naar top
Menu
Logo Print
27/08/2018 - PIET DE VILLE

ORIGINALITEIT EN PERSOONLIJKHEID ZIJN TROEVEN VOOR UW WEBSHOP

Sterke onlineaanwezigheid om ook in fysieke wereld te groeien

Vakvereniging Choprabisco organiseerde op 5 juni bij Dossche Mills in Deinze een workshop over het realiseren van en het werken met een webshop. Specialist ter zake Cis Scherpereel van Mex United wees op het belang van zo'n webshop, aangezien 85% van de bevolking toegang tot internet heeft en 76% van de internetpopulatie de voorbije twaalf maanden iets online gekocht heeft. “Probeer uniek en origineel te zijn in je opzet, zo verkrijg je ook nog eens 'free publicity'. Maak het tegelijk ook niet té groot en ingewikkeld voor de klant. Anders krijgt die keuzestress en wordt er afgehaakt", gaf Cis Scherpereel nog als nuttige tips mee.

BELANG ONLINE

teacher

Choprabisco, de koninklijke Belgische vereniging van de biscuit-, chocolade-, praline- en suikergoedindustrie, ontving negen deelnemers bij Dosshe Mills in Deinze voor zijn workshop over 'E-Commerce voor de chocolatier'. De docent of 'trainer' was Cis Scherpereel, naast e-commercestrateeg en zaakvoerder van Mex United, ook auteur van 'De people factor in e-commerce', waarbij hij dus het belang van menselijke factoren in de onlinehandel in de kijker zet. Scherpereel stond aan de wieg van e-commerceprojecten voor onder meer Duvel Moortgat, Hubo, Colora en Jules Destrooper. Bij aanvang van de workshop maakte hij de deelnemers duidelijk dat ook in de wereld van de chocolaterie onlineaanwezigheid onontbeerlijk is. “Wie niet in de onlinewereld aanwezig is, mist enorme kansen in de fysieke wereld", zo stelde hij duidelijk. “Je moet weten dat 85% van de bevolking toegang heeft tot het internet en dat 76% van de internetgebruikers iets online besteld heeft. Dat komt neer op een potentiële markt van 67% van de totale Belgische bevolking. In 2011 was dit nog maar 45%, dus de online is de voorbije jaren al heel sterk gegroeid en zal nog groeien." Wat het aandeel onlineverkoop ten opzichte van de totale verkoop betreft, staat dit volgens een recent onderzoek van BeCommerce op 9%.

KOSTPRIJS

Bovengenoemde cijfers geven dus aan dat het zeker de moeite loont om te investeren in onlineaanwezigheid. “Het laten aanmaken van een webshop hoeft overigens geen stukken van mensen te kosten", liet Cis Scherpereel verstaan. “Vanaf ongeveer een 5.000 euro heb je al een basic, maar degelijke webshop. Maar je kunt er natuurlijk oneindig ver in gaan met allerhande snufjes en tools, en dan loopt de kostprijs al vlug op."

BETALINGSMOGELIJKHEDEN

Wat de onlinebetaalvoorkeuren betreft, blijkt de creditcard (zoals Visa en American Express) met 24% het populairst te zijn. 22% prefereert de banccard (zoals Bancontact/ Mister Cash) en 10% gaat voor PayPal. Vanwege het gebruiksgemak komt PayPal sterk opzetten, dat bevestigde ook Julie De Bruyn van Chocolaterie Guylian, die deelnam aan de infosessie en zelf al enige tijd een webshop heeft. Volgens haar verloopt in hun webshop wel de helft van de onlineaankopen via PayPal. Ook de mobiele apps zijn aan een opmars bezig.

Cis Scherpereel: “Wie niet in de onlinewereld aanwezig is, mist enorme kansen in de fysieke wereld"

TIPS

Planning

Cis Scherpereel gaf de cursisten ook heel wat nuttige tips mee; zo wees hij er in de eerste plaats op dat het belangrijk is om planmatig te werk te gaan, maar vooral ook om snel bij te sturen als iets niet blijkt te werken.

Foto's

“Beginners moeten ook beseffen dat het belangrijk is om voldoende tijd te nemen. Neem zeker de tijd voor een goede productfotografie, want de klant wordt in de eerste plaats aangetrokken door een mooi beeld."

graphKeuzestress

“Denk ook na over een gevarieerd, maar niet té groot aanbod. Het is ook belangrijk om je webshop steeds up-to-date te houden en dus regelmatig te voeden met nieuwe informatie en producten", zo gaf de lesgever mee.

Storytelling

“Streef ernaar om uniek te zijn en een 'verhaal te vertellen'. Ik denk bijvoorbeeld aan het grote succes van 'deel een koe', waarbij mensen samen online een volledige koe bestellen en die dan in pakketjes verdeeld wordt. Op die manier is de kans groot dat je met je product gratis publiciteit krijgt in de vorm van media-aandacht."

Basisbehoeften

“Leer ook denken als de klant en hou dus rekening met de zes basisbehoeften in het aankoopproces: aanbod, voordeel, vertrouwen, service, beleving en gemak." Volgens Scherpereel winnen de aspecten 'vertrouwen' en 'beleving' steeds meer aan belang. Klanten willen volgens hem steeds meer kunnen traceren waar bepaalde producten precies vandaan komen en of een en ander wel duurzaam werd ontwikkeld. Een 'goed gevoel' rond het product is belangrijk en daarom zijn deze elementen het best duidelijk aanwezig in de webshop en bij uitbreiding de gehele onlinepromotie.

Personaliseren

websho^p

Scherpereel wees verder op het belang van het 'personaliseren', het werken op maat van de klant. “Kijk maar naar het succes van de gepersonaliseerde Duvel-glazen, van het 'my-muesli'-concept waarbij je zelf je muesli kunt samenstellen en in een gepersonaliseerde doos laten verpakken", wist Scherpereel. “Zeker in de confiserie en chocolaterie, waar emotie rond een product toch een grote rol speelt, kan zo'n gepersonaliseerde aanpak een echte meerwaarde betekenen. Om het rendement en het gebruiksgemak te verhogen, kan het ook interessant zijn om je aan te sluiten bij bestaande en populaire platformen zoals Gift.be, zoals bv. Godiva al deed."

Valkuilen

Of er ook valkuilen zijn voor chocolatiers die zich aan e-commerce wagen, willen we tot slot nog weten. “Toch wel. Maak het concept en je aanbod vooral niet te groot en ingewikkeld voor de klant. Dan kan deze immers 'keuzestress' krijgen en afhaken."

RECENTE CIJFERS VAN COMEOS OVER ONLINESHOPPEN

• Voor het eerst in vier jaar stijgt het aantal internetgebruikers dat de voorbije twaalf maanden onlineaankopen deed: in 2018 is dat 76%, daar waar dat de voorbije jaren 74% was.
• Daaruit volgt dat 67% van de totale Belgische bevolking de voorbije twaalf maanden een aankoop online deed. De voorbije jaren was dit nog 64%.
• In 2018 doet 44% minstens één keer in de maand een onlineaankoop. In 2011 was dit nog slechts 17%.
• 59% besteedt maandelijks meer dan 100 euro aan onlineshopping. Dat is een stijging met 10% in vergelijking met het vorige jaar.
• 24% ziet zich nooit pralines online bestellen.
• 9% van de consumenten die de voorbij twaalf maanden pralines kocht, deed dit online.
• 10% zou in de toekomst méér online pralines kopen en 5% véél meer.