naar top
Menu
Logo Print

Olivier Willems en Inge Richir NIEUWE WINKEL IN LIJN VAN AANBOD VOOR OLIVIER WILLEMS CHOCOLATIER

Focus op degustatie

Olivier Willems Chocolatier zag zijn aanbod de voorbije jaren evolueren: massa maakte plaats voor degustatie. De pralines werden kleiner, de keuze in holgoed en sierstukjes beperkter. Door de verfijning van het assortiment kon de chocolatier rekenen op een nieuw, jonger cliënteel. Alleen de winkel zelf paste nog niet volledig in dit plaatje. Daarom werd er dit jaar geïnvesteerd in een totaalrenovatie van winkel en atelier. Het resultaat is een open ruimte, waar het atelier deel van uitmaakt, met een modern interieur en de nodige flexibiliteit.

Tijdloos maakt plaats voor trendy

Geen vaste etalage

Nieuw indelingTIJDLOOS MAAKT PLAATS VOOR TRENDY

Dit voorjaar sloot Olivier Willems Chocolatier even de deuren voor een totaalrenovatie van de zaak. Zowel atelier als winkel werd aangepakt. Olivier: “Ik voelde dat ik iets miste, dat we niet meer mee waren.“ “Onze zaak was tijdloos maar klassiek", treedt zijn echtgenote Inge hem bij. “We wilden meer trendy zijn voor onze jongere klanten. We kozen voor een samenwerking met een interieurarchitect - Katrien D'Heere - in plaats van voor een winkelbouwer. Naar ons gevoel is deze toch nog creatiever en wordt er meer maatwerk geboden."

Open karakter

Nieuwe indeling

“Vroeger stond onze gebogen toonbank met pralines er direct als je binnenkwam. De klant had niet veel ruimte. We hadden wel al een open atelier, maar dit lag wat verstopt achter de hoek. Nu staat de langwerpige toonbank centraal in de winkel, in het verlengde heb je het atelier."

Hierdoor is er meer interactie mogelijk tussen de klant en Olivier als hij in het atelier bezig is. Bovendien heeft de klant meer ruimte om rond te kijken in de winkel, wat perfect is voor de verkoop van supplementaire producten. Zo bieden Olivier en Inge nu ook ijscups aan. De toonbank zelf kreeg een opvallende afwerking: deze werd bovenaan voorzien van een print van originecacaobonen.

Geen vaste etalage

De vaste etalage verdween en maakte plaats voor verrijdbare units. Hiermee kunnen Olivier en Inge meer flexibel inspelen om bepaalde zaken in de kijker te zetten. Ook meer flexibiliteit met de 'chocoladereep'. “Dit wandrek is uitklapbaar. In drukke periodes klappen we dit uit en hebben we meer presentatieruimte, zijn de schappen leeg, dan klappen we ze in. Werk je met vaste schappen, dan zit je op bepaalde momenten met lege rekken en denken de mensen dat je met vakantie gaat!"

Open atelier, meer beleving

Het atelier is visueel afgescheiden van de winkel door een verrijdbare unit. Ook de designverlichting van in de winkel loopt door tot in het atelier, voor een huiskamergevoel.

“Winkel en atelier zijn nu meer één open ruimte en het geheel is veel meer uitnodigend."

In het atelier werd verder geïnvesteerd in een koel- en vriescel en maakten de wielmachines plaats voor automatische tempereermachines.

OOK AANBOD GEEVOLUEERD

Ook het aanbod van Olivier Willems Chocolatier kende de laatste jaren een evolutie. Olivier: “De massaverkoop is weggevallen, degusteren is in de plaats gekomen. Vroeger moest je veertig verschillende soorten paashazen hebben om de klanten te laten kiezen. Nu hebben we drie à vier soorten, in een moderne uitvoering.

Onze pralines zijn dan weer een stuk kleiner geworden, tot 8 à 10 g per stuk. We hebben ongeveer 44 referenties, maar aangezien we vers werken, is niet alles op hetzelfde moment verkrijgbaar.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook enkele seizoensgebonden smaken."

Olivier ziet zijn nieuwe aanpak bekroond met een vermelding in de meest recente Gault&Millau gids voor chocolatiers.

Verpakkingen

“Onze ballotins verdwijnen binnenkort volledig en maken plaats voor langwerpige sleevedozen waar de pralines naast elkaar liggen. De klant ziet zo in één oogopslag wat er in de doos zit. We hebben dozen van 12, 24 of 48 stuks."

ZEE ALS INSPIRATIE NOOIT VERAF

Olivier haalt zijn inspiratie vaak van bij chefs. “We gaan vaak uiteten en bepaalde gerechtjes kunnen mij dan op een idee brengen voor een creatie. Verder ben ik ook bezig met foodpairing, zo ben ik nu vooral bezig met zeewier en superfoods, en experimenteer ik al eens met een andere zoetstof, zoals kokosbloesemsuiker. Naast onze fruit- en kruid-, praliné- en originechocoladesmaken zoeken we ook steeds meer wereldsmaken om mee te experimenteren. Bij het zoeken naar nieuwe combinaties is het altijd afwegen tussen innoveren en wat de klant wil."

Ook uit samenwerkingen put de chocolatier veel ideeën. “Voor het filmfestival in Oostende heb ik samengewerkt met Sandra Bekkari voor gerechtjes, met de North Sea Chefs sta ik op het culinaire festival Ostendaise met desserten die geïnspireerd zijn op de zee."

De meest succesvolle samenwerking is wellicht deze rond Poppolou Rocks. Deze praline werd verkozen als de beste van België in het Chocolate Heroes-project van Callebaut en Gault&Millau.

Het is een praline op basis van het Oostendse bier Poppolou, met een vulling van karamel en zeezout. De oranje kleur refereert aan het kunstwerk Rock Strangers op de Oostendse dijk.

“De pralines worden in onze winkel apart gepresenteerd en verkocht. We zijn ook in een gids van Westtoer opgenomen met deze praline."

GROEI

“In de toekomst willen we altijd naar buiten blijven komen met onze zaak. De vermelding in Gault&Millau zorgt voor extra groeimarge, vooral bij de jongere klanten. Verder zit de grootste groei volgens ons in export, een optie die we nader gaan onderzoeken."

Foto's © Kim Vanbesien, m.u.v. portretfoto