u het streekproduct aanprijzen, waardoor de klant nog meer op de producten uit z'n streek springt. Maak van de verpakking bijvoorbeeld een echt collector's item. Een zuivere uitstraling en niet te veel tekst zijn daarvoor geschikt. Door het oude logo en lettertype te behouden, benadrukt u ook de authenticiteit. Niet al te veel verschillende kleuren en vormen zorgen voor een harmonieus geheel.

CONSUMPTIEMOMENTEN

Koekjes worden de hele dag gegeten, maar het belangrijkste consumptiemoment blijft het koekje bij de koffie. Dankzij het foodpairingconcept gebruikt men nu steeds meer koekjes als ingrediënt bij het bereiden van desserts. Daarnaast worden traditionele koekjes ook meer en meer als geschenk gegeven, in zowel een b2c- als een b2b-omgeving.

COMBINATIE MET KOFFIE OF THEE

  • De zanderige textuur die boter met zich meebrengt, zorgt ervoor zandkoekjes perfect bij een vloeistof zoals koffie of thee passen.
  • De ronde smaak van koffie past perfect bij speculaas, omdat die ook een ronde, kruidige smaak heeft.
  • Earl Grey bevat citrus, waardoor koekjes met die citrus- of gembersmaak er zeer goed bij passen, hoewel sommigen uitgesproken smaken als gember liever met een neutrale thee combineren.

DELACRE

Gestart als chocolaterie

De enige boetiek van Delacre bevindt zich in hartje Brussel, in de straat Oud Korenhuis, vlak bij het Centraal Station. Hoewel de klassieke industriële koekjes geproduceerd worden in de fabrieken van Lambermont (Verviers) en in het Franse Nieppe, maakt meester-patissier Nadia Ruel artisanale koekjes in de winkel. Die bewaren echter maar twee weken, terwijl de industrieel gemaakte koekjes tien maanden meegaan. De meeste koekjes worden gecombineerd met chocolade; intussen bijna 125 jaar geleden startte Delacre dan ook als chocolaterie. Enerzijds zijn er dus de klassiekers, zoals de Biarritz en de Marquisette, anderzijds de door Nadia bedachte koekjes.

Exclusief artisanaal

Het aanbod in de boetiek is exclusief: momenteel behoren veertien artisanaal gemaakte koekjes tot het vaste assortiment dat dagelijks gebakken wordt.

Daarnaast zijn er nog enkele aanvullingen die van dag tot dag kunnen variëren. Zo zijn er verschillende variaties van de Cigarette russe: met amandelschilfers, speculaas, kokosnoot, veenbes en zelfs roze peper en basilicum.

Nieuwe koekjes

Momenteel zijn het nieuwe 'chocolate cookie' (cacaokoekje met stukjes pure chocolade, cashew-, pecan- en hazelnoten) en de 'ginger love' (intens zandkoekje met gekonfijte gember) populair.

Open keuken is troef

Het sterke punt van de Delacre boetiek is dat de klanten ter plaatse zien hoe de dessertkoekjes worden gemaakt. “De geur alleen al heeft een effect, maar de grootste troef is dat we verkopen wat we zelf produceren", zegt Nadia Ruel. “We weten perfect welke ingrediënten er in de koekjes zitten en we nemen de tijd om de klanten uitleg te geven. Mensen voelen zich hier welkom, er liggen altijd proevertjes klaar. Kortom: we zorgen voor een warme omgeving. Zo geven we opnieuw waarde aan het product, zoals vroeger. Ik vervang dan ook geregeld oude recepten door een modernere versie. Twee keer per jaar nemen we de tijd om met nieuwe recepten te komen."

Met medewerking van: Meynendockx, Les MaƮtres Confiseurs NV, Viva Sara, Geldhof Confiserie, Jules Destrooper, Delacre, Poppies